Hur många smesterdagar har du och din ålder?

Med min förra arbetsgivare hade jag 30 semesterdagar. Jag har nu en ny arbetsgivare och plötslig så har jag bara 24 semesterdagar...Jag är 56 år och trodde att antalet semesterdagar hade något samband med ens ålder, men tydligen inte,
Fram tills 39 års ålder var det 25 dagar/år. Från och med det år jag fyllde 40 så blev det 31 dagar/år.

Jättemånga? Jag är privatanställd tjänsteman och har alltid haft det. Jag trodde fram till för något år sedan att det var lag, inte avtal, eftersom "alla" jag känner har det.

Det gäller inte kollektivavtalet på "mitt" område i alla fall (som jag inte omfattas av), men nyss läste. Privatanställd tjänstemän, kollektivavtal "Teknikarbetsgivarna". Absolut noll koppling mellan semesterdagar och ålder.

Det gäller inte kollektivavtalet på "mitt" område i alla fall (som jag inte omfattas av), men nyss läste. Privatanställd tjänstemän, kollektivavtal "Teknikarbetsgivarna". Absolut noll koppling mellan semesterdagar och ålder.
Nej, vi har ju konstaterat att det är olika. För mig är det sex veckor som gäller.

Nej, vi har ju konstaterat att det är olika. För mig är det sex veckor som gäller.

Jag tänkte mest på din fundering om det var "lag". Mig skulle det inte ens omfatta om jag omfattades av kollektivavtalet, trots att jag också alltid varit privatanställd tjänsteman. Och jag kan inte erinra mig någon ens ytligt bekant som har den förmånen, annat än anställda av staten.

Så man kan väl konstatera att det är väldigt olika....

Jag tänkte mest på din fundering om det var "lag". Mig skulle det inte ens omfatta om jag omfattades av kollektivavtalet, trots att jag också alltid varit privatanställd tjänsteman. Och jag kan inte erinra mig någon ens ytligt bekant som har den förmånen, annat än anställda av staten.

Så man kan väl konstatera att det är väldigt olika....
Nej alltså lag trodde jag innan, nu vet jag att det är avtal.

Jag tror (hoppas) att det här blir blir vanligare. Att man kan disponera sin tid som man vore egenföretagare, fast man är anställd. D v s bestämma lite själv om man vill nöta på 40 timmar/vecka, eller om man vill jobba in allt på tre veckor och sedan ta det lugnt vecka
Jag har, som sagt, enbart semesterersättning (12% lagt på samtliga arvoden); tidigare kom den ersättningen som en klumpsumma i februari varje år och det var välkommet. Nu läggs den ovanpå månadslönen, vilket också är bra, men då krävs att jag hushåller, helst lägger undan den summan för de lediga dagar jag själv väljer. Ibland funkar inte det utan pengarna går åt till sånt som är nödvändigt och inte alls ledighet.

Det krävs dessutom att man verkligen tar ledigt och inte bara maler på. För mig, som jobbar hemifrån, är det knepigt. Jag skulle ha enormt svårt att ta flera veckor helledigt då jobbet ligger där och stirrar på mig. Det är alldeles för lätt att sätta sig och jobba en dag eller kväll när man egentligen inte måste. Eller också måste man pga deadlines. Osv. Därför är jag ytterst sällan "ledig", det inträffar egentligen bara om jag åker bort nånstans. Jag jobbar också oftast på helgerna, vilket är galet men jag måste.

Så är det iofs för de flesta frilansare och egenföretagare med firman hemma i huset, så det är en del av jobbet. Men ändå. Det är lätt att man jobbar för mycket, och är det dessutom knapert med pengar så går semesterersättningen åt dit istället för till en välbehövlig ledighet.

Det beror kanske på vad man jobbar med.
Jag tycker ju inte att det är dåligt att folk får mer semester, tycker bara att även vi som är under 40 hade mått bra av en sådan förmån.

Som ung och (frivilligt) barnlös jobbar jag betydligt mer än flera kollegor..
Ja det ges ju fördelar till föräldrar så det ska födas barn i samhället.

Nja, det är det väl inte? Många företag har ju en stor likviditet i semesterkontot, och därför betalas det ut först i samband med semester och inte som ersättning vid varje löneutbetalning.
Nu svarade du kanske på något annat? Min kommentar var att det i privata sektorn är ganska vanligt att man kan disponera över sin tid själv, så länge jobbet blir gjort. Dvs man får sin lön och har sina uppgifter och väljer själv hur många timmar per dag eller vecka man vill göra. Ofta hänger det ihop med att man inte då får någon övertidsersättning förstås, och i gengäld fler semesterdagar.

Jobbar i privat sektor, i UK. Har 25 dagars semester som grund, och kan utover det kopa 10 extra dagar per ar. Tar man inte ut alla de av de utkopta dagarna sa far man pengarna tillbaka I foljande Februari.
Min forra arbetsgivare hade samma modell, men hade ytterligare att man fick 1 extra dags semester per helar man varit anstalld.

45 år, privat anställd, har 25 dagar och kommer inte få fler med ökande ålder. Här är det minsta möjliga som gäller på allt...
Detta är ju det normala i den privata sektorn, som t ex industrin.
Själv arbetar jag inom industrin, har 30 sem.dagar, beroende på att jag har bortköpt övertid. Inom parentes: i regel förlorar man (ekonomiskt) på detta, eftersom den sammanlagda övertiden på ett år brukar bli långt mer än 40 tim.

@MiniLi I en artikel på arbetarbladet.se om semesterns historia läser jag:

De så kallade "gubbveckorna" i kollektivavtalen kom till för att människor när de blir äldre orkar mindre och därför är ledigheten tänkt att motverka utslitning i förtid.

(Gubbveckan är alltså den sjätte semesterveckan som många av oss får när vi fyller 40.)

Det är väl varken konstigt eller orättvist?
Men detta gäller som tidigare sagts inte inom den privata sektorn.

Jag är 58 i år. Jag har 28 dagar varav tre dagar är som kompensation för att vi jobbar hela dagar dag före helgdag och alla klämdagar.
Jag har aldrig jobbat på arbetsplatser där man haft mer semester för att man blivit gammal. Däremot chefer har haft fler dagar som kompensation för att de inte har regelrad arbetstid.

En del av de anställda har också jobbat mer men eftersom övertid inte beviljas så jobbar man gratis för att kunna klara sitt jobb. Som mitt förra jobb där jag jobbade 10-timmarsdagar, men fick betalt för 8.

När jag jobbade privat senast fick vi en sjätte vecka (30 dagar) efter 40.

Nu jobbar jag statligt och då är det 35 dagar efter 40. Ingen mer ökning efter det.

Fast du kan ju inte jämföra Sverige - Tyskland rakt av? :confused:
Jag jämför inte Sverige och Tyskland. Min förra arbetsgivare i Tyskland gav mig 30 dagar. I sverige hade jag 28 semesterdagar och jag fick fler dagar med stigande ålder.
Tycker att det var väldigt intressant att se hur olika avtal folk har. Hade ingen aning om att det skiljer sig så väldigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 257
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka