Hur många kg hö eller hösilage ger ni era Shetlandsponnyer

C

Challe99

Hejsan

Jag undrar hur många kg hösilage eller hö ni ger per shetlandsponny?

Jag undrar även hur mycket ni som har era hästar på spån får betala per bal och vart ni köper dom?

Jätte tacksam för svar :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många kg hö eller hösilage ger ni era Shetlandsponnyer

Hejsan

Jag undrar även hur mycket ni som har era hästar på spån får betala per bal och vart ni köper dom?

Enligt rekommendationer (minns inte vart jag läste det, men tror det var Krafft som hade någon foderkatalog där det stod) ska en häst ha 2kg hö per 100kg häst, och om det är hösilage/ensilage skall det vara mer - men exakt hur mkt vet jag inte. Så om du har en häst på t.ex. 300kg så ska den ha 6kg hö om dagen. Det är nog bara små riktlinjer, så allt är nog relativt till hur grovfodert är (enligt analys) och vilket sorts arbete hästen har, hur lättfödd den är och hur kallt det är ute etc.

Till mina två små så har dem fått 6kg tillsammans var dag, ett sto med föl... det är väldigt bra hö så dem behöver inte mer. Inte för att dem skulle äta mer, för jag har vägt vad jag gett dem och dem fick mer innan men då åt dem inte upp det. Så NU stämmer det någorlunda enligt riktlinjerna iaf då stoet väger ngt över 100kg och lillgrabben ngt under.

Oj, jag göder nog på min ponny ganska mkt då :P

Han får 2 kg hösilage i boxen på natten och det äter han upp ibland är det bara lite spill kvar.

Sedan får han 2 kg hösilage på Lunch i hagen där han går tillsammans med 2 svenska halvblod (dom får eget uppmätt hösilage). Så han kanske äter tills han blir mätt och sedan äter dom andra två upp resten av hans, där har jag inge koll mer än att vi sprider ut högarna så en inte tar alla liksom.

Sedan på Morgon får han också 2 kg hösilage i hagen där vi gör som på lunchen sprider ut högarna.

(Givetvis får han kraft och sånt också, men det tillhör inte denna disskutionen)

Sist jag vägde honom vägde han 200 kg ganska precis. Han är i lagomt hull och går för promenadridning.

Så det skulle typ räcka om jag gav honom 4 -5 kg hösilage?
Jag har kanske en ponny som går för gämnan och är propp mätt :P

Jag står i ett inakorderings stall och nu har vi börjat finula lite på hur mycket han igentligen äter på en dag då 6 kg hösilage har låtit ganska mycket för en Shettis på 94 cm och runt 200 kg i vikt.

Därför undrar jag vad era hästar får och äter på en dag i hösilage. :laugh:

Vad är det för TS i hösilaget?
Tycker inte 6 kg låter mycket alls.

Min ponny får 2kg inne över natten och under dagen så får hon det hon hinner äta av de10kg som uppdelas på tre mål ute under dagen. De kilona delar hon med ett ganska hungrigt halvblod som äter rätt snabbt. Dock tror jag nog att hon hinner få i sig en hel del med tanke på hennes midjemått :p

Det de får just nu är ett relativt torrt ensilage, gissar (ja, jag har inte gjort vare sig analys eller ts-koll :o) på ca 67-75%, det varierar ngt mellan balarna.

5,4 kg blött hösilage, TS 40%, + halm, han äter på sin höjd 1 kg dock, jag räknar med ½ i foderstaten, det blir då, ihop med 100 gram lucernhack 29 MJ.

Får som följer:
Morgon 0,8 kg i hage
Lunch: 0,8 kg i hage
Eftermiddag: 0,8 kg i hagen
Kväll: 1 kg inne
Natt 2 kg inne + 1 kg halm

81 kr/bal för spån om man köper hel pall (84 kr/bal annars), köper från lokala foderaffären.

Vet inte äkta vikt på våg men enligt måttbandet så 275 kg nu, överviktig, bantar (gått ner en hel del redan), hemmamätt till 107 cm i mkh.

Ger ungefär 6 kilo hösilage per shettis om dagen, dom har tillgång till halm och vid kallare väder får dom oftast lite extra hö.

Unghästen får en hel hög i boxen och äter i stort sätt fritt under natten och får även lusern och betfor.

Oj, jag göder nog på min ponny ganska mkt då :P

Han får 2 kg hösilage i boxen på natten och det äter han upp ibland är det bara lite spill kvar.

Sedan får han 2 kg hösilage på Lunch i hagen där han går tillsammans med 2 svenska halvblod (dom får eget uppmätt hösilage). Så han kanske äter tills han blir mätt och sedan äter dom andra två upp resten av hans, där har jag inge koll mer än att vi sprider ut högarna så en inte tar alla liksom.

Sedan på Morgon får han också 2 kg hösilage i hagen där vi gör som på lunchen sprider ut högarna.

(Givetvis får han kraft och sånt också, men det tillhör inte denna disskutionen)

Sist jag vägde honom vägde han 200 kg ganska precis. Han är i lagomt hull och går för promenadridning.

Så det skulle typ räcka om jag gav honom 4 -5 kg hösilage?
Jag har kanske en ponny som går för gämnan och är propp mätt :P

Jag står i ett inakorderings stall och nu har vi börjat finula lite på hur mycket han igentligen äter på en dag då 6 kg hösilage har låtit ganska mycket för en Shettis på 94 cm och runt 200 kg i vikt.

Därför undrar jag vad era hästar får och äter på en dag i hösilage. :laugh:

Nej, som någon skrev så är det nog inte för mkt med 6kg om du fodrar med hösilage. Jag är ingen expert på det med grovfoder, men har ju läst lite här och var för att ha någorlunda koll och då får jag inte intrycket av att du skulle fodra för mkt med tanke på att om man fodrade med hösilage/ensilage så SKA man ge mer än vad man gett i vanlig högiva. Det har med TS (torrsubstans) att göra, som _Elly_ nämnde. Dessutom med att ge din ponny hösilage ute kan jag se som en självklarhet om det är kallt ute, då hålls värmen uppe lite bättre också :)

Mina som går på lösdrift äter hösilage med en ts på ca 70 (nästan som hö) o de har fri tillgång på det, går åt 2 rundbalar (ca 700kg) i veckan till 7 shettisar o 1 arab, shettishingsten som är installad nattetid får i boxen ung. 5kg hösilage o fritt ute. Alla hästarna får dessutom kraftfoder. Alla är i fint hull

Hm jag hade nog gett en 3-4 kilo hösilage plus fri tillgång till halm per dag till en ordinär shettis, dvs inte en mini. Hö kanske 2 kilo.

( Om fodret har bra värden dvs, mer om det har dåliga värden).

När det gäller shettisar är det oftast problem att hålla dom smala nog så att de inte blir sjuka.

Halm är bra för då kan dom tugga i sig en hel del utan att bli sjuka.

Hejsan

Mina ston har fri tillgång till riktigt bra hösilage i hagen på dagtid och får 1-2 kg att tugga på över natten.
Till mina två små så har dem fått 6kg tillsammans var dag, ett sto med föl... det är väldigt bra hö så dem behöver inte mer. Inte för att dem skulle äta mer, för jag har vägt vad jag gett dem och dem fick mer innan men då åt dem inte upp det. Så NU stämmer det någorlunda enligt riktlinjerna iaf då stoet väger ngt över 100kg och lillgrabben ngt under.
En stilla undran - är det en riktigt liten minishettis då?
(mina standardshettisar väger mellan 250-280 kg...)
Hm jag hade nog gett en 3-4 kilo hösilage plus fri tillgång till halm per dag till en ordinär shettis, dvs inte en mini. Hö kanske 2 kilo.

När det gäller shettisar är det oftast problem att hålla dom smala nog så att de inte blir sjuka.

Ska man ge halm måste man vara extra noga med att proteinbehovet är helt täckt av det hö/hösilage man ger i övrigt, annars blir det inget bra utan bara stor mage och proteinunderskott. Halm ger ju dessutom lite energitillskott.

Varför skulle jag fodra på det viset? Alla mina är i mkt fint hull, glansiga o fina i pälsarna (trots isbjörnspäls). Halm har de i lösdriften om de skulle vilja pilla i sig lite mer. Har en kvot på nästan 8 i mitt grovfoder men iom kylan så går det åt mkt energi att hålla värmen, därav kraftfodret, då de började gå ner i vikt då de inte fick i sig mer grovfoder.

Här går småhingstarna på i princip fri tillgång dagtid (hö) och nattetid får dom ca 1-2 kg var samt fri tillgång på halm.

Vår shettis har fritillgång på hö, vilket är 5-6kg per dag. Hon är fin i hull och inte fet.
Vi köper in större mängder spån från Staben och säljer för 56kr balen + moms, dvs 70kr inkl.

Det var verkligen tur att jag kollade upp detta känner jag.
Jag har fått större insikt i det hela och det känns jätte bra att jag
varken ger för lite eller för mycket hösilage till min lilla älskling.
Han är ju fin i hullet, kanske lite rund om magen, men det tycker jag han ska ha nu när det är vinter och allt.

Tusen tack för alla svaren jag har fått, känns som en tung sten fallit bort från mitt hjärta.

Ts en på vårt hösilage i stallet är 66%
Och han får 6 kg om dagen är 94 cm och väger runt 200 kg (sist jag vägde honom innan vintern nu)

:laugh:

En stilla undran - är det en riktigt liten minishettis då?
(mina standardshettisar väger mellan 250-280 kg...)

Riktigt liten minishettis? Nej, det kan jag inte påstå :P Hon är 92cm men när jag skrev vad hon vägde så mindes jag inte exakta kilo (och ändå var det nog bara dagen innan som jag kollade hennes vikt)... hon väger närmre 200kg men jag vågade inte riktigt sätta siffror på det ;) Sen har jag "vägt" henne med viktmåttband, så hur exakt ett sånt stämmer kan man ju fråga sig?!

Puttar upp tråden då det kan ha ändrats och det finns folk som blivit shettisägare sedan tråden startades. :)

Min lille får idag hö som stödfodring i hagen, hästarna i hagen delar på ca 20-25 kg per dygn, men han går med två glupska hästar. Under höst/vinter/vår har han annars fått ca 6kg hösilage, men kommer i år ges hö (5,5 kg alt. mer om han får i sig mer). Vid behov kommer jag ge luzern. Han är idag väldigt smal och väger runt 160 - 170 kg och är 90cm hög.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
589
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 529
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar