Hur många hundar klarar man ensam?

hollypolly

Trådstartare
Jag har blivit kär i en hund i bekantskapskretsen som behöver omplaceras
Men jag har redan ett litet gäng hemma.
Hur många hundar har ni haft som ensamstående?
Vart går gränsen för oss som är hundtokiga?

Beror helt på vilka raser man har samt tiden och omsorgen som man kan lägga. Vad är det raser du har nu och vad är tilltänkt omplacering för ras?

Mina svärföräldrar har alltid haft minst 5 hundar (alla av mindre sällskapsras). Enligt svärmor är det ingen större skillnad på att ha två eller fem hundar, lite mer pälsvård bara :D. Hjärngympa går att göra med flera hundar samtidigt. Detta förutsätter så klart att flocken funkar bra och att hundarna är väluppfostrade. 4 och svärmors 5 kunde gå lösa utan problem

Fråga @Migo :p

För egen del tycker jag att två hundar är lagom, men det är delvis för att ha utrymme att skaffa en tredje om det dyker upp någon väldigt speciell hund som blir oemotståndlig.

Annars tänker jag att så länge det finns tid att ge hundarna bra hundliv, tillräckligt bra ekonomi och hundarna fungerar ihop... Tja... Varför begränsa sig? :D

Jag har tio BCs. Det motsvarar en normal heltidstjänst att underhålla dem, för att inte tala om vad det kostar. Funkar för mig pga min livssituation, men jag rekommenderar det inte.

Fråga @Migo :p

För egen del tycker jag att två hundar är lagom, men det är delvis för att ha utrymme att skaffa en tredje om det dyker upp någon väldigt speciell hund som blir oemotståndlig.

Annars tänker jag att så länge det finns tid att ge hundarna bra hundliv, tillräckligt bra ekonomi och hundarna fungerar ihop... Tja... Varför begränsa sig? :D

Min fetning - tror det är superviktigt! Jag tror inte att mina lider ett dugg av att vara många, men det hade varit grymt jobbigt om de inte trivdes ihop och hade glädje av varandra.

Jag skulle säga att det var alldeles lagom att ha 5-6 BCs! ;)

Det är relativt enkla hundar. Både nuvarande och den tilltänkta då. Vi går långpromenader i skogen alla dagar om jag inte är sjuk och dom får mental aktivering några dagar i veckan . Uppletanden och godissök i skogen och när jag orkar vara social är vi på klubben och tränar olika rallybanor.
Tyvärr kan inte en av mina gå lös för hon jagar och springer fram till mötande hundar så henne brukar jag ha i ett midjebälte. Dom andra sticker inte efter vilda djur och kommer när jag visslar. Hunden för omplacering har vi gått promenad ihop med och han verkar snäll i skogen och verkar sakna intresse för att jaga efter vilt och när vi mött hundar har han kommit på inkallning så vi har kunnat gå undan lite med alla våra hundar och släppa förbi dom mötande.

Vad är det som får dig att vilja ha hunden? Vad får dig att tveka? :)

Min fetning - tror det är superviktigt! Jag tror inte att mina lider ett dugg av att vara många, men det hade varit grymt jobbigt om de inte trivdes ihop och hade glädje av varandra.

Jag skulle säga att det var alldeles lagom att ha 5-6 BCs! ;)
Ja dom måste trivas ihop. Absolut.

Tycker att han är så härlig. Jag vet inte exakt vad det är. Men jag har bara fastnat för honom . Det känns som vi klickar. Och han passar bra med mina hundar också. Dom är likadana. Dom är pigga på motion och sen sover och vilar dom hela resten av dygnet.
Jag tvekar för att det kanske blir för mycket jobb. I skogen och hemma tror jag det funkar bra. Men vi bor i staden nu och jag vet inte om jag kan gå med alla samtidigt i koppel. Kanske att jag får gå i två omgångar för just rastningsrundorna.
Vad är det som får dig att vilja ha hunden? Vad får dig att tveka? :)

Tycker att han är så härlig. Jag vet inte exakt vad det är. Men jag har bara fastnat för honom . Det känns som vi klickar. Och han passar bra med mina hundar också. Dom är likadana. Dom är pigga på motion och sen sover och vilar dom hela resten av dygnet.
Jag tvekar för att det kanske blir för mycket jobb. I skogen och hemma tror jag det funkar bra. Men vi bor i staden nu och jag vet inte om jag kan gå med alla samtidigt i koppel. Kanske att jag får gå i två omgångar för just rastningsrundorna.

Varför skulle du inte kunna gå med alla samtidigt? :)

Men vi bor i staden nu och jag vet inte om jag kan gå med alla samtidigt i koppel. Kanske att jag får gå i två omgångar för just rastningsrundorna.

Man vänjer sig...
35713128_10155802571383666_696915519596396544_n.jpg

36064776_10155813884878666_7617860905958637568_n.jpg

Beror som andra sagt helt på ras, användning och vad för aktivitetsnivå som krävs.

I mitt fall, så kan jag realistiskt inte ha fler än 4 fauvear i sina bästa år, eftersom varje hund då kräver såpass mycket skogstid att det inte finns möjlighet att ge var och en hund vad den behöver i form av just jakt. Terrierna däremot skulle jag kunna ha nästan hur många som helst av utan problem.

Allt beror på vilken typ av hundar man har och hur livssituationen ser ut skulle jag säga :)
Jag har två wachtelhundar och en jaktlabbe, och jag skulle lätt kunna ha två jaktlabbar till utan någon större extra ansträngning. Två wachtlar till utöver de jag har hade jag inte velat ha, pga kan inte ha dem lösa i skogen när det inte är jaktsäsong samt att de kräver att få jaga på ett helt annat sätt än labbarna.

Så länge de är kompisar och du kan rasta alla samtidigt ser jag inga problem.
Kan du ha hunden på prov ett tag innan du bestämmer dig?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix