Hur många har en häst/ponny som fäller vintrpälsen

B

Buckingham

Vet inte om denna tråd hamnat rätt..:angel:
Moderator får flytta den om den hamnat på fel plats.

Min häst har börjat att fälla av sin vinterpälls och det är inte lite pälls som han tappar..:confused: Hur brukar ni göra när era pollar fäller ger ni extra b-vitamin eller nått så att den orkar fälla..??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många har en häst/ponny som fäller vintrpälsen

MIn hårboll har börjat fälla nu lite smått trots att det är väldigt kallt fortfarande (norrbotten), men han har endel päls att få bort om man säger så :P, ger b-vitamin

Alla våra tre kallblod fäller rejält nu. Det handlar inte om temperaturen, utan om att dagarna blir ljusare.
Jag brukar ge B-vitamin under några veckor, trots att det enligt expertisen är helt onödigt eftersom B-vitamin bildas naturligt i hästens kropp.

Immer

min har (tyvärr) inte börjat fälla än men det är inte långt borta då det börjat lite på huvudet (vill ha bort vinterpälsen nu!!!)

jag ger alltid B-vitamin vår o höst (har redan börjat)

Jag känner verkligen igen mig!
Jag har inte klippt min pålle, vilket jag skulle gjort egentligen då vi har tränat rätt hårt under hela vinter halvåret.
Men det blev aldrig av pga olika anledningar...

Men han fäller också regält nu, meddans hans stallkompisar inte tappar ett enda hår:angel:

Men än så länge har jag inte gett något extra, och det gjorde jag inte heller förra året. Han klarar sig fint:smirk:

( Han får B-vit regelbundet under hela året)

Annars vet jag en hel del som ger extra b-vit.

Men för min del är det bara fram med ryktstenen!;) :banana:

Min islandshäst tappar päls för fullt! Han brukar börja fälla första-andra veckan i februari, och har aldrig fått extra vitaminer eller liknande, då han inte påverkas något av att fälla. Däremot under pälssättningen på hösten brukar han bli lite trött, och något år har jag givit b-vitamin, men nu har jag kommit på att det hjälper bättre att klippa :-)

Mina har börjat fälla... Både fjorden och korsningen. Det lossnar duktigt just nu.

Jag har aldrig upplevt att det är problem i samband med fällningen. Alltså har jag inte heller behövt ge b-vitamin.

Normalt brukar fällningen vara över på några veckor hos mig.

Min raggsocka (islandshäst) har smått börja fälla sin päls. Dock är han inte riktigt så långhårig, då han helklipptes under hösten. /Linda

Unghästen har börjat att fälla - tycker att det är härligt - vårtecken!

Framförallt min travare fäller päls nu, men även shiren har börjat så smått, ffa på huvudet.. jag tycker det känns som om det är tidigt att fälla, men det kanske det inte är?

Jissa om det "regnar" päls om vår fjording. Har kikat bakåt i våra riddagböcker och det har börjat vid denna tid i alla år. De fäller ju när det blir ljust längre oavsett temperatur. Har provat med o utan B-vitamin och märker ingen skillnad. Det bästa är att ta det lugnt en tid eftersom det tar mycket orka att bli av med pälsen. Kör ryktstenen som hon älskar!

Dräktiga stoet (som gått på lösdrift och är fullt pälsad) började fälla för någon vecka sen och hon fäller enormt mycket just nu. Hon klarar det dock bra och påverkas inte nämnvärt så hon får inget extra.
Vallacken (som är i träning, delvis klippt och täckad) började släppa pälsen så smått i dagarna och han är jättepåverkad redan, trött o hängig. Han får b-vitamin sen tre veckor tillbaka, men inte så mycket. Introducerar foderjäst idag och sen ska han få det också är det tänkt. B-vitamin har räckt till mina tidigare hästar, men det verkar inte vara tillräckligt till gammle gubben, så jag hoppas att foderjäst o mer lucern kan hjälpa honom.

Jag brukar ge B-vitamin under några veckor, trots att det enligt expertisen är helt onödigt eftersom B-vitamin bildas naturligt i hästens kropp.

Immer

Jag var på foderföreläsning för ett tag sen, och då kom det upp en fråga om just fällning och b-vit. Föreläsaren sa då att hästar med en fungerande tarmflora kan producera tillräckliga mängder b-vit. Men om tarmfloran slås ut, vid tex fällning, kan man behöva tillsätta b-vit.

Min har oxå börjat fälla, upptäckte det idag. Har lossat lite från bläsen i nån vecka, men nu var det på hela kroppen. Skönt att bli av med all päls!

Edit: Ger inte b-vit än iaf, får se hur hon verkar när det sätter igång ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

hur vet jag om jag måste ge b-vit?? Förra året gav jag honom i början av mars.

Är det vanligt då att tarmfloran slås ut vid fällning?
Jag har aldrig hört talas om det.

Immer

Ingen aning :crazy: Jag har heller inte hört talas om det innan. Men b-vit gör ju (bl.a.) att pälsen blir glansig, så man kanske kan ge det om dom blir glanslösa eller verkar ha "svårt" med fällningen.

Kommer inte ihåg exakt vad föreläsaren sa om det, nämnde det mest i förbifarten.

min fäller massor nu :(sååå jobbigt

Min har egentligen ingen päls att fälla men lite hår lossnar allt :D

Äldre hästar har större behov av proteiner, mineraler och vitaminer. Det var först när min gamla pålla kom upp i 20-års åldern som jag märkte att hon behövde extra B-vitamin i samband med fällningarna höst och vår. De jag har nu har inga bekymmer.

Min började fälla liiiite hårstrån för två veckor sedan. Denna helgen bildades små tussar på golvet :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 628
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 075
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka