Hur många "grenar" kan hästen lära sig?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Min svärmor ska köpa häst! Jag samt hennes dotter kommer vara mycket involverade i den då hon inte har lika stor hästvana som vi, så vi ska bland annat köra in hästen och lära svärmor köra förstås :) Hästen är bara 1 år så än så länge är det bara planer.

Nu till saken. Vi har pratat lite om sedan när hon är inkörd och börjar närma sig 3 årsstrecket så är det ju dax för inridning. Vi har pratat lite om att rida in henne i westernstil. På inlärningstadiet dvs. vänja vid sadel och uppsittning så spelar det väl igentligen ingen roll vilken stil man funderar på för det är ju lika vilken ridstil man än ska ägna sig åt. Men sen när hästen ska skolas..För svärmor pratade om att man kunde rida in henne "vanligt" först, och sen eventuellt western. Den "vanliga" stilen kan vi ju allihopa fast förmodligen kommer vi ta lite hjälp ändå av en som är van att skola unghästar. Hon menade då på att man kan skola om hästen sen..Jag tror hon tänkte så för att ska vi rida in den i westernstil så måste vi ta mer hjälp. Vi måste ju lära oss och hästen också hur man gör.

Så till frågan: Blir det inte lite mkt för hästen att bli inkörd och sedan lära sig 2 olika ridstilar också? För western och "vanlig" ridning är väl ganska olika i hjälperna och så..?

Kram

Sv: Hur många "grenar" kan hästen lära sig?

Otroligt individuellt.
Att kombinera körning och ridning, inga problem.
Jag vet någon som tävlar både dressyr och western (minns ej inriktning) med samma häst utan problem. Grunden är ju ändå den samma.
Ett hett tips är att kontakta en tränare.

Otroligt individuellt.
Att kombinera körning och ridning, inga problem.
Jag vet någon som tävlar både dressyr och western (minns ej inriktning) med samma häst utan problem. Grunden är ju ändå den samma.
Ett hett tips är att kontakta en tränare.

Ok. Då skulle man ju kunna köra på den linjen att köra in, rida in "vanligt" och skulle det vara så att det bara är jag som är intresserad av att prova western så kan ju jag ta privatlektioner på henne för en westerntränare så lär vi oss samtidigt :) Om jag inte hinner övertala dom andra åt westernhållet tills dess förstås :D

Tack för hjälpen :bow:

Min grannes häst tävlas i western/cutting, dressyr, hoppning, galopp, ja, det mesta som går att rida:) Han verkar må bra!

Men hur det är i inridningsskedet vet jag inte.

Min grannes häst tävlas i western/cutting, dressyr, hoppning, galopp, ja, det mesta som går att rida:) Han verkar må bra!

Men hur det är i inridningsskedet vet jag inte.

Det låter bra! Då kanske man inte behöver känna sig så begränsad med andra ord. Det är ju säkert inviduellt från häst till häst vad dom kan lära sig men jag tror att tar man bara hänsyn till hästen och gör det på ett riktigt sätt så borde det gå bra. Vi får se hur det blir det är ju ganska långt sit som sagt :) Mne man kan ju inte låta bli att drömma och fundera lite :)

om ni lär hästen att gå undan för vikt hjälper och tryck redan från början, så är det nog ingen stor övergång till western.
om ni kör in hästen först, rider in normalt men gör den uppmärksam för vikthjälper, och sen introducerar den till western ridning då den har balans och förstår vikthjälper och röst kommandon så går det nog bra:)

om ni lär hästen att gå undan för vikt hjälper och tryck redan från början, så är det nog ingen stor övergång till western.
om ni kör in hästen först, rider in normalt men gör den uppmärksam för vikthjälper, och sen introducerar den till western ridning då den har balans och förstår vikthjälper och röst kommandon så går det nog bra:)

Ja men det låter ju vettigt faktiskt. Röstkommandon använder man ju mkt när man kör också, och i början när man rider in också känns det som. Allt för att hjälpa lilla unghästen att förstå :)

Frågan är ju då istället vilka röstkommandon man använder inom western och om man ska använda dom från början eller vanliga? Det enda jag vet är hoooo för att sakta ner/stanna :D

Jag hade tänkt att börja spara pengar till en westersadel redan nu. Då har jag ju ca 3 år på mig. För om man börjar rida in henne när hon är 2½, 3 år ngt sådant så måste hon väl få hålla på med den vanliga ridningen i ca 1 år kan jag tänka mig innan det blir läge att introducera henne i western..Och om 1 år kan jag börja rida westernlektioner när jag slutat skolan och bara jobbar och har lite mer tid.

Då har ju jag hunnit rida western i 2 år innan det är dags för henne:idea: Det här blir nog bra, tror ni inte:love:

Kramar

sålänge ni inte rusar iväg med träningen så verkar ditt upplägg fungera. du väljer vilka röst komandon du vill lära hästen, vill du lära hästen att proo betyder stopp eller att hoow betyder stopp är up till dig och vad du normalt använder.
att lära hästen vänster och höger är också bra samt lugna ner dig.

min häst lyssnar på halt=stanna, sakta som lugn/minska tempot, hoow som skritt osv. min ponny lyssnade inte på proo utan bara på hoow som halt.

sålänge ni inte rusar iväg med träningen så verkar ditt upplägg fungera. du väljer vilka röst komandon du vill lära hästen, vill du lära hästen att proo betyder stopp eller att hoow betyder stopp är up till dig och vad du normalt använder.
att lära hästen vänster och höger är också bra samt lugna ner dig.

min häst lyssnar på halt=stanna, sakta som lugn/minska tempot, hoow som skritt osv. min ponny lyssnade inte på proo utan bara på hoow som halt.

Ok. Men då kör jag på proo eftersom vi är flera st. Det finns inga regler inom western på tävlingsnivå att man bara får använda vissa ord eller liknande?

Höger, vänster kan man ju använda orden som dom är. Sakta är nog bra att använda för det gör jag till hundarna också. Tillslut har dom lärt sig bara jag säger ett sss ljud så vet dom vad jag menar, kanske funkar likadant på hästen :idea:

Naturligtvis så ska vi ta det lugnt, jag verkar kanske lite överengarerad men det ska bli så himla kul och jag kan inte låta bli att "planera" lite. Sen så måste man ju vara medveten om att allt kanske inte går som man vill, eller i den takten man vill. Livet med hästar är ju lite oförutsägbart.

På tävling är det enda ljudkommando man använder "woo", som egentligen betyder backa. Annars är westernryttare rätt tysta på tävling.

Ok. Tänkte om det stod något i regelverket för westerntävlingar om det finns något sådant. Det kanske är olika i olika grenar också?

Det är lite olika beroende på vems regelbok man har. Men som sagt, generellt sett ska man vara tyst på tävling (kan inte boskapsklasserna så bra, där kanske det är annorlunda?)

Det är lite olika beroende på vems regelbok man har. Men som sagt, generellt sett ska man vara tyst på tävling (kan inte boskapsklasserna så bra, där kanske det är annorlunda?)

Ok. Ja det är nog så men det spelar ju igentligen inte så stor roll för oftast så är ju rösten ett komplement på ett annat kommando så skulle det vara så så är det ju bara till att lära hästen att lyssna på det andra kommandot lika bra med eller utan rösthjälp.

Och när man tränar hemma får man prata hur mycket man vill med hästen :laugh:

Att hästen under en längre period lär sig flera olika grenar brukar inte vara några problem alls, god ridning är ju god ridning oavsett - och de fattar direkt att westernsadel betyder westernridning och engelsk sadel betyder engelsk ridning.

Jag skulle rida in den engelskt, men detta enbart för att jag själv rider engelskt - har bara provat western ett par gånger :). Är man säkrare på western så rid in den i westernsadel. Sedan tar man det i små steg, blir hästen förvirrad så backar man ett tag och renodlar istället för att lägga till nytt.

En häst blir aldrig riktigt bra på en gren om den ska kunna många andra samtidigt. Det sa min hovslagare när jag ville köra in min häst:) Men lycka till i alla fall!

Oj, det håller jag verkligen inte med om! Min egen är körhäst och ridhäst, och funkar super till både och. Nu tävlar jag visserligen inte speciellt mycket, men när vi är ute får jag ofta höra vilken bra häst jag har. Och det har jag hört både när vi tävlat pleasure, trail och bruksridning så visst kan man vara bra på många grenar! ;)

En häst blir aldrig riktigt bra på en gren om den ska kunna många andra samtidigt. Det sa min hovslagare när jag ville köra in min häst:) Men lycka till i alla fall!

håller med dig till viss del, det är ju olika muskler som behövs till olika grenar, t ex; en hopp häst använder inte samma muskler som en dressyr häst och är då byggda på olika sätt för att klara sin uppgift. en fälttävlans häst tävlas i 3 grenar men de har inte samma muskler som motsvarande hopphäst eller dressyr häst, dock så klarar den av alla momenten och ridstilarna.

en häst kan vara inkörd och kunna dra en vagn samtidigt som den går 1,50m hoppning, men så länge hoppningen är dess huvudsakliga tränings område och blir musklad inför, så kommer den att ha svårare att dra tunga lass och bli körd långa sträckor.
den kan bli körd men den kommer ha vissa begränsningar i och med att den kanske inte orkar lika mycket som en inkörd brukshäst som bara går i skogen och drar stockar hela dagarna.
dock så betyder detta inte att man inte ska köra in sin häst eller lära den westernridning bara för att man vill tävla i t ex hoppning.

Med "riktigt bra" avsågs nog svår klass.
Det är inte lätt att gå både svår klass i dressyr, hoppning, fälttävlan, western och körning samtidigt, ja :D

Men på lätt-MSV nivå kan man nog kombinera betydligt mer än de flesta tror! Allsidighet är roligt för både häst och ryttare, ökar motivation, arbetsvilja och glädje och ger på köpet en mer hållbar häst!

Tänk bara på att inte försöka lära in allt samtidigt. En sak i taget och ta hjälp av duktiga tränare ni kan lägga upp en utbildningsplan med!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 404
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama