Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Julina
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

Bewelinn skrev:
Hej på er!

Till sist har jag en fråga till Cesam:
Jag har ju ett arabsto som är dansk import. Jag har ett svenskt reg. bevis men fortfarande det danska orginalpasset (det nr finns ju med på det svenska reg. beviset). Behöver jag byta ut det mot ett svenskt pass eller "duger" det med det danska? (Och huga vad kostar det att byta ut i så fall...?) Har mailat ARAB men inte hört ngt på månader....

hej på Dig,
Du ska behålla det danska passet, eftersom passet är en orginalhandling (och värdehandling) för hästen. Du ska dock skicka in det till ARAB tills. med reg. bevis i orginal för stämpling. Det kostar 150:- för stämpling av utländskt pass, så det är ju/väl inte så dyrt?!
Tyvärr är presonen som sitter på ARAB idag som vikarie inte speciellt insatt i hur man går tillväga med Arabiska Fulllbod och personen ifråga vet nog inte vad stängd stambok innebär.
Men stämpling av ett utländskt pass ska hon väl klara.
Kolla alla orginalhandlingar NOGA när Du får tillbaka dem så det är korrekta!
ARAB
Box 47
243 21 Staffanstorp
046 - 25 55 51 tel
registraturen@arab.se

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hästpass är ju inte samma sak som registrering, i England kan alla föreningar utfärda hästpass. Mitt sto har sitt pass från British Palomino Society med registreringsnummer därifrån, och 3 andra registreringshandlingar. En bekant köpte 2 B-ponnier som var stamboksförda i National Pony Society med registreringshandlingar därifrån, men hästpasset var utfört av Hurlingham Polo Ass.
British Showjumping Ass. utfärdar ju Pass men har ingen avel!
På Irland utfärdar Irish Showjumping Ass. hästpass men har ingen avel!

Att utfärda hästpass som är en identitetshandling har både avelsföreningar och ridsportförbund rätt till.

Hästpasset som avelsföreningar utfärdar är också en rasidentitet.
Ett raspass finns ingen begränsning för hur mycket det får kosta.

Hästpass som ridsportförbund utfärdar är raslösa, i Sverige kallar vi dem för grundpass "slaktpass" och de får inte kosta mer än 400 kr.
I Sverige utfärdar SH, grundpass till hästar och ASRP till ponny.

I Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike där rasaveln är stark-utfärdas raspass endast till hästar som har mor och far stambokförda i den avelsföreningen, sedan tillämpas ett EU regelverk vad det gäller moderlivsimporter. Det vill säga ston stambokförda i avelsförening A, som vill använda avelsförenings B hingst-och vill kunna få avkomman in i moderns rasförening.

I Sverige har vi för att ta ett exempel Svenska Shetland som tillämpar "raspass".
Svenska S utfärdar bara pass till rasrena fallna e. avelsvärderade shettisar--något system med register finns inte utan de som inte går in i grundstamboken får ta ut ett pass i ASRP som raskod 99.

Detta system gör också att trots det inte i de flesta eu länder krävs lagstadgad avelsvärdering, ökar inte buskaveln för alla avkommor e, EJ stambokförda hingstar blir raslösa.

Undantaget är avelsföreningar typ. Welsh och Arab som i enlighet med sina moderstamböcker för P/B register där ALLT som inte går in i stamboken hamnar och förblir där för all framtid. P/B är ingen "ras", det är de "raslösas" register(med anknytning till en ras).

Flyttas passförsedda "rashästar" med raspass, för att tex verka som avelsdjur i en annan avelsförening än den de är född i--skall de inte byta identitet, ras-- utan endast få ett sorteringsnummer/stämpel och betraktas som "erkända" som avelsdjur för en annan stambok.

Det s.k "tävlingsdirektivet säger att EU länder inte kan stänga sina tävlingar för hästar från andra EU länder, vilket innebär i praktiken att passförsedda hästar inte behöver låta "registrera" sig i Sverige för att kunna lösa tävlingslic.

Det finns undantag i tävlingsdirektivet för "rasvisa" tävlingar som har till huvudsyfte att utveckla rasen. Vilket hitintills i praktiken betytt att Tyskland kan ha sitt stängda Bundeschampionat och SPAF kan fortsätta med sina stängda ungponnyaktivitete (för andra än medlemsföreningarna och importer).

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Det lät ju helt klart överkomligt! :smirk: Var orolig för nytt pass för ex antal tusenlappar eller ngt sådant...

Jobbigt när det blir så mkt strul m vikarier. Vi skaffade pass till lillasysters arab innan hon såldes nu i våras (Zilke alltså, inte lillasyster... :rofl: ). Det blev rätt i papprena iaf men tog väldigt lång tid. Man kanske kan vänta med stämpling tills det ordnat upp sig?

Våra två arab/welsh cob uppfödningar har pass i olika föreningar: en i ASRP och en i ARAB (han blev 160 cm). Men det är köparna som valt det och inte vi.

Svenskregistrerade welsh cobbar kunde man dubbelregga och få pass till genom moderföreningen i GB om man ville komma runt premieringssystemet tidigare (vi hade två ston som hade en opremierad morfar som importerades och dog innan rasen var premieringsbar i Sverige. Han betäckte stona på "fel" sida av kanalen helt enkelt). Då blev de plötsligt gångbara här fånigt nog... Så det finns mkt olika anledningar att dubbelregistera hästar ibland

Mvh Cornelia

Mamma till min häst är oreggad men har stam där det visade sig att hennes pappa ej hade betalt licensen det året. Kommer nu att registrera honom i Svenska hästavels förbundet med okänd härstamming. Det kommer att kosta en massa pengar att DNA-typa.
Min hästs härstammning har jag ändå och han är inte hingst så jag skiter i det hela. Men om jag köper ett sto framledes och vill betäcka henne så kommer jag att vilja se att hinsten har betalat licensen.
Ha en bra midsommar. :banana:

Julina skrev:
Mamma till min häst är oreggad men har stam där det visade sig att hennes pappa ej hade betalt licensen det året. Kommer nu att registrera honom i Svenska hästavels förbundet med okänd härstamming. Det kommer att kosta en massa pengar att DNA-typa.
Min hästs härstammning har jag ändå och han är inte hingst så jag skiter i det hela. Men om jag köper ett sto framledes och vill betäcka henne så kommer jag att vilja se att hinsten har betalat licensen.
Ha en bra midsommar. :banana:

DNA-kostnaden (690:- inkl. moms) är ju "piss-i-Mississippie" i det hela...
Utan registrering som Arabiskt Fullblod så har Du inte stammen, för hon får inte kallas Arabiskt Fullblod om hon inte är reggad i ARAB. Tyvärr, sådana är reglerna.
Trist bara att Du väljer att regga henne i ASVH som okänd härst. ist. för att spara ihop och regga henne som ren arab (=Arabiskt Fullblod).
Men Du väljer....trist bara. Lycka till....
mvh
Carina

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 646
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka