Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Julina
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

Cesam skrev:
....Så var det i alla fall under min trid i ARAB och under vår eminente sjuksrivne registrators tid....
Tyvärr fullföljer inte vikarien dessa direktiv!!!
Nu har du helt rätt, många krav ställdes från Arab under den här tidsperioden och inget fullföljdes.

ASRP har i dag samma avtal med jiordbruksverket om vilka korsningar och hur de registreras i grundstambok osv. som innan Arab började driva dessa frågor.

Hela karusellen slutade med att Statens Jordbruksverk har avtal med BÅDE Arab och ASRP att grundregistrera och utfärda pass för samma korsningar.

Hästägaren får välja, och skickas registreringsansökan in för en korsning Arab/ponny till ASRP så är det helt enligt ASRP´s avtal med jordbruksverket att registratorn grundstambokför och utfärdar pass.

Detta är inget problem för ASRP, antalet omstridda korsningar begränsar sig till max 10 individer årligen som grundregistreras i ASRP.
En förening som årligen registrerar ca 2000 individer. För den som önskar kontrollera siffran, finns samtliga ponny sökbara på ASRP´s hemsidas databas.

Problemet ligger enbart hos hästägarna,som ägare av en korsningsponny med Arabblod och får uppgifter om att Arab registratur är den enda föreningen att grundstambokföra ponnyn i och får ett pass utfärdat.

Dessa ponny ägare blir ofta mycket besvikna när dom upptäcker att ett P/B Arab pass inte ger dom möjligheten att deltaga i de ungponnyaktiviteter som medlemsföreningar i SPAF har tillträde till.
Det är ponnyutställningar--treårstest--kvalitetsbedömningar--ungponnychampionat.

Det är på detta sätt som jag själv blivit involverad i problematiken, dessa ponnyägare tror knappt sina öron när dom får reda på att om dom bara fått opartisk information själva hade kunnat valt förening att grundregistrera sin ponny i--Att möjligheten fanns till en helt annan ungponnytid, med avelsvärdering och stambokföring, ett rikligt utbud av utställningar, möjlighet till prestations diplom som treåring och riksfinal o.s.v..osv....

I sammanhanget kan nämnas att ponnykorsningar med halvblod kan registreras i både ASRP och ASVH. De som registrerar sina korsningar i ASVH och får ett pass såsom halvblodskorsningar --står också utanför ovannämnda aktiviteter.

peråke

peråke skrev:
Dessa ponny ägare blir ofta mycket besvikna när dom upptäcker att ett P/B Arab pass inte ger dom möjligheten att deltaga i de ungponnyaktiviteter som medlemsföreningar i SPAF har tillträde till.
Det är ponnyutställningar--treårstest--kvalitetsbedömningar--ungponnychampionat.

Det är på detta sätt som jag själv blivit involverad i problematiken, dessa ponnyägare tror knappt sina öron när dom får reda på att om dom bara fått opartisk information själva hade kunnat valt förening att grundregistrera sin ponny i--Att möjligheten fanns till en helt annan ungponnytid, med avelsvärdering och stambokföring, ett rikligt utbud av utställningar, möjlighet till prestations diplom som treåring och riksfinal o.s.v..osv....

peråke

Nå men nu är det ju faktiskt på gång att det blir fler bedömningar för Partbred Araber också.
I år hade vi en utställning i Brastad för såväl renrasiga Arabiska Fullblod OCH Partbred Araber.
Så jag tycker inte de ska bli besvikna, för om de själv inte ställer krav till bedömningar arrangerar ju inte SAHF dem heller.....
Men det finns mer och mer önskan om att det ska finnas utställnignar/bedömningar för Partbred Araber, så som de har det i t.ex. England, även här i Sverige och önskningar är ju till för att verkställas!!!
mvh
Carina på Cesam Arabians

Om vi nu ska vara lite realistiska.....titta gärna i ASRP's databas vilken kategori av ponnier det finns mest av...det är faktiskt dom så kallade 99:orna, flera tusentals, dvs ponnier utan stam, eller korsningar utan avelsvärde, dom stamboksförda ponnierna är något hundratals stycken!! Jag vet inte om det är så mkt att vara stolt för att en avelsförening registrerar tusentals korsningar utan stam?

möjlighet till prestations diplom som treåring och riksfinal

Hm...detta är väl enbart för ponnyer som är efter hingstar godkända inom ASRP??

poloplayer skrev:
Om vi nu ska vara lite realistiska.....titta gärna i ASRP's databas vilken kategori av ponnier det finns mest av...det är faktiskt dom så kallade 99:orna, flera tusentals, dvs ponnier utan stam, eller korsningar utan avelsvärde, dom stamboksförda ponnierna är något hundratals stycken!! Jag vet inte om det är så mkt att vara stolt för att en avelsförening registrerar tusentals korsningar utan stam?

Nej det är fruktansvärt, ca 150 regisreras årligen som ridponny, ca 300 som korsningsponny och resterande ca 1700 ponny årligen med raskod 99.
Raskod 99 är till rätt liten del Svenska buskavlade ponny och korsningar som går utanför ASRP´s avelsplan.

Troligt är att buskavlade ponny i framtiden överhuvudtaget inte kommer att grundregistrera i ASRP. I princip alla korsningar för antingen welsh eller Arab blod och då föredrar hästägarna att grundregistrera som P/B vilket "låter" bättre.

Majoriteten är ponny som bara dykt upp utan att någon känner till deras bakgrund.
Raskod 99 ligger utanför ASRP´s avelsområde och de är INTE startberättigade i ungponnysammanhang.

ASRP fick denna stora mängd ponny på sitt ansvar i samband med att de erhöll sitt avtal med jorbruksverket att få bedriva avel med korsningar.

För en liten ideel förening är det mycket besvärligt att vara Sveriges näst största registratur.
För ridponnyuppfödare med medvetet avlade ridponnyer och korsningar är det ett uppenbart problem att få köparna att förstå att ridponny inte är samma sak som "okända" ponny.

I början av ASRP´s historia var registratorn ideel, och utförde registreringarna utan betalning--under denna period genererades en hel del pengar i kassan. Sedan år 2000 anställdes en registrator med lön och okända pass kostar 400 kr, för registratorn är det administrativt rätt omstädigt, med åldersbestämning enligt tänder--id kontroll-avsökning av chip, och chipsmärkning för ponny som inte redan bär något. I dag har föreningen svårt att få täckning för sina kostnader för utfärdande av okända pass.
Någon ideell eldsjäl som på sin fritid vill utfärda 2000 pass årligen tycks inte finnas ???

Men en lösning är troligtvis på väg, Jordbruksverket är medvetna om att detta inte är en optimal lösning--
peråke

Tror Partbred-delen kommer att bli allt större...eftersom den är det utomlands.

Rätt käckt när man läser Arabian Horse World och inser att deras Pertbred-visningar faktiskt verkar ha rätt stor pondus i sammanhanget.Där verkar det inte vara fy skam att komma med en snygg Partbred, utan ägaren är stolt över sin Partbred.

Tycker det är en nackdel ibland att man inte kan dubbelregga sina hästar i Sverige och därmed kunna utnyttja olika aktiviteter.Dessa aktiviteter kan ju vara till nytta för respektive förening ändå.

crazy skrev:
Hm...detta är väl enbart för ponnyer som är efter hingstar godkända inom ASRP??

Nej--Kravet för att få full behöríghet till såväl grundomgång vid treårstest-kvalitetsb.(med möjlighet att få diplom) som riksfinal.
ÄR att individen är fallen efter en lic. hingst av ras erkänd för ridponnyavel och undan alla ston.

Vad som kan förvirra något är det diplom som delas ut vid premieringar till treåringar "avelsdiplom".

Detta kan endast tilldelas ston som kan stambokföras i Avd I-II--III.

Stambokföras kan alla ston som är fallna e. en lic. hingst av ras erkänd för ridponnyavel-undan ston med minst ett led erkänd härstamning.
peråke

Om vi tittar på resultatet av Ungponny Championatet för 2004 så kan man ju undra var alla förnämliga avkommor efter dom genuina ridponnyhingstarna är...?
2 st efter Power Boy (undan ston med ren new forest eller new forest/arabinslag, new forest ej önskvärt inom ridponnyaveln)
1 st efter Vermont (halvblodskorsning, ej önskvärt inom ridponnyavel)
2 st efter Minotaurus (halvblod, ej önskvärt inom ridponnyavel)
1 st efter Derano B (genuin ridponnyhingst, undan sto new forest/arab ej önskvärt inom ridponnyavel)
resterande placerade ponnier är efter renrashingstar såsom Halvblod, fullblod, welsh, dartmoor, russ, connemara, arab..
Aveln har verkligen gjort framsteg under dom senaste 15 åren. Intresset för ungponnychampionatet verkar inte så stort ens för dom med genuina ridponnier, var är dom?
Skulle samtidigt vara intressant att veta hur många ponnyägare som på grund av registrering som Partbred Arab har blivit nekade att deltaga i Ungponnychampionatet? 1 st..2 st...??

crazy skrev:

Rätt käckt när man läser Arabian Horse World och inser att deras Pertbred-visningar faktiskt verkar ha rätt stor pondus i sammanhanget.Där verkar det inte vara fy skam att komma med en snygg Partbred, utan ägaren är stolt över sin Partbred.

Tycker det är en nackdel ibland att man inte kan dubbelregga sina hästar i Sverige och därmed kunna utnyttja olika aktiviteter.Dessa aktiviteter kan ju vara till nytta för respektive förening ändå.
Inom welsh kan vi göra det. Vi reggar fölen först i Asrp och sedan skickar vi in passen till SWF och får en WPB stämpel :) så både har man kvar och kan äta kakan samtidigt :angel:

Det är besynnerligt att man i sverige ska grundregistrera en ponny i ett register, och sen är det stopp. Jag har ett engelskt sto som är registrerad som British Riding Pony i NPS, Partbred Arab, Partbred Welsh och British Palomino Society. Hade jag bott i england kunde jag alltså varit med på aktiviteter i 4 olika föreningar, alltså hur många utställningsklasser/ridklasser som helst.

Men i Sverige så får du ju partbreedstämpla i många föreningar och då vara med på deras aktiviteter. Registrera med regnr gör man bara i en förening och resten bara stämpla in i. Varför regga i olika föreningar? I de föreningar som du har partbreedstämplat i får du ju vara med på aktiviteter i. :confused:

Tror att det står i SHs regler att en häst bara ska bara registrerad på ett ställe...eller var det Jordbruksverkets papper? *trött & snurrig*

poloplayer skrev:
Exakt! :bow:

mvh
Carina på Cesam Arabians

crazy skrev:

Ja, Du skulle se den i England. Vilka Partbred Arabian klasser de har....Där är Partbreds med MINST 12,5% arabblod (vilket även gäller för reg. i Sverige i ARAB som Partbred Arab).
Så det kommer, be sure of it...ochju fler krav Partbred ägarna ställer om bedömningar för Partbred Araber desto fler kommer att hörsamma detta...
Har faktiskt starka planer på att själv arrangera en lokal utställning med klasser för såväl rena araber som Partbred Araber.....möjligen nästa år...
mvh
Carina på Cesam Arabians

Welsh skrev:
Inom welsh kan vi göra det. Vi reggar fölen först i Asrp och sedan skickar vi in passen till SWF och får en WPB stämpel :) så både har man kvar och kan äta kakan samtidigt :angel:
Ja och man KAN även regga Partbred Araber dubbelt i Sverige...dels i ARAB som Partbred Arab, dels i ASRP som ridponny (eller vad det kallas när hingsten ej är godkänd enligt ASRP's rasvisa krav).
Så det går......att ha kakan kvar OCH äta den....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Men hur är det möjligt?Jag trodde varje ny registrering krävde språngsedel i orginal?

crazy skrev:
Men hur är det möjligt?Jag trodde varje ny registrering krävde språngsedel i orginal?

Ja, kalla det registrering eller vad Du vill men de kan ju vara med i dubbla stamböcker...
Se på de arabhingstar som är godkända enligt ASRP's rasvisa krav.
De är ju reggade i ARAB men har också ett stamboksnr i ASRP.....

Om det sedan kallas registrering eller vad....same, same but different.
De får ett regnr även av ASRP ju....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Aha, det var så du menade! ;)

poloplayer skrev:
Det är besynnerligt att man i sverige ska grundregistrera en ponny i ett register, och sen är det stopp. Jag har ett engelskt sto som är registrerad som British Riding Pony i NPS, Partbred Arab, Partbred Welsh och British Palomino Society. Hade jag bott i england kunde jag alltså varit med på aktiviteter i 4 olika föreningar, alltså hur många utställningsklasser/ridklasser som helst.

Detta med "livstidsnummer" är ett EU direktiv. Hela Europa är på väg mot EU anpassning, Sverige följer inte EU direktiv helt och hållet på avelsområdet--och det gör inte England heller.

Men även England är på väg att grundregistrera och passförse alla individer. med ett pass, en identitet och livsnummer kommer därmed även Brittiska hästar bara att kunna få ut ETT pass och identitet.

En identitet en grundregistrering, sedan är det fritt fram med "stämplar" sorteringsnummer osv.

På det här området kommer mer direktiv, det senaste EU direktivet har redan varit ute på remiss till medlemsländerna.

Det föreskriver centrala databaser inom varje land för alla registrerade hästar, sedan att dessa centrala databaser kan kommunicera med varandra.

Att alla hästar grundregistreras under födelseåret antingen i en rasförening/ i det land de är födda eller i ett raslöst register/ i det land de är födda--obligatorisk chipsmärkning.

Sedan kan dessa grundregistrerade och pass och chipsmärkta hästar både förflytta sig--veterinärbehandlas--byta ägare--tävla--avelsvärderas/för en eller flera raser och slutligen avlivas.
Ursprungsidentiteten, ändras inte--

Allt med full spårbarhet, från vaggan till graven. En idivid-ett nummer.
peråke

Hej på er!

Ska bara börja med att säga att säga att min familj (som fött upp welshar och welshpartbreds alla kategorier och sektioner och haft kontakter med allt från shettisägare till stora halvblodsdepåer) bara haft positiva upplevelser av hingstägare, både "kändisar" och lokala bekantingar.

Vi har en uppfödning (som vi inte äger längre) welsh cob/arab som är reggad i fyra olika register:som arabpartbred, welsh partbred, welsh partbred i GB och hos ASRP. Många ponnyaraber som inte är så typade reggas i ASRP eftersom man ofta kan få mer (hur sjukt det än låter) för en okänd korsning än för en arab. Jag var med min far på ett stor handelsstall på 90-talet där man satt detta i system (man "slarvade" tom bort befintliga ARAB reg. bevis och ersatte dem med nya från ASRP).

Till sist har jag en fråga till Cesam:
Jag har ju ett arabsto som är dansk import. Jag har ett svenskt reg. bevis men fortfarande det danska orginalpasset (det nr finns ju med på det svenska reg. beviset). Behöver jag byta ut det mot ett svenskt pass eller "duger" det med det danska? (Och huga vad kostar det att byta ut i så fall...?) Har mailat ARAB men inte hört ngt på månader....

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 646
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka