Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Julina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 658
Sv: Hur många blir blåsta av oärliga hingsthållare

Jag har en vän som sitter i samma jäkla skit. Dom har skickat in alla jävla papper som Arab vill ha även blodtypat men inte fan kommer det något pass inte.

hanna_shetland skrev:
Har varken arab eller blivit blåst av hingstägare när jag har betäckt mina ston men förvånas själv, nu när jag har egen hingst att stoägarna inte kräver att få se licensen! Inte en enda har bett om att få se den i år!

Jag har araber men har aldrig blivit blåst av någon hingstägare själv heller. Och jag har aldrig bett att få se licensen.
Inte mina betäckningsston har bett att få se licensen på min hingst heller....
Så man undrar ju......

mvh
Carina på Cesam Arabians

älgen skrev:
Hästen är nu 8! år gammal..

Gjorde idoga försök att ringa, maila, lämna meddelande..

Efter 3!! års jagande av folk och väntande på svar så gav jag blanka :devil: i det..Men nu måste jag ju ha pass och vill givetvis fortfarande ha hästen reggad..

Blev bara så ini hevetes förbannad :mad:

Ja, då har Du haft mega otur för det låter inte alls likt Tommy....eller så har hästen inte minst 12,5% arabblod i sig - det som krävs att få reggas som Partbred Arab???
mvh
Carina på Cesam Arabians *som fram till nov 2004 ALDRIG haft problem med ARAB men som från nov 2004 och till dags dato insett att reg. för ARAB är totalt inkompetent skött.....*

Cesam skrev:
Ja, då har Du haft mega otur för det låter inte alls likt Tommy....eller så har hästen inte minst 12,5% arabblod i sig - det som krävs att få reggas som Partbred Arab???
mvh
Carina på Cesam Arabians *som fram till nov 2004 ALDRIG haft problem med ARAB men som från nov 2004 och till dags dato insett att reg. för ARAB är totalt inkompetent skött.....*
Jag håller med........

Jodå, det är 50% arab.
Fadern är renrasig arab och modern annan renrasig ras.

Båda föräldrarna med "milslång" stamtavla av idel ,ädel, adel ;)

Efter så lång tid börjar jag undra om jag inte var välkommen i "klubben" med min häst.

Hästen är delvis framtagen för att få en god brukshäst och göra lite reklam för hingsten hon är efter..

En chans att få visa vad arab hästen ( i mitt fall korsning iofs ;) ) duger till på tävlingsbanorna.

Senast ändrad:

älgen skrev:
Jag sitter i motsatt sits..
Har en arabkorsning som i dagsläget är 8 år..Har förgäves försökt nå arabhästföreningen får att få reda på VAR hon skulle registreras. Pappan var arab..

Nu har jag gett upp....

Förstår dig fullständigt!!! För många år sedan så hade jag en arab hema för försäljning. Han hade danska papper med bra stam, och då (ca 7-8 år sedan) ville Arabföreningen ha ca 5.500 för att byta till sven´ska papper!!!

Jag nekade och sa att då får han gå som korsningsponyy istallet(reg på den tiden 750:-)...

Mannen i arabföreningen blev jättearg, och sa att jag inte främjade arabhästen...jag svarade att jag inte tyckte dom gjorde det heller! Med sina hutlösa priser...

Efter många veckors förhandlingar, så fick jag regga honom i ett Bregister för 1100:-!!! Lite skillnad.

Men min åsikt är fortfarande att det är det mest besvärliga förbund jag haft med att göra.

Så med utgång ifrån den här tråden ska man akta sig för att betäcka sitt hblsto med ex.vis Elcatero eftersom avkomman ska reggas i ARAB och allt :devil: trassel det verkar medföra, om man får den reggad alls..? :smirk:

Elcatero avkommor borde kunna reggas i ASVH eftersom han är godkänd för halvblodsavlen (om det är hbl mamma alltså)

Jag måste ju säga att den enda häst jag reggat i ARAB blev MKT billigare att regga där än någonannanstans. Det enda man kanske kunde anmärka på var att det tog en himla tid innan vi fick papprena. Men när vi pushade och sa att vi skulle ha licens till hästen så gick det snabbt.

Ja, jag tycker samma sak men här står det ju att de ska reggas i ARAB om de innehåller arab.

Vad / när är det lämpligast att skicka in papper för registrering av årsfölet?
Vill ju inte ha det liggandes där i evigheter, då det är tänkt att hon ska säljas, men samtidigt vet man ju inte om man ens vågar skicka in det, med risk för att de kommer bort.

Linda- förvirrad.....

Så med utgång ifrån den här tråden ska man akta sig för att betäcka sitt hblsto med ex.vis Elcatero eftersom avkomman ska reggas i ARAB och allt trassel det verkar medföra, om man får den reggad alls..?

Nu är du väl lite snurrig va? ;) Elcatero är godkänd för hbl avel, därmed om man betäcker hbl sto så skickar man in papperna till ASVH och erhåller därmed helt fullt godkänt grönt registreringsbevis.

Ja tråden ger felaktig information.

Arab har visserligen gått flera rundor i domstol för att få registrera sina korsningar, de fick rätt såtillvida att de numer har rätt att registrera allt som för 12,5% arabblod.

Domen innebar INTE att ASVH och ASRP miste sina rättigheter att registrera Arabkorsningar.

ASVH registrerar avkommor e. Arabhingstar som är godkända för halvblodsavel med gröna papper.
ASVH registrerar Halvblods korsningar som för blod från lic.arabhingstar som EJ är erkända för halvblodsavel med raskod 54, halvblodskorsningar.

ASRP registrerar ponnykorsningar e. Arabhingstar som är godkända för halvblodsavel/ridponnyavel med gröna papper.
ASRP registrerar Ponny korsningar med blod frå lic.arabhingstar som EJ är erkända för ridponnyavel med raskod 93, ponnykorsningar.

Dubbelregistrering existerar inte, hästägaren måste välja var en individ grundregistreras och den identiten och numret är "livstidsnummer".
Andra avelsföreningar har rätt att tillföra en stämpel och ev. ett sorteringsnummer, men grundpasset byts inte ut.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tack för svaret. Det var Cesams påstående att allt som innehöll arab skulle reggas i ARAB som kändes snurrigt. :D Läser man sen älgens problem med att få en äkta arab reggad i ARAB, känns det ännu mindre motiverat om man har hbl att använda en arab i aveln. :eek:

Tssssss, ska man tro Cesam som spelar det ju ingen roll om man har ett hblsto med gröna papper eftersom man enligt henne ska regga i ARAB allt som har arabblod inblandat till 12.5%. ;) Iaf som hon förklarar i den här tråden. :angel: Det kommer att bli ASVH även i fortsättningen vad jag än låter betäcka med och blir det nån gång ponny så blir det ASRP oavsett om jag använder en arab. :p

Ok, jag gjorde mig lite dummare än vanligt men nu så är väl det utrett hur det ska vara tack vare peråke? :D

Ok, jag orkade inte läsa igenom hela tråden igen. :o Regga den i ASVH istället då så du får ett pass nån gång? :cool:

peråke skrev:
Ja tråden ger felaktig information.

Arab har visserligen gått flera rundor i domstol för att få registrera sina korsningar, de fick rätt såtillvida att de numer har rätt att registrera allt som för 12,5% arabblod.

Domen innebar INTE att ASVH och ASRP miste sina rättigheter att registrera Arabkorsningar.

ASVH registrerar avkommor e. Arabhingstar som är godkända för halvblodsavel med gröna papper.
ASVH registrerar Halvblods korsningar som för blod från lic.arabhingstar som EJ är erkända för halvblodsavel med raskod 54, halvblodskorsningar.

ASRP registrerar ponnykorsningar e. Arabhingstar som är godkända för halvblodsavel/ridponnyavel med gröna papper.
ASRP registrerar Ponny korsningar med blod frå lic.arabhingstar som EJ är erkända för ridponnyavel med raskod 93, ponnykorsningar.

Dubbelregistrering existerar inte, hästägaren måste välja var en individ grundregistreras och den identiten och numret är "livstidsnummer".
Andra avelsföreningar har rätt att tillföra en stämpel och ev. ett sorteringsnummer, men grundpasset byts inte ut.

peråke

PerÅke - Nu vet inte jag hur länge Du sysslat med arabavel eller Partbred arabavel, men faktum kvarstår att MITT svar INTE var felaktigt!!!!
Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att ASRP och ASVH ska i första hand skicka ärendet tillbaka till ARAB för förfrågan när de får in Partbred Araber till reg. Punkt slut.
Ta Du reda på reell fakta innan själv, så Du kan ge korrekta svar...
Domen innebar kanske inte att ASVH och ASRP direkt miste "rättigheterna" men det innebar att de i första hand SKA skicka papperna tillbaka till ARAB för en primär reg. i ARAB som Partbred Arab...like it or not.....
Så därav att grundreg. ska ske i ARAB....Har man sedan en avkomma efter en för halvblod eller sv. ridponny godkänd arabhingst så kan man ju völja om man nu vill regga den i ASVH resp. ASRP som halvblod eller sv. ridponny...
Men åter igen så ska respektive registrator skicka ärendet tillbaka för förfrågan till ARAB i första hand....Så var det i alla fall under min trid i ARAB och under vår eminente sjuksrivne registrators tid....
Tyvärr fullföljer inte vikarien dessa direktiv!!!

Sedan svar allmänt i tråden....ang. om man ska regga eller ej i ARAB.... och att det verkar vara ett skitförbund och skithästar vi har...
Just nu ÄR det strul med ARAB = Arab Registraturen AB - En instituion som registrerar arabhästar och inget förbund (SAHF = Svenska Arabhästföreningen är en ideell aveslförening för det Arabiska Fullblodet - SAHR = Stiftelsen Arabhäst Registratur - en stiftelse som driver ARAB) p.g.a. att ordinarie personal är sjuksrivna på obest. tid p.g.a. bl.a. mobbing av diverse styrelsemedlemmar i SAHF och vissa enskilda arabhästägare/uppfödare. Därför finns en vikarie anställd per månad, som inte har ett dugg hum om vad som sker på en ARABHÄSTregistratur och vikten av att hålla ordning på papper och härstamning.
H*n utfärdar bl.a.
- felaktiga reg.ebvis
- felaktiga pass
- felaktiga fakturor
därför h*n anser sig kunna göra som h*n vill på detta kontor och vill inte följa de regler som finns vid reg. av Arabiska Fullblod och Partbred Araber.

Jag förstår till fullo mannes (Du avser vår tidigare, nu sjuksrivna registrator) reaktion att man inte värnar om raser när man väljer att regga en renrasig arab med danska papper i ett annat register! Det kostar att kontrollera stammen och verifiera den....det är inte bara till att föra över papperna och vips så är det en svenskreggad arabiskt fullblod.
Detta eftersom alla arabstamböcker i hela världen är stängda och alla har lika rigoriös kontroll av importerade hästar. Ni har väl alla hört talas om häststölder/byte av identiterer??? :confused:
Även bland arabhästar kan detta ske och mindre seriösa personer kan kalla sin häst Arabiskt Fullblod efter att ha kommit över papper och sedan ha en häst som liknar den...
Därav att det är "dyrt" att regga...men nu är det ju inte vilka hästar som helst, som sagt var....utan de är de där "eländiga, förbaskade högfärdiga, till-ingen-nytta-vara-hästarna" :devil: eller hur?

Det kostar att kontrollera stammen och verifiera den....det är inte bara till att föra över papperna och vips så är det en svenskreggad arabiskt fullblod.
Detta eftersom alla arabstamböcker i hela världen är stängda och alla har lika rigoriös kontroll av importerade hästar

Ja men det är ju bara seriöst att det finns riktiga krav på att härstamningen ska vara kontrollerad innan inbyte av papper sker!

Förväxling av hästar/papper förekommer ju ofta.Ja se bara hästhandlarnas nya knep-samla på sej pass och reg papper från slaktade hästar, som de sedan använder till skräpimporter som ska till Sverige.

Vore det riktigt skulle alltid DNA krävas oavsett stambok...speciellt med tanke på hanteringen av semin idag.

Cesam skrev:
PerÅke - Nu vet inte jag hur länge Du sysslat med arabavel eller Partbred arabavel, men faktum kvarstår att MITT svar INTE var felaktigt!!!!
Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att ASRP och ASVH ska i första hand skicka ärendet tillbaka till ARAB för förfrågan när de får in Partbred Araber till reg. Punkt slut.
Ta Du reda på reell fakta innan själv, så Du kan ge korrekta svar...
Domen innebar kanske inte att ASVH och ASRP direkt miste "rättigheterna" men det innebar att de i första hand SKA skicka papperna tillbaka till ARAB för en primär reg. i ARAB som Partbred Arab...like it or not.....
Så därav att grundreg. ska ske i ARAB....Har man sedan en avkomma efter en för halvblod eller sv. ridponny godkänd arabhingst så kan man ju völja om man nu vill regga den i ASVH resp. ASRP som halvblod eller sv. ridponny...
Men åter igen så ska respektive registrator skicka ärendet tillbaka för förfrågan till ARAB i första hand....Så var det i alla fall under min trid i ARAB och under vår eminente sjuksrivne registrators tid....
Tyvärr fullföljer inte vikarien dessa direktiv!!!

Sedan svar allmänt i tråden....ang. om man ska regga eller ej i ARAB.... och att det verkar vara ett skitförbund och skithästar vi har...
Just nu ÄR det strul med ARAB = Arab Registraturen AB - En instituion som registrerar arabhästar och inget förbund (SAHF = Svenska Arabhästföreningen är en ideell aveslförening för det Arabiska Fullblodet - SAHR = Stiftelsen Arabhäst Registratur - en stiftelse som driver ARAB) p.g.a. att ordinarie personal är sjuksrivna på obest. tid p.g.a. bl.a. mobbing av diverse styrelsemedlemmar i SAHF och vissa enskilda arabhästägare/uppfödare. Därför finns en vikarie anställd per månad, som inte har ett dugg hum om vad som sker på en ARABHÄSTregistratur och vikten av att hålla ordning på papper och härstamning.
H*n utfärdar bl.a.
- felaktiga reg.ebvis
- felaktiga pass
- felaktiga fakturor
därför h*n anser sig kunna göra som h*n vill på detta kontor och vill inte följa de regler som finns vid reg. av Arabiska Fullblod och Partbred Araber.

Jag förstår till fullo mannes (Du avser vår tidigare, nu sjuksrivna registrator) reaktion att man inte värnar om raser när man väljer att regga en renrasig arab med danska papper i ett annat register! Det kostar att kontrollera stammen och verifiera den....det är inte bara till att föra över papperna och vips så är det en svenskreggad arabiskt fullblod.
Detta eftersom alla arabstamböcker i hela världen är stängda och alla har lika rigoriös kontroll av importerade hästar. Ni har väl alla hört talas om häststölder/byte av identiterer??? :confused:
Även bland arabhästar kan detta ske och mindre seriösa personer kan kalla sin häst Arabiskt Fullblod efter att ha kommit över papper och sedan ha en häst som liknar den...
Därav att det är "dyrt" att regga...men nu är det ju inte vilka hästar som helst, som sagt var....utan de är de där "eländiga, förbaskade högfärdiga, till-ingen-nytta-vara-hästarna" :devil: eller hur?
Min arab korsning nu 2år gammal höll på att bli reggad i ASRP då dom ej skickade papprena till ARAB. Jag fick på omvägar veta att stoet skulle reggas där och fick dom att skicka ner alla papper till ARAB.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 087
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 882
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31