Hur många av er dressyrmänniskor

C

CeciliaHeikne

har eran häst i en korrekt form, nacken som högsta punkt. Och inte en häst som knäpper av i nacken och går med 3:e-5:e kotan som högsta?

bara lite nyfiken

Sv: Hur många av er dressyrmänniskor

Hihi jag är inte rätt person att svara, men jag tänkte vara lite trotsig och göra det ändå ;)
Har en kuse som inte riktigt orkar bära sej "statiskt" en längre stund, vi jobbar på det. Och istället för att fokusera på huvudet så tränar jag på avslappning och rörelerna som ska hjälpa hästen att samla sej.
När han inte riktigt orkar eller spänner sej kommer han ofelbart i låg form och in med nosen (ibland överdrivet) beror mest på att han då spänner sej mentalt just för att han tycker det är jobbigt. Dä kommer 3:e halskotan högst.
När han käner att han har ork och man själv "får till det" jobbar han upp sej själv - får fram nosen och höjer nacken. Då blir också ryggen, rumpan och allt bra, och hästen känns som en dröm att bara sitta och finåka mellan rörelser på. Tyvärr är det ju väldigt jobbigt, så man kan inte "hålla kvar" honom utan när han blir trött sänker han huvudet och går in med nosen igen.

Ska bli intrerssant att se hur många som svarar att de har en häst som knäpper av i nacken! :angel:

De vore ju kul om folk kunde vara ärliga..

Och det säger ju sig självt att man inte kan gå från okunnig häst till perfekt ekipage. Man måste ju "jobba" upp sig..

annars hoppas ja att tråden väcker tankar!

Jag rider min häst i bra form, han arbetar väldigt bra med ryggen och har mkt bra bakbensaktivitet. Dock så rider jag inte honom med nacken som högstas punkt, däröfr att han är inte tillräckligt stark för att kunna gå däruppe utan att tycka att det är obekvämt och däröfr knäppa av i nacken.
Utan jag väntar hellre till han är tillräckligt stark för att kunna gå avslappnat i den höga formen.
Nu rider jag honom "mellan högt" inte lågt och inte högt. dock så har jag honom ganska kort i formen, vilket gör att han går lite under hand, men så länge han arbetar med ryggen och itne går där för att komma undan bettet så är det ok.

Min häst går definitivt med nacken högst och knäpper inte av. I traven är hon redo för MsV dock jobbar vi på styrkan i galoppen (snart där). Jag kan också placera huvudet där jag vill, fortfarande med nacken högst. Hon söker sig framåt nedåt med andra ord. Hon jobbar med ryggen och trampar väl under sig med bra bakbensaktivitet. I senaste protokollet stod det stadig häst med bra form.

Det har inte alltid varit så. När jag köpte henne för 1,5 år sedan gick hon med tredje kotan högst och krullade ihop sig som en liten boll. Var enormt framtung. Detta är en häst på över 170 cm så jag släppte ut henne i unghästform och jobbade med att bygga upp henne bakifrån. Formen kom som ett brev på posten, men det tog över ett år innan hon blev stadig i den höga formen.

Mvh//LG

....om hästen är ung el. otränad är det direkt olämpligt att rida hästen i den formen, inte ens de flesta hästar på GP-nivå orkar ju det....

Målet är att den ska bära nacken högst.
Vi har kommit så långt att skritt o galopp oftast funkar men han blir fortfarande lite för låg i trav.
Rider han oftare i en hög öppen form istället för att låta honom dyka, knäppa av o gå på bogarna.
Kan ju avslöja att han är en TUNG häst att rida.

Formen i GALOPP

Mon häst går i korrekt form, riden bakifrån och fram med atlaskotan som högsta punkt, men därimot rider jag ofta henne låg i formen där ungefär 3 kotan är högst. Men det är ingen form jag strävar efter i det långa loppet, det är bara en bit på vägen.

http://2www.snyggast.se/ul/3/3478533.jpg Galopp

Nu fattar jag inte riktigt. Vilken form är olämplig att rida i. Du kan rida hästen framåt nedåt (låg form) fortfarande med nacken högst. Hästen ska aldrig gå med tredje kotan högst (lättare sagt än gjort i verkligheten). Jag begriper inte var i mitt inlägg du tolkar att jag har en unghäst som jag rider olämpligt som inte ens GP hästar orkar gå i. Förklara gärna.

Hästen i fråga ska fylla 8 år i år. Samlad trav (där den riktigt höga formen krävs) kräver jag kortare stunder i mitt arbetspass i övrigt är det arbetstrav med variationer så klart. Riktig samlad galopp orkas bara med några steg än så länge dock så blir det mer och mer ganska snabbt nu.

Jag skrev i mitt inlägg att jag började med att släppa ut hästen i unghäst form och därifrån bygga upp henne bakifrån (vilket då innebär att man inte tvingar in hästen i en form mha tyglarna). Enligt mitt synsätt är detta enda vägen för att få en självbärig häst som är stadig i en hög form, lätt fram, trampar väl under sig, jobbar med ryggen och är självbärig. Vad är det som är olämpligt med det och som inte GP hästar orkar.

Mvh//LG

Inget, vad säger domarna på tävling och vilka klasser rider du?

För tillfället tävlar jag upp till LA:6 på regional nivå. Planerat att debutera MsV B i höst. Domarna brukar säga bra form, stadig form osv osv.

jag tycker ändå man ser tydligt att den hästen är påväg åt rätt håll.. eller vad man ska säga.. den har en hög form och det är ju absolut inte mitten kotorna som är högsta punkt.. Dessutom har han itne den där "fusk" indragna mulen..

Ser kanon ut tycker ja..

:D

Själv har jag itne kommit sådär långt med min ännu.. Utan tränar bara på att hon ska vara avslappnad och lyssna för mina hjälper.
Det blir ju lätt så attr man jobbar en unghäst i en hyfsat låg form och "plockar" upp den efter hand....

eller? är jag ute och cyklar?

Akustik skrev:
Jag rider min häst i bra form, han arbetar väldigt bra med ryggen och har mkt bra bakbensaktivitet. Dock så rider jag inte honom med nacken som högstas punkt, däröfr att han är inte tillräckligt stark för att kunna gå däruppe utan att tycka att det är obekvämt och däröfr knäppa av i nacken.
Utan jag väntar hellre till han är tillräckligt stark för att kunna gå avslappnat i den höga formen.
Nu rider jag honom "mellan högt" inte lågt och inte högt. dock så har jag honom ganska kort i formen, vilket gör att han går lite under hand, men så länge han arbetar med ryggen och itne går där för att komma undan bettet så är det ok.

Jag rider en unghäst till och från, som jag rider på ungefär samma sätt som du rider din häst. Han är ganska grön om man säger så, och det jag vill ha fram av honom är främst att han jobbar avslappnat i en mellanhög form. Han går med nacken som högsta punkt när han orkar, men vanligtvis är det inte långa stunder. Däremot knäpper han itne av överdrivte mycket heller, utan har går rätt bra. Just nu fokuserar jag mest på att få honom avslappnad eftersom att han kan få lite sprallryck... :angel:

I lätt klass brukar i allmänhet inte domarna kolla på hur mkt hästen jobbar med ryggen. Det är många hästar som går med sänkta ryggar enda uppe i Grand prix. Så det en LA domare anser vara en bra form kan mycket väl vara en hög avknäppt nacke och bakben med bra aktivitet, för det brukar på många hästar ligga i gången och inte i formen.

Min ponny går inte alltid rätt men hon orkar inte, självklart strävar man alltid mot en riktigt bra form och vi har kommit en bra bit på väg, jag har börjat hitta bakbenen och ryggverksamheten riktigt bra och det blir bättre och bättre bara man jobbar på :D .
Hon är bara dressyrriden i drygt ett år (innan har hon inte gjort så mycket) och det tar lång tid att hitta rätt och få henne att orka.
Just nu jobbar jag mest med att få henne att slappna av och det kommer när det kommer! :p

det finns många hästar som bara knäpper av i nacken, å jätte många som går med nosen i bringan, har sett jätte många hästar som gör så på dressyr tävlingar å vinner. fattar inte hur dom kan vinna!!!

JAg håller inte med där, innan min häst blev stadig i formen och stark nog, så dippade hon ofta bakom lod. Jag blev på varje protokoll neddömd för detta. Säger inte att det inte existerar, men att påstå att det är massor tror jag är att nedvärdera våran domarkår.

Var på GP dressyr för inte så länge sedan och endast en häst gick bakom lod. De övriga gick faktiskt framför. Det kanske tar sig inom dressyrvärlden........

Se och avgör själva :)

IMGP0375_edited.JPG

IMGP0382_edited.JPG

IMGP0401_edited.JPG

IMGP0402_edited.JPG

IMGP0411_edited.JPG

IMGP0412_edited.JPG

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 250
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Zevzan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka