Hur många av er dressyrmänniskor

Sv: Hur många av er dressyrmänniskor

CeciliaHeikne skrev:
har eran häst i en korrekt form, nacken som högsta punkt. Och inte en häst som knäpper av i nacken och går med 3:e-5:e kotan som högsta?

bara lite nyfiken

Inte min, dock är det ju en unghäst och denne orkar inte bära sig i så pass hög form, och jag förväntar mig inte det heller. :)

Absolut skall hästen orka bära sig i höga formen och kunna gå avslappnat. Det är därför jag värmer upp den innan jag ökar samlingen och tar upp min häst i högre form samt endast rider i högre form korta stunder i början. Som ryttare känner jag när hästen börjar tycka det blir jobbigt och då sänker jag ner den igen och ger den vila. Dessutom kan jag låta hästen sänka sig något i vissa rörelser för att de är mer ansträngande för hästen.

Hej igen ursäkta om jag börjar bli tjatig!
Jag läste i din tråd om morot i ridningen igen och förstod att det är en före detta travhäst du har.... Jag fattade inte det tidigare . Då tycker jag att du gör helt rätt som bygger upp den i skritt och i låg form länge! Travare har ju inte samma rörelsemönster som tex halvblod och har gått uppkäkade med sänkt rygg, så de har ju ett "felaktigt" utgångsläge för ridning och då blir allt mycket svårare. Att pressa upp en sådan häst i hög form är skadligt, till skillnad mot en häst som har rätt fysik och har varit tränad i rätt form från början. Ett tips som jag lärt mig från travet är att det faktiskt är stärkande att cantra travare i galopp i låg form för att stärka överlinjen och öka deras balans, det kanske kunde vara något för dig? Lycka till med kur programmet!

min 7åring rids lång och låg, han orkar inte ännu. han är sent inriden och utbildad men nu på sista tiden har han gjort enorma framsteg på flera områden, i traven orkar han bära sig med nacken som högsta punkt ett bra tag nu, men rids alltid lång och låg i början samt i slutet och i galoppen.

Tack för det :)
Ja, alltså för min del är det nästan bara överlinjen som spökar, den måste man vara pedantisk med. Kusen är stark i benen och kan bära bra, men man vill ju inte skapa spänningar. Vilket lätt blir misslyckat i traven pga felinlärt rörelsemönster :p
Haha min version av att cantra blir snarare att han får löshoppa ibland, han har inga problem med att galoppera men jag vill ha kontroll på hela hästens kropp i skritt och trav innan jag börjar galoppera. Hästen KAN det ju redan men jag vill få till en bra bärig galopp. I traven vill han gärna bli rak och vika sej vilket man skulle få stora problem med när man ska kräva lite i galoppen.

jamen jag menar att hästen ska kunna gå så när den är högre utbildad.. min ponny kan det men min storhäst kan inte dte för hon är inte stark nog i ryggen och i bakbenen så att hon orkar bära upp sig i hög form..

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 250
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Zevzan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka