Hur många av er dressyrmänniskor

Sv: Hur många av er dressyrmänniskor

Totola, kan inte du lägga in en bild å visa hur det ska se ut? ;)

Jag tycker det ser ut som att den går i en fin form, men det är alltid svårt att säga från bilder.

wilcox skrev:
Totola, kan inte du lägga in en bild å visa hur det ska se ut? ;)

På egen häst också förstår jag ;) Ska se om jag kan rota fram någon, men isåfall blir det bara i skritt :p Traven och galoppen orkar vi inte hålla formen i så bra än.

Det intressanta med bilderna är att den första ponnyn ser ut att ha 2:a/3:e kotan högst, men formen är ändå hög och hästen framför lod. Kanske den var lite kortad i halsen just på bilderna så det är därför det ser ut så?
För på fjordingen ser nacken mycket bättre ut.

Här är ett par "gamla" bilder. Jag är inte ute efter kommentarer om sits eller hand för jag vet att det ser gräsligt ut :p en av de första gångerna jag testade rida med dubbla tyglar. Det är inte heller några "superbilder" utan mer så jag kan förklara vad jag strävar efter. Som sagt så är hästen i det stadiet att den ibland behöver få gå innanför lod för att successivt muskla upp sej, och än så länge är formen låg för att bitis under ridpasset höjas.

Här är ett exempel på när hästen spontanhöjer sej. Formen är inte den bästa och han ät lite orolig i munnen tyvärr.
http://client.webshots.com/photo/268627385/355913983kZLShv

här är han lite mer "normal" i formen, lite bogtung fortfarande men man kan se bakbenets undersättning. Och bra avslappning.
http://client.webshots.com/photo/268627385/355914280BQnedY

Den här bilden gillar jag. En sluta. Hästen är böjd och avslappnad i en typiskt tidigt stadium i utbildningen- form där man har ett bra läge att jobba ur innan hästen är stark nog att orka höja sej ordentligt.
http://client.webshots.com/photo/268627385/355914579DAhWih

Jag är ingen typisk dressyrryttare och absolut inte tävlingsryttare. Därför kanske jag är fel person att svara i detta forum :p Men formen är ju ändå alltid samma att sträva emot, och huvudsaken är inte att man har en 100% perfekt form utan att man har ett bra arbets-utgångsläge för hästen och vet vad man ska sträva efter för hästens hållbarhets skull.

Möjligt? Första bilden gör jag ju lite galopp-piruett-tänk (satt på en fyrkant och flyttade runt ett par språng) så där tar jag troligen en halvhalt för att komma runt s.a.s. Eller så beror det på halsansättningen på honom? Fast å andra sidan har han bättre halsansättning än fjordingen om man tänker sig att de ska gå dressyr. Hon har lågt ansatt hals och trånga ganascher. Han är betydligt starkare & bärigare oxå i sin kropp.

Några andra bilder på honom där han går i lite friare form:
Tjoho! Mellngalopp i uppförsbacke. Men han jobbar fint med hela kroppen.

Vi provar att trampa lite. Tyvärr för liten samling men kul att leka lite!

Sambons häst har av naturen lätt att gå i en väldigt bra form, här är några bilder på honom som 5-åring:

Trav
Galopp

Det måste nästan vara halsen, eller att den flexar för mycket i nacken ibland. Som du kanske ser på mina bilder så flexar hästen också för mycket för att den överreagerar på "nackeffekten" av bettet. På "piaffbilden" ser det bättre ut.. Inte för att den har dålig form på dom andra, det var det jag tyckte var konstigt :p Snygg häst!

Jag köpte min häst för 1 ½ månad sedan.

På provridningen gick han så här ( har klippt bort ryttaren vill inte lägga ut henne på nätet..) har pessoabett på honom här.
skritt
anton005_0001.jpg

trav
anton009_0001.jpg

Nu går han såhär med vanligt tränsbett.
skritt
antondressyr012_0005.jpg

trav
antondressyr012_0003.jpg

Han har ju fortfarande inte nacken som högsta punkt och går lite bakom lod i traven och galoppen. Men är iallafall inte lika mkt bakom lod längre och han lägger mycket mer vikt på bakbenen.
Eftersom han har gått så mycket bakom lod innan tar det ju ett tag innan han stärker sig i en mer normal form också. Så blir ganska mkt varierande form så han orkar.
Jag är ju iallafall medveten om att han går lite bakom lod och strävar efter att få honom i bättre form.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte höra med de som har tävlat i några år ang just det här med formen och hur domarna vanligtvis ser på detta.
Vi var på min hästs livs första tävling och startade i två klasser, LC och LB, första domaren noterade att han "dyker ngt", "ngt bakom lodplan", "går emot handen" etc och utifrån vad vi själva såg så var det inget med det, han gick just så plus en del olydnad... I nästa klass gick han i, vad vi tyckte, en visserligen låg men, stadig form och blev, vad jag tyckte ganska nerdömd. Genomgående fick han omdömet "för låg form". Domaren dömer så det är väl inget att snacka om men frågan är ; hur brukar det se ut i en LB klass? Krävs det redan där att man ska kunna ha hästen i en hög form? Jag är livrädd att krulla ihop den här hästen eftersom han har lätt för att krypa undan hand och tappa bjudning, han är 5 år och har varit mycket spänd tidigare men är nu på rätt väg tycker jag. Hur lägger man upp träningen med tanke på hu domarkåren vill att det ska se ut?

Tacksam för synpunkter!

Vad lycklig han kan vara som fått en sådan mkt mera vettig och mjukt ridande ryttare! (de översta bilderna var gräsliga!)

Men på dina bilder ser det mjukt och harmoniskt ut och det syns def. att ni är på rätt väg! Roligt att se! Fortsätt så!

Tycker det är väldigt duktigt av dig att få fram honom så fint på så kort tid. Hästar som gått bakom hand/bakom lod brukar ta längre tid att återfå sitt förtroende för bettet och ryttarens hand. Bra jobbat!

"hoppas att tråden väcker tankar"

Som om ämnet aldrig varit uppe förut :smirk:

MIn häst knäpper sällan av, han går hellre med nosen uppe, men det skiter jag i så länge som bakbenen är aktiverade.

Jag tycker det var jäkligt trevliga bilder på en ryttare som inte är nos-fixerad ! Fortsätt så !

Jag rider på elitnivå på ponny och jag kan säg att jag ridre min hästar i alal de möjliga former.. Jag ridre i stort sätt bara med nacken som högsta punkt på tävling.. Mina hästa jobbar i lång och låg form väääldigt mycket och jag tycker att alla är för fixerade på det här med nacken som högsta punkt..visst ska de kunna göra det på över la och nästan på la.. Men det viktigaste är att hästarna får stärka sig och arbeta genom ryggen innan man börjar plocka upp dem..Har sätt alldelles för många hästar/ponnyer som man rider i för hög form för vad den orkar och det blir oftast en häst som inte är lösgjord, och går lite i balanstrav.. Och det är int etrevligt att se..

Säger än en gång att det viktigaste är inte att hästen kan gå i hög form utan det viktigaste är att hästen kan variera sig mellan att gå med nosen i marken och att ha nacken som högsta punkt!

En sak som jag tycker är viktig och som jag alltid strävar efter är att mina hästar är som gummibollar att jag kan lägga den hur jag vill och flytta dem hur jag vill och min ponny kan det nu och det är då det är riktigt härligt att rida!!

Jag håller med, men inte om den biten att hästen både ska kunna gå högt och lågt. För så fort vi försöker positionera huvudet för mycket uppåt blir den lätt låst eller spänd/tappar ryggen. Målet bör vara att hästen ska orka gå i en hög form i avslappning och med höjd rygg, men den där biten med att den ska kunna gå med nosen i backen tycker jag är viktigast för att få med ryggen, och att sedan jobba mot att hästen höjer sej när den är stark nog.

mm4.jpg

Jag jobbar för att få Micro att jobba med ryggen och trampa under sig och därmed placera nacken som högsta punkt (bilden är ifrån ett KM där han var extremt spänd), jag vill inte att han ska knäcka av i nacken och lägga sig på bogarna (vilket jag tycker att sådana hästar ofta gör).

Jag vet inte om jag förstått dig rätt, men menar du att hästen skall gå i samma form hela tiden?
Angående hög och låg form har jag denna teori.
På en unghäst/otränad häst rider jag alltid enbart låg form hela tiden, för att stärka och aktivera ryggen och bakbenen.
Det brukar ta ungefär ett år att stärka hästen så att den är redo att gå högre i form en del av ridpasset, i början kanske tio minuter i mitten av ett fyrtio min pass. På mina äldre hästar rider jag alltid ca tio minuter i låg form tills hästen är lösgjord och uppvärmd, sedan ökar jag samlingen och höjer formen. Jag avslutar varje ridpass med att trava i låg form under lättridning i fem-tio minuter på rakt och böjt spår i båda varven. Detta gör jag för att stretcha/vila ryggmusklerna innan jag skrittar av hästen. Det är viktigt att variera formen för att inte spänningar skall uppstå i rygg och nacke på hästen som på sikt påverkar hästens gångarter. Jag tycker alltså inte att hästen skall gå i hög form hela tiden bara för att den kan det.

Nej jag menar att man inte tjänar på att positionera hästens huvud bara den har sökningen och är avslappnad. Gör man lite samlande övningar och/eller ber hästen vinkla under sej mer kommer den höja sej om den orkar. Man "plockar" alltså inte upp huvudet utan det kommer automatiskt. Däremot kanske man behöver "plocka ner" det om hästen har svårt för sökningen.

summer san skrev:
Jag avslutar varje ridpass med att trava i låg form under lättridning i fem-tio minuter på rakt och böjt spår i båda varven. Detta gör jag för att stretcha/vila ryggmusklerna innan jag skrittar av hästen. Det är viktigt att variera formen för att inte spänningar skall uppstå i rygg och nacke på hästen som på sikt påverkar hästens gångarter.

Spänningarna uppstår om man positionerat hästen eller om den egentligen inte orkar gå statiskt i den formen = spänner sej och fuskar lite istället. Det är väldigt jobbigt att gå i hög men ändå avslappnad form, därför är det svårt just i dressyrridning eftersom hästen ska gå i stadig form genom hela dressyrritten, vilket jag gissar att många hästar har svårt för utan att spänna sej. Egentligen ska ju hästen gå i "stretchingform" hela tiden på så vis att överlinjen är lång och avslappnad även när den går högt och samlat.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 250
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Zevzan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka