Hur många av er dressyrmänniskor

Sv: Hur många av er dressyrmänniskor

Min häst har en tendens att knäppa av när han inte är helt lösgjord i bålen, men när han kommer dit så är han underbar!!! :banana:

Jag hade så gärna velat se en bild på en häst i låg form med nacken som högsta punkt. Kan inte se det framför mig liksom...

Jag rider inte någon av mina hästar med nacken högst. Den ena är bara fyra år och knäpper gladeligen av i nacken. Hon arbetas i en låg form.

Ni med hästar som rids högre i klasserna, ändrar ni aldrig formen under ridpasset?

LillaGeisha skrev:
JAg håller inte med där, innan min häst blev stadig i formen och stark nog, så dippade hon ofta bakom lod. Jag blev på varje protokoll neddömd för detta. Säger inte att det inte existerar, men att påstå att det är massor tror jag är att nedvärdera våran domarkår.

Ja, alltså är hästen inte stark nog att gå bra och framför lod, så finns det hästar som faktiskt tränar upp sej bättre av att ibland få gå innanför lod för att ta fram nosen när den orkar. Det gör ju min häst som sagt också.

Normalt sett skulle jag inte tolerera det, utan göra allt i min makt för att få ut nosen, om den så måste ha huvudet i backen för det. Men min tränare som ridit hästen en del tyckte att eftersom han jobbar bra med ryggen och bakbenen även när han går innanför lod så är det ett sätt för honom att träna upp styrkan tillräckligt för att kunna gå "korrekt" längre sträckor. Finns inte så mycket man kan göra ändå mer än att träna upp styrkan.
Man kanske inte bör bli placerad på tävling om hästen går så men jag vill inte vara en sån anti-människa som inte kan acceptera att man har olika utbildningsfaser.

Om man SJÄLV däremot vill ha hästen låg i huvudet MEN kort så man mer eller mindre med flit trycker in nosen då tror jag man är lite fel ute.. :crazy:

Du får inte tänka dig i förhållande till manken utan till halskotpelarens utfomning. Finns en hemsida med jättebra bilder, men kan inte för mitt liv komma på vad den heter. Så fort det går upp ett ljus ska jag lägga ut en länk.

Du får inte tänka dig i förhållande till manken utan till halskotpelarens utfomning. Finns en hemsida med jättebra bilder, men kan inte för mitt liv komma på vad den heter. Så fort det går upp ett ljus ska jag lägga ut en länk.

Det finns en lång men intressant tråd om Halskotpelarens "placering" och dess betydelse för den som orkar läsa.

Är det Noir's(här på buke) sida du tänker på? http://www.kahlin.net/noir/dressyr/ tror jag adressen är, funkar inte den står det i hennes profil.

Meelei skrev:
Det finns en lång men intressant tråd om Halskotpelarens "placering" och dess betydelse för den som orkar läsa.

Är det Noir's(här på buke) sida du tänker på? http://www.kahlin.net/noir/dressyr/ tror jag adressen är, funkar inte den står det i hennes profil.

Ja visst är det den sidan jag tänker på. Har precis varit där och rotat fram en bild:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/vector_forward.gif

Håller med, kolla in tråden som Meelei rekommenderar. Mycket intressant.

Senast ändrad:

Totola skrev:
Normalt sett skulle jag inte tolerera det, utan göra allt i min makt för att få ut nosen, om den så måste ha huvudet i backen för det. Men min tränare som ridit hästen en del tyckte att eftersom han jobbar bra med ryggen och bakbenen även när han går innanför lod så är det ett sätt för honom att träna upp styrkan tillräckligt för att kunna gå "korrekt" längre sträckor. Finns inte så mycket man kan göra ändå mer än att träna upp styrkan.
Man kanske inte bör bli placerad på tävling om hästen går så men jag vill inte vara en sån anti-människa som inte kan acceptera att man har olika utbildningsfaser.

Om man SJÄLV däremot vill ha hästen låg i huvudet MEN kort så man mer eller mindre med flit trycker in nosen då tror jag man är lite fel ute.. :crazy:

Jag håller till viss del med dig där. Idealet är att hästen alltid ska gå framför lod, men vissa hästar tycker att det är bekvämare om ryttaren bär upp huvudet innen de är starka nog. Man ska inte förtvivla om hästen dippar bakom lod ibland (speciellt när det är jobbigt) så länge man har ambitionen att bygga upp dem bakifrån.

Själv hade jag som sagt en häst som föredrog en egen skapad rollkur när jag köpte henne. Hon var alltså enormt bakom lod. Genom att träna henne bakifån (helt inriktad på bakbensstyrka och lätt framdel) har formen kommit av sig själv. Det är inget jag tvingar in henne i. Nu märks det att hon tycker det är naturligt att gå så för hon är aldrig bakom lod längre (även när hon tycker det är jobbigt och besvärligt).

Däremot tycker jag det är viktigt att släppa ut hästen och ge den förutsättning att gå framför lodplanet. Man kan inte träna en häst bakifrån och samtidigt hålla emot framifrån. Då blir hästen som min var.

Vad som tyvärr är tråkigt att se är att vissa ryttare är så rädda för vad folk ska säga om dem att de måste ha en krök på nacken och krullar ihop hästen innan den är redo för det och får tredje-femte kotan högst. Ofta hör jag då att man rider den i låg form. Det är inte låg form, det är en ihopkrullad form vilket aldrig är OK.

Tja, alltså det var väl det där femte benet - men innanför lod som jag menade med den korta, låga formen. Alltså att man vill ha hästen framåt/nedåt men plockar ändå in nosen.

I mitt fall sitter jag med nästan helt lösa tyglar till 90% för att hästen ska våga söka sej framåt utan att bettet tar emot. Men eftersom han spänner sej när han tycker det är jobbigt åker nosen in. Har med psyket att göra en hel del. När han kommit igång men ännu inte blivit trött söker han sej fint framåt/nedåt och man kan länga tygeln ännu mer. Kan tillägga att jag inte rider så på vanligt tränsbett, då vill jag alltid ha nosen utanför lod, förutsatt att jag märker i tid när han håller på att falla in med nosen (spänna sej) så jag kan kräva mer koncentration och få tillbaka avslappningen. Har jag iofs börjat med ganska nyligen och gamla inrotade vanor är svårt att få bort.

*Lånar, lånar*

Just nu rider jag lång och låg.. nosen i marken typ. Sen när det ska samlas, då jävlar! Inga nosar bakom lod..

Kan tillägas att jag tröttnade på den vanliga slita och sprka dressyren, och i och med att min häst är van vid den krävs det nu en liten omskolning..

busen1988 skrev:
det finns många hästar som bara knäpper av i nacken, å jätte många som går med nosen i bringan, har sett jätte många hästar som gör så på dressyr tävlingar å vinner. fattar inte hur dom kan vinna!!!

Håller fullt ut med dig.. Finns så många "ihopdragna" fuskande ekipage som vinner. Ibland undrar man vad det är för klass på vissa dommare..

lite expertkommentarer skulle inte vara helt fel :bow:

Min vbl travare har börjat fått styrkan att bära sig själv och mig i en hyffsad form. Tränad mycket på lång och låg i vinter men nu vill jag att han ska komma upp så han sätter sig mer på bakbenen eftersom han är överbyggd bak så han blir väldigt lätt framtung och värre ser det ut när han blir låg fram :p

Mars -05

Här är det uppvärmning, när vi travar fram brukar jag låta honom vara för att själv slappna av varav han brukar få en sån här form.

Maj -05

Här är mitt under en lektion, kräver inte direkt nånting utav honom utan han får placera sig själv där han orkar men under drivning så att bakbenen trampar på. Men stundvis vill han krypa bakom lod när han inte orkar. Min instruktör tycker han har börjat bli väldigt trevlig och lossnat ordentligt i kroppen. För hösten -04 var han inte i närheten av den här styrkan utan när han väl tänkte neråt med huvudet så sprang han på bogarna och såg ut att tippa närsomhelst :crazy: Knäpper han av i nacken?
och var vänligen halshugg mej inte helt nu :o

Det är faktiskt lite svårare att avgöra i trav, eftersom det är en av få gångarter där hästen kan fixera huvud och rygg utan att vara samlad.

Generellt: Hästen går trevligt. Finns saker att förbättra, och det är liite svårt att avgöra hur avslappnad hästen är i trav (tycker jag). Skulle vilja ha lite mer välvning i överlinjen som kommer när man jobbat hästen mycket lång och låg, men med samlande och lösgörande rörelser så hästen bygger upp sej och lär sej själv att korta upp sej. För i nuläget känns det liiite som att hästen är positionerad i sin form och att det är därför överlinjen inte är 100%. Den kan också spontant ha spänt sej för att den inte är helt lösgjord och avslappnad i psyket. Du skriver att du inte positionerar hästen, vilket troligen är orsaken till att den går så fint som den gör. Kanske dags att träna ännu mer samlande för att få hästen orka gå med bogfrihet?
Men det ser mycket trevligt ut och som att ni kommit en bra bit på väg. Bara jag som är petig ;) Men när du får total avslappning i överlinjen kommer troligen framdelen komma ännu friare vilket kommer göra formen mycket bra, undervinklingen av bakbenen ännu bättre.
Som "dressyrform" tycker jag den är bra.

Skulle vilja ha lite mer välvning i överlinjen
och med det menar du? *mycket nyfiken*

Den kan också spontant ha spänt sej för att den inte är helt lösgjord och avslappnad i psyket
Kan bli något spänd då jag inte är i balans, han har en mycket rörlig trav som gör att det inte är allt för stilla för hans ryttare. Men det märks väl vad han tycker det är avslappnande när jag också kommer i balans och då blir han mycket mer stabil i traven.

Kanske dags att träna ännu mer samlande för att få hästen orka gå med bogfrihet?
Påbörjat alldeles nyligen, min instruktör är en pest ibland :devil: :p

Men när du får total avslappning i överlinjen kommer troligen framdelen komma ännu friare vilket kommer göra formen mycket bra, undervinklingen av bakbenen ännu bättre.
Hur ser man den här totala avslappningen?

Här ska man minsann ta åt sig kunskaper :d

Hmm... Svårt att förklara men det har med välvningen att göra. Hästen ska kännas som en jämn uppåtbåge ända från svansroten till nacken :p
Det enda din saknar egentligen för att komma dit om man ser till själva "bågen" är att den måste vinkla under bäckenet mer för att kunna höja ryggen ett snäpp till och därmed få upp framdelen. Då kommer den ta lite högre och liite kortare bakbenssteg inunder sej och få lite mer uppförsbacke. Det handlar helt och hållet om vinklingen av bäckenet, och för att den ska kunna vinkla utan att tappa ryggen och framdelen måsten rygglinjen vara avslappnad.
Det är avslappningen och balansen som avgör hur bra "bågen" och helheten blir.
Kanske det (när hästen söker sej mycket bra framåt/nedåt och går att urholkas ordentligt i innersidan och få en bra spårning, dvs att höfterna inte vinklas utåt i steget vilket vbl ofta gör) då räcker med att du sträcker dej upp och ber hästen komma upp med framdelen?
Jobba gärna med att plocka in bakbenen under tyngdpunkten, öppna och sluta, gärna i trav när ni kommit så långt att hästen ändå kan gå avslappnad, så kommer hästen också vinkla sina bakhöfter rätt och du behöver troligen bara göra lite halvhalter med uppåttänkande från din sida för att få vinklingen av bäckenet och resten på köpet :)

Ahaaa okej! tack så jättemycket :bow:

Menar du mer en sån här vinkling av bäckenet?

bilden är från förra sommaren då han inte alls orkade med sånt där men han var bara tvungen att impa på sin ärkerival några steg i det hörnet varje gång och då såg han ut sådär. Men där tycker jag att han får en trevlig bakkärra.

Ja, ungefär. Men för att få optimal effekt måste också framdelen höjas. Du kanske ser att han är "bakom sej" med frambenen? Tyder på mer skjutkraft än bärkraft. Fångar man upp kraften uppåt istället får man mer bogfrihet. DÄR kan jag garantera att hästen gått riktigt bra om du tänkt uppåt med hästens framdel. Vilket iofs hästen kanske inte var redo för :p Träna gärna lite mer samlad trav ibland för att öka styrkan, hästen kan ju tydligen vinkla bäckenet ;)

jo framdelen ska upp mycket mer på honom men som du säger, inte alls redo för sånt där var han :smirk: :p

men va bra då vet jag vad som ska tänkas på lite extra mycket. Tack tack :bow:

Naturligtvis försöker jag rida i korrekt form! Men då man övar in nya saker händer det ju ibland att formen förändras och inte alltid till det bästa, pga att styrkan saknas. Men ambitionen är naturligtvis att alltid rida i korrekt form.

Mina hästar:
z_solbritt1.jpg

Trav
Trav
Galopp
Hästen är en 18-årig korsning på gränsen till ponnymått som jag tävlar tom Msv B dressyr på. Placeringar tom LA.

3465.jpg

Trav
Hästen är 14 år och har tävlats i både dressyr (tom LA med plac), hoppning (tom 1,20 med plac) och fälttävlan (debutant). På dessa bilder under igångsättning efter fölning, det är väl femte dressyrpasset efter ett halvårs träningsuppehåll. Därav orkar hon inte bära sig helt.

2877.jpg

Mellantrav
Skänklevikning
Trav
Hästen är en 14-årig fjordhäst kat C som är tävlad tom LA dressyr med plac.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 250
Senast: Jeps
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Zevzan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Piaff
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka