Hur många är ni med räddningshund?

Sv: Hur många är ni med räddningshund?

Ett stort lycka till i morgon till dig med. Kan tro att nervositeten är större vid proven. Gör man ett dåligt resultat på tävling är det ju inte hela världen men bommar man ett prov är det ju liksom kört.

Tack för lyckönskandet! Jo, det är ju den stora fördelen med en tävling - det spelar egentligen inte så stor roll om det går dåligt (mer än att självförtroendet och tävlingsinstinkten får sig en knäck:D). Proven är ju vinna eller försvinna.

Totalt har det varit 23 st som varit med inför IP. Vi var tvungna att kontakta centrala och få diriktiv. Man kan ju inte köra med så många, särskilt när man bara har en instruktlr. Ordern löd att endast ekipage från vårt eget distrikt fick vara med. Då var vi nera på 12 st. Sen beslutade vi i måndags att tre får avvakta till hösten pga skottberördhet så nu är vi 9 som går upp. Gissa vem som går först :crazy:

Wow, 23 st!! :eek: Jag förstår att ni inte ska testa alla dem, det måste vara surt att klara IP och sen inte få plats i kurs (framförallt eftersom man måste klara delprov 1 inom ett halvår, det kan vara svårt om man ej går kurs). Har ni 12 kursplatser om alla skulle klara det? Skottberördhet låter inget kul, är det unga hundar? Vilka raser är det på er 12 (9 + 3) som ska gå upp?

Jag känner igen mig i din nervositet, det är ju så mycket som står på spel. Därför är det bra att gå upp först, så får man det avklarat direkt.

När vi gick upp på IP i juli förra året (vi var 8 st med 8 kursplatser) var det några som tränat i över två år i väntan på kursstart, några som jag som tränat knappt ett år och någon bara som tränat ett par gånger. På ett sätt kunde jag nästan känna att det hade varit bra att göra IP direkt efter bara ett par träningar, för om man då ej hade blivit godkänd så hade man inte riktigt vetat vad man gått miste om. För de som tränat en längre tid har ju räddningen blivit så viktig att det är nästan ett "trauma" att få beskedet att man inte får träna det mer. Visserligen finns ju IPO-R som ett substitut för de som inte klarar proven men fortfarande vill träna räddning, men det är ju inte riktigt samma sak.

Håller med. Hos min är det snarare ett bekymmer att han är lite för kär i allt och alla. Han kan knappt gå på alla fyra när något ska gå men honom i koppel (om det inte är jag).
Han är intensiv i det mesta så det vi tränar mest på är faktiskt passivitet. Pisstråkigt men nödvändigt.

Hehe, jag blir inte förvånad när du beskriver din. Riesen är ju lite kända för att vara extremt intensiva och "pratiga". Passivitet är bra att du nämner, det är ju oerhört viktigt att träna, allt ifrån passivitet hemma, i bilen, uppbunden, i koppel osv.

Min turbolabbe har sedan han var liten haft mycket svårt för detta, och vi har lagt ner mycket krut på att träna just passivitet. Han har aldrig varit skällig, lite pipande har förekommit när han är uppbunden men det har i princip försvunnit idag. Han har över huvud taget blivit bättre och bättre i passivitet, och han genomgick en stor förändring nu när vi gick RHFU i maj där han tvingades inse att "det är bäst att passa på att vila när det inte händer något, annars får jag aldrig vila". Det var riktigt kul att se att poletten äntligen trillade ner.:D

Nu kan han ligga uppbunden utan att hålla låda när andra arbetar men så länge det inte är jag som figgar för då tycker han att gränsen är nådd av otrohet :)

Hehe.. Hur kan du ha mage att figga åt någon annnan än honom?!:D

Dom tre som får vänta var:
1 Flat 1 riesen och 1 BC
Vi som ska gå upp är:
1 Riesen (min), 1 dvärgsnauzer, 1 flat, 1 labb, 4 schäfer, 1 rottis

Åldern ligger mellean 15 mån och 2 år har jag för mig. Vet faktiskt inte hur många platser vi har men vad jag förstått så ska alla som går upp nu få gå kursen om vi blir godkännda.

För mig som tränat så länge känns det ju riktigt surt om man bommar. Inget av momenten är något som jag igentligen oroar mig för. Trots det så vet man ju aldrig. Säker kan man inte vara.
Plan B är väl som du säger IPO-R för sluta träna räddning kommer jag nog aldrig att göra. Det är alldeles för kul. Vanligt brukssök intresserar mig nada så valet är ju lätt.
Av oss som ska gå upp är det bara jag som hållit på med detta ett tag. Dom andra hundarna/förarna hade inte ens tränat vanlig sök.
Det har varit störtkul att se hur dom utvecklats.

Dom tre som får vänta var:
1 Flat 1 riesen och 1 BC
Vi som ska gå upp är:
1 Riesen (min), 1 dvärgsnauzer, 1 flat, 1 labb, 4 schäfer, 1 rottis.

Ok, intressant med så många schäfrar. I Västra (Göteborg) har de tydligen en himla massa riesen som börjat kurs. Vi hade en lite annorlunda uppsättning i vår kurs (vi gjorde IP samtidigt och idag går de flesta fortfarande kurs och några av oss har gått RHFU:n):
Raser: 4 labbar, 2 flat, 1 kelpie, 1 sv terrier, 1 DSG.
Åldrar: mellan 13,5 månad (min) och 4 år.

Tyvärr har vi hittills två som fått avbryta kursen, dels en DSG som ej blev godkänd på delprov 1 och dels en flat som är skadad.

För mig som tränat så länge känns det ju riktigt surt om man bommar. Inget av momenten är något som jag igentligen oroar mig för. Trots det så vet man ju aldrig. Säker kan man inte vara. Plan B är väl som du säger IPO-R för sluta träna räddning kommer jag nog aldrig att göra. Det är alldeles för kul. Vanligt brukssök intresserar mig nada så valet är ju lätt.
Av oss som ska gå upp är det bara jag som hållit på med detta ett tag. Dom andra hundarna/förarna hade inte ens tränat vanlig sök.
Det har varit störtkul att se hur dom utvecklats.

Alla tummar och tassar hålles för er.

Jo, det är riktigt kul att se nybörjarhundarna när pusselbitarna börjar falla på plats.:D

En låååång dag har det varit men nu är man hemma.
Resultat: Godkänd :banana:
Så nu börar allvaret.
Av 9 testade hundar blev 8 godkända och en bröt för test vid senare tillfälle.
Jag är bara så glad :bump:

Mango-Hur gick tävlingen?

Senast ändrad:

En låååång dag har det varit men nu är man hemma.
Resultat: Godkänd :banana:
Så nu börar allvaret.
Av 9 testade hundar blev 8 godkända och en bröt för test vid senare tillfälle.
Jag är bara så glad :bump:

Ett jättestort grattis till dig!! Då är du äntligen kursare nu och inte bara en hangaround ;) Och kul att nästan alla klarade det!!

Mango-Hur gick tävlingen?

Jotack, den gick jättebra, nu ska vi starta SM i höst :bump: (länk till min nyss startade tråd om tävlingen:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=893185)

Grattis HD!
Hur/var/när och om tränar du nu då? håller ni till i örebro? jag vet ju inte ens vilka du tränat med innan :p

Tack :)

Vi har möte på onsdag och ska då göra upp träningsschema.
Tanken är att vi ska ut och träna i skogen etta tag nu.
Vet inte riktigt vart vi kommer att hålla till men jag kan återkomma när jag vet mer.
Vi kommer nog mestadels att hållas runt Örebro då de flesta bor här.
Tror det är två från lindetrakten så nåt åt det hållet blir det säkert också.

Okej, men får man komma och kika nått eller :angel:
Är sjukt intresserad, men vet jussom ingenting känns det som ;)

och att sitta här å vänta tills September nån gång för en prova på dag, låter ju väldigt trisst!

Vet inte om ni räknar det som livräddningshund men jag har en newfoundlands valp nu som jag tänkt träna i vattenträning(alltså livräddningen i vattnet) eftersom hon älskar vatten och redan nu vill dra in människor i land.:D

Jag tror säkert att du kan få komma och titta.
Visst hade du varit i kontakt med Kicki redan?
Om du har tillgång till något gäng som tränar "vanligt" sök så kan
det ju vara ett alternativ så länge. Jag har tränat massor av vanligt skogssök med min i väntan på kurs.

Ja, hon sa att de fanns ett intresse så eventuellt blir det en prova på dag i september.

Det är INGEN här som håller på med det för att de tävlar, men jag har ju mammsen som kvalat till sök SM i år, så stöd finns. Inte lika många figgar dock ;) får tjata öronen av dem :angel:

Rådi tränar nu sök med en mixad grupp (både färdiga ekipage och nybörjare 2-3 ggr i veckan, och så kör vi själva ca 2-3 ggr också. (med husse och kompisar.)

Nu senast på Rosersberg kom inträdesprovet på tal, och jag är lite kluven. Jag är välkommen på förträffarna i höst, men sa själv att jag inte vill gå upp på inträdesprov i vår eftersom rådi inte ens är två år då. En del tyckte det var klokt, andra tyckte att hundens kapacitet ju bedöms under förträffarna och att om jag blir rekommenderad att göra IP så har ju ledarna bedömt att hon klarar det.

Nackdelen med att vänta är att ingen vet när nästa kurs är. Dessutom, kursen som går igång efter nyår har mina två träningskamrater som ledare. De har alltså sett hunden sedan i juni, och vet lit om oss.

Under träningen nämnde ena ledaren att övningarna vi gjorde var mkt mer avancerade än vad de skulle vara på IP.

Jag kommer också att ha möjlighet att träna med gruppen+ ledarna imellan förträffar och officiella utbildningstillfällen.

Det går bara bra. Vi hade ett välbehövligt fem-veckors träningsuppehåll i sommar (juni-juli) men är nu igång och tränar som vanligt. Kör lydnad & kondition några pass i veckan, räddning 1-2 ggr i veckan och laddar inför räddningshunds-SM i september. Var med på vår första internationella träningshelg nu i augusti, och ska iväg varannan månad tills det förhoppningsvis blir uttagning till internationella styrkan i maj nästa år.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: tanten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka