Hur många är ni med räddningshund?

Sv: Hur många är ni med räddningshund?

Gud vad roligt!
Hunden behövs ;) Jag riktigt längtar tills min får börja "på riktigt"

Angående lydnadsprovet. VARFÖR skall hunden sätta sig framför först hela tiden? Måste ju finnas en tanke med detta..? själv tycker jag bara det är högst onödigt (är ju uppvuxen med bruks) och vill gärna ha en förklaring!! :S

Angående lydnadsprovet. VARFÖR skall hunden sätta sig framför först hela tiden? Måste ju finnas en tanke med detta..? själv tycker jag bara det är högst onödigt (är ju uppvuxen med bruks) och vill gärna ha en förklaring!! :S

Förklaringen är enkel: det är internationella regler.
I lydnaden i IPO-R (Internationell prövningsordning för räddningshundar) ska hunden sätta sig framför, och eftersom man har valt att använda IPO-R lydnad & gewantheit (miljöbana) för svenska räddningshundar så är det nog bara att gilla läget :D
(Tidigare var det godkänt i Lydnadsklass 1 som gällde för att bli räddningshund, numera är det 50% av poängen i IPO-R lydnad & gewantheit)

haha ja de måste de väl va i så fall :p
Aja men de blir kul att lära henne dubbla kommandon då ;)

Är mannybörjare får man fråga mycket :)

Vad är LABCDE?

Klart man får fråga:D

LABCDE kan man kalla för en "checklista" vid första hjälpen (omhändertagande av skadade). I princip kan man säga att man börjar med L, fortsätter med A osv.

L = Livsfarligt läge
A = Fria luftvägar (Airway)
B = Andning (Breathing)
C = Cirkulation (Circulation)
D = Medvetandegrad (Disability)
E = Helkroppsundersökning (Exposure)

Okej! då är jag med lite mera!

Kan ju avlägga liten tränings rapport till dig!
Vi har nu tränat en hel del på att bekanta till mig, som inte känner Q:et så bra lyfter henne..inga problem alls-hon är helt stilla!

Sen har vi börjat gå till jobbet nu så då går vi för bi en lastkaj, där går hon upp för den branta trappan och när hon gått där uppe (och jag nere) hela vägen så lyfter jag ner henne.

Så brukar vi gå upp på en galler trappa strax efter ca 1,10 hög och bäras ner/upp ibland!

Har varit lite på Elit spår tävlingar så hon får lyssna på skotten, inga problem alls!

Hitta övningarna går alldeles utmärkt, körde du hitta övningar även runt hus/lador med din redan som liten eller hur tränade du in sökbiten? Vi har hitills bara kört i skogen, men funderar på att börja på gården lite....

Jag måste säga att jag är helnöjd med att ha lite stöd här! Blir otroligt peppad av alla små tips!

Du verkar riktigt taggat på detta, vad kul.
Hur gammal är din hund nu?
Lek mycket med din hund och framför allt låt andra leka mycket med den.
Det är inte bara sök/hittabiten som är viktig utan figurantintresset är A och O.

Själv gör jag inträdesprovet i morgon och ja jag är nervös. Har väntat på detta i två år undra vad man ska hitta på om det går åt skogen :grin:

Otroligt taggad är jag :D
Jag vill ju miljöträna henne och vara med på träningsgrejer, utan att göra så mycket med just henne, men för att lära mig mer!
Min vovva är 7 månader å 2 dagar!
Jag har ju fördelen att hon är med på jobbet, så här kampas det med målarna varje frukost, iaf så försöker hon leka med dem jämnt :)

Å inträdes prov, vi ska hålla alla tummar vi har för er!

Själv var jag iväg till en farbror igår, och gick igenom hundens lilla olata, och jag tror faktiskt hon sluta med den på momangen! Sedan fick hon valla får för första gången i sitt liv, jädrar vad gött de är att se hur naturligt det kommer...

Våran vackra knähund..
juni-003_10187986.jpg

Själv gör jag inträdesprovet i morgon och ja jag är nervös. Har väntat på detta i två år undra vad man ska hitta på om det går åt skogen :grin:

Ett stoort lycka till imorgon!! Tänk bara positivt så går det vägen. *ger lyckospark i ändan på HD*

Själv ska jag starta min första tävling i IPO-R ruinsök A imorgon, jag är ruskigt nervös (men inte på långa vägar så nervös som jag varit inför alla mina räddningshundprov:D)

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med HD om att det är figurantintresset som är A och O, människor ska vara det roligaste som finns. Att söka kan de redan (däremot måste vi som förare lära oss att läsa hunden).

Hur många är ni som ska gå upp på IP förresten? Och hur många platser är det på kursen?

Figurant intresset är lungt tror jag, hon gillar ju människor mer än hundar nästan :p hihi

Ett stort lycka till i morgon till dig med. Kan tro att nervositeten är
större vid proven. Gör man ett dåligt resultat på tävling är det ju inte hela världen men bommar man ett prov är det ju liksom kört.

Totalt har det varit 23 st som varit med inför IP. Vi var tvungna att kontakta centrala och få diriktiv. Man kan ju inte köra med så många, särskilt när man bara har en instruktlr. Ordern löd att endast ekipage från vårt eget distrikt fick vara med. Då var vi nera på 12 st. Sen beslutade vi i måndags att tre får avvakta till hösten pga skottberördhet så nu är vi 9 som går upp.
Gissa vem som går först :crazy:

Figurant intresset är lungt tror jag, hon gillar ju människor mer än hundar nästan :p hihi

Det låter ju bra:D. Men det är ändå viktigt att fortsätta jobba med den biten hela tiden, även om de har stort intresse redan från början.

Träna träna tärna, de skulle jag kunan göra hur mycket som helst. Så sitter man på jobbet och ser det perfekta träningvädert :( ;)

Så trisst bara att ingen annan här hemma (med min mor som undantag) pysslar med sök just nu, det är allmänt dött på våran klubb jufförsig, har vart kanske 5 st på friaträningen å då hade vi 25 kursdeltagare i våras... :( och då är det dessutom bara på planen...

Nä en träningskväll i veckan i skogen skulle inte sitta fel! Frågan är om någon kommer. . .(så är det att bo mitt i ingenstans :angel:)

Håller med.
Hos min är det snarare ett bekymmer att han är lite för kär i allt och alla. Han kan knappt gå på alla fyra när något ska gå men honom i koppel (om det inte är jag).
Han är intensiv i det mesta så det vi tränar mest på är faktiskt passivitet. Pisstråkigt men nödvändigt. Nu kan han ligga uppbunden utan att hålla låda när andra arbetar men så länge det inte är jag som figgar för då tycker han att gränsen är nådd av otrohet :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 582
Senast: tanten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka