Hur lydiga är era hundar utan koppel?

Sv: Hur lydiga är era hundar utan koppel?

Tiken kan gå lös i hem-området där hon känner omgivningarna och de är lite "tråkiga". Hon får dock inte gå längre än 10 meter från mig för ser hon en kanin (eller gissar att det möjligen skulle kunna finnas en kanin) har jag ingen chans att stoppa. Därför är hon väldigt sällan lös. Har dock ofta spårlinan på när vi går i skogen, för att hon ska kunna nosa och gå lite friare.

Lill-killen på tio månader drar inte på vilt, vi har träffat kaniner flera gånger utan problem. Andra hundar springer han gärna fram till, så är han lös kallar vi alltid in när sikten är dålig. Människor bryr han sig inte om men jag kallar ändå alltid in eftersom många inte uppskattar lösa hundar.

Äldre hunden går i koppel om han är skadad och på utställningar/tävlingar, annars går han alltid lös. Sticker inte på vilt, inte till andra hundar eller människor.

Yngre förmågan får gå lös där vart jag ser långt och hinner upptäcka ev. hundar innan de kommer för nära. Kommer på inkallning även vid andra hundar men är tveksam om det fungerar i situationer där den andra hunden plötsligt dyker upp nära en, runt hörn osv. Sticker inte på harar, fåglar osv. Nu har vi inte hunnit träffa på några renar, rådjur men tror inte han skulle sticka på det heller.

Jag bor i ett ganska litet villaområde där du möter ungefär 2-3 personer på de vanliga promenaderna på 2-3 km :)

Vi har en stor väl inhägnad tomt, så där får min vara lös, även under träning ibland beroende på vad vi gör. Annars inte då vissa frestelser är för stora ännu.

Går aldrig fram till andra hundar utan tillåtelse. Om hon är en bit framför mig och ser en annan hund så kommer hon in eller stannar och väntar på mitt kommando (varsågod, om det är en kompis, eller hit, om hon inte får hälsa).

Jackpot går lös i stort sett jämt. Har honom endast kopplad inne i stan pga trafik o hundrädda människor. Samt utställningar såklart :)
Har hittills inte stött på en situation där inkallningen inte funkar till 100...så pepper peppar.
Möter vi någon kallas han in o så går vi fot förbi.

Lydig är nog inte rätt ord för att beskriva min hund, vare sig med eller utan koppel. Men hon är rätt lätt att ha lös och lyssnar på "vänta", givet att det inte hoppar upp en kanin mitt framför näsan på henne. Det senare har vi i och för sig inte testat, men jag är säker på att resultatet skulle bli att hon inte ens skulle höra mig.

Men vi jobbar på det! :) Tills vidare så har jag henne bara lös i säkra miljöer och så kallar jag in henne så fort jag ser att det kommer folk och fä.

Jag har sån, oförtjänt, tur att min rottistik ALLTID lyder, hon bryr sig inte om andra hundar, folk eller vilt - ja hon är nyfiken men vänder alltid och kommer när jag kallar in. Vi har inte tränat en dag, inte mer än vardagslydnad hemma på skogsturerna. Min rottis är alla latmaskars dröm:)

Mina tidigare schäfrar är en annan historia; där la jag MÅNGA timmar på träning och ändå var det aldrig solklart, de ifrågasatte om de verkligen MÅSTE lyssna ända till sina sista dagar:) Hårda som flinta - härliga men alla latmaskars värsta mardröm!:)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 461
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 190
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka