Hur lydiga är era hundar utan koppel?

Ireland

Trådstartare
Har ni någon gång era hundar lösa? Är det endast i skogen eller även på promenad på gångvägen tex?

Hur lydig är er hund om ni är i skogen på en skogsväg, hunden är lös, och det kommer en hund med sin ägare runt hörnet? Springer er hund fram till den då eller kommer den till dig?

Sv: Hur lydiga är era hundar utan koppel?

Min hund är 4,5 mån Rottistik, hon springer inte fram utan kommer när jag ropar. Det gäller alla de situationer vi varit i hittills, får hon upp ett spår följer hon det några m sedan vänder hon självmant tillbaka. Har ej stött på vilt ännu, så jag vet inte hur hon reagerar på det. Fåglar jagar hon inte längre, kan dra några språng, men kommer tillbaka när jag ropar. Har henne endast lös där det inte finns trafik.

Ingen koll alls i en sådan situation eftersom vi bor på landet och ingen av grannarna har hund så det finns aldrig några bra träningsmöjliheter!

Gd:n skulle gladeligen rusa fram och på sitt burdusa sätt kolla om det var en potentiell lekkamrat ( därför är hon aldrig lös där minsta risk finns för hundmöte)

Rottisen vet jag inte eftersom vi inte haft honom så länge och aldrig hamnat i den situationen och skulle heller aldrig ha honom lös där minsta risk för hundmöte finns!

Kinapuffen däremot skulle fullkomligt strunta i en annan hund, henne har jag haft möjlighet att testa och hon struntar i alla, hundar, människor och andra djur!

Min 4-månaders italiensk vinthund tik, kan jag ha lös i stort sett när som helst och var som helst. Hon håller sig aldrig längre ifrån mig än typ 5-10 meter. Då väntar hon eller kommer tillbaka :)

När vi möter andra hundar så är hon nyfiken men springer ej hela vägen fram. Människor springer hon verkligen inte fram till.

Vi har även mött vilt och hon bryr sig inte direkt. Hon gömmer sig gärna bakom mig om det är läskigt. Så jag är lyckligt lottad med det! *peppar peppar* :p

Om vi säger såhär: Jag är glad över att det finns rastgårdar och lagom stora, tomma fårhagar ;)

Jag kan ha dem lösa när jag tränar lydnad och tricks. Om de är lösa och leker med andra hundar som kommer när ägaren ropar så kommer de alltid, men annars är inkallningen varierande. Bäst fungerar inkallningen om de springer en och en i skog.

Min hund kan gå lös i så gott som alla situationer. Jag har väldigt sällan koppel med mig överhuvudtaget. Hon är lös i skogen, vid vägen, mitt i stan, tågstationen osv osv och klarar det väldigt bra. Numera behöver jag inte ens säga fot när vi möter en människa, hon går direkt fot, och springer iväg igen när mötet med människan är över.

Om jag har Grimm lös på vanlig gångväg så går han bara några meter framför mig eller några meter ut åt sidan. Hans inkallning är inte perfekt ( än ). Men stanna sitter! Så om det kommer en hund kan jag säga stanna och gå fram och koppla honom.

I skogen har jag honom aldrig löst då han har lite jaktinstinkt, så där får han vara i långlina. Det enda djuret vi mött är harar, ekorrar och igelkottar. Och då fungerar stanna och oftast kom hit efter det, annars får jag gå fram och koppla honom.

Annars säger jag som R_C: Rasthagar är underbara för att han inte får springa runt när han är lös utan ska gå några meter från mig så får han så mycket mer frihet!

Min JR på 1,5 år är super i de flesta lägen. Sticker aldrig efter vilt, skäller aldrig på något och kommer när man ropar 99% av gångerna. Det är just möten med andra hundar när man går eller rider i skogen där han gärna vill fram och hälsa. Hinner man ropa på honom i tid så kommer han, men har han hunnit en bit fram så hör han inte ;) har ni något tips på att träna detta? Vill så gärna ha med honom på ridturer. Men vi bor i ett väldigt hundtätt område mitt i skogen, och även om han är helt ofarlig så vill man ju inte bli osams med grannarna :)

Mina föräldrars hund är det ingen pli på ö.h.t. Inkallningen funkar inte ens på tomten och ffa inte om han fått syn på något roligt, som en kanin, annan människa eller en moped. Är vi ensamma i skogen utan distraktion funkar det hyffsat, men får han syn på en kanin eller ett rådjur då sticker han direkt om han inte är kopplad. Han jagade tom en moped ca 500 meter vid ett tillfälle när pappa var ute med honom. Ropar man lägger han dövörat till och far ändå.

Om jag är ute med honom har jag honom alltid i koppel. Går vi längs trafikerade vägar är det vanligt koppel som gäller, går vi i skogen är det flexikoppel. Jag har ingen lust att behöva leta efter honom i en halvtimme för att han jagade iväg efter en kanin och försvann i buskarna, inte heller behöva skämmas och be om ursäkt om han rusar fram till någon vi möter och i vilda glädjeyttringar kastar sig över personen.

Mina hundar är alltid lösa, utom när vi är i tätbebyggt område. Bägge kommer på inkallning, går fint vid sidan när jag ber dem och håller sig där tills jag ger frikommando.

Har dem liggandes lösa och vänta på sin tur när vi vallar också, hanen klarar det gallant och tiken klarar det så länge inte jag är ute och kör någon annan hund. Då ska hon smyga med och hjälpa matte så det jobbar vi lite på;)

Tiken blir dock väldigt defensiv om en främmande hund kommer framrusande till hanen - det är HENNES kompis. Har tyvär sällan läge att träna upp hennes trygghet i liknande situationer, tror att det beror på osäkerhet. Hon har nada tålamod med unga hundar som inte lyssnar på hennes kroppsspråk i god tid...*surbitch*

/Migo

Min är oftast lös o brukar vara lydig. Stanna komandot sitter bra :)

Har ni någon gång era hundar lösa? Är det endast i skogen eller även på promenad på gångvägen tex?

Hur lydig är er hund om ni är i skogen på en skogsväg, hunden är lös, och det kommer en hund med sin ägare runt hörnet? Springer er hund fram till den då eller kommer den till dig?

Jag har två hundar som fungerar helt olika. Den äldre herren kan jag ha lös i skogen utan problem. Han sticker inte på vilt och kommer när jag kallar in honom. Hemma i bostadsområdet eller i stan har jag honom inte lös.

Den yngre har jag aldrig lös på icke inhägnat område. Han är ju lös när vi tränar utan problem och jag har honom lös på rastplatsen där det är inhägnat. Så länge det inte finns kaniner och annat så är han jättelydig och kommer när man kallar men blir totalt blockerad när djur dyker upp. Jag kör med långlina nu och tränar mycket på inkallning när han ser kaniner han vill jaga och jag börjar få bättre ordning på honom men det lär dröja innan jag vågar släppa honom.

Min stannar upp och tittar och "skvallrar" mot mig, och då har jag möjlighet att kalla in. Om den andra hunden också är lös och börjar vråla och rusa fram kommer min av naturliga orsaker att fokusera mer på den andra hunden, och säkert vilja springa fram. Då får man ryta i högre, att hon ska vända och komma och inte hålla på och jåla sig.

Det är nog mer regel än undantag att mina är lösa. De springer inte på vilt eller andra hundar, gjorde de det skulle jag inte ha dem lösa.

Mina funkar fint lösa, men kommer det en annan hund så brukar jag koppla min ena. Den andra är rätt så menlös så hon gör ingenting åt något.

Min lilla kommer klockrent på inkallning, oavsett vad hon ser. Den stora är i någon konstig jag-tror-inte-riktigt-att-jag-hörde-dig-så-jag-låtsas-som-ingenting-period nu ( :crazy: ) så det varierar beroende på vad hon ser. Är det någon främmande eller en främmande hund så räcker det med att jag säger sitt och stanna för att koppla henne. Är det däremot någon som hon känner sedan tidigare så är jag chanslös :grin: hon springer fram och skriker som en stucken gris av lycka då. Vi tränar självfallet på det men det är ju inte direkt farligt eller icke uppskattat från kompisarna att hon ska fram och hälsa. Mer ett irritationsmoment för mig :mad:

Däremot har jag problem med att den lilla tror att "storasyster" är guds gåva till jorden. Så om syster springer och hälsar så är det självklart att lillan hänger som en svans efter oavsett vad jag säger. Däremot är vi ensamma eller har den stora kopplad så skulle hon aldrig komma på tanken :devil:

Jakthundarna är lösa endast under jakt och då bryr de sig inte nämnvärt om andra hundar eller människor. BC'n går lätt att kalla in och är heller inte speciellt intresserad av att hälsa på allt och alla. Terriertoken skulle nog gärna rusa fram och hälsa, men är även den inkallningbar så ingen fara på taket sas.

min jycke är nästan alltid lös, både i skogen å inne i det lilla samhället där jag bor.

Ser han en annan hund räcker det att jag ropar hans namn så stannar han å inväntar mig så jag kan koppla på honom. :)
Kopplet åker bara på vid möten, framförallt av respekt för den mötande personen, då jag vet att många är rädd för rottisar.

Mina äldsta är i stort sett alltid lösa, mitt i stan har jag dem kopplade med tanke på hundrädda eller trafik. De bryr sig inte om folk, hundar eller annat "konstigt". Min yngsta börjar lära sig, problemet med henne är att hon är så toksnabb, så skulle hon ta ett språng är hon 20 meter bort på nolltid:D inkallningen sitter till 100, men att gå vid min sida lös längre stunder räcker inte koncentrationen till för någon av oss. Men hon är lös ofta ändå, kallar in när jag möter någon utan problem, men hon är inte som de andra, än.

Min hund har aldrig koppel mer än när det är mycket folk som kan vara rädda eller om vi skulle vara på en plats som är tungt trafikerad. Han springer inte fram till andra hundar och lufsar snällt på överallt, med undantag av vissa vansinnesryck då och då ;)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 461
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 190
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka