Hur lyckas med thaimat?

Av den anledning jag skrivit i mitt första inlägg :)
Det blir absolut gott men saknar det där sista vavavaVOOM som jag misstänker är glutamat.

Det tror jag inte, jag gissar på att det är fisksås och ostronsås.

Generellt brukar hemligheten bakom god sydostasiatisk mat helt enkelt vara smaksättarna, har man riktig ostronsås och riktig fisksås, eller grön curry eller vad det nu är, så smakar det rätt. Smakar det inget, läs det finstilta på innehållsförteckningen, en del märken som säljs här innehåller mest bara socker och vatten, klart det inte smakar ngt då.

Det tror jag inte, jag gissar på att det är fisksås och ostronsås.

Generellt brukar hemligheten bakom god sydostasiatisk mat helt enkelt vara smaksättarna, har man riktig ostronsås och riktig fisksås, eller grön curry eller vad det nu är, så smakar det rätt. Smakar det inget, läs det finstilta på innehållsförteckningen, en del märken som säljs här innehåller mest bara socker och vatten, klart det inte smakar ngt då.

Well, om du läste mitt inlägg så har mina ingredienser (såser m.m dvs ostron- och fisksås) varit "riktiga" från thaibutiker, där jag dessutom fått många bra råd och matsamtal (tanten där är SÅÅ gullig) :D Men du kanske menar nått annat som jag inte fattar. Eller hur menar du att "en bra kokbok" kan hjälpa mig köpa en ännu mer rätt fisksås?

:o jag måste säga att de färdiga "basburkarna" med sås är helt ok! finns lite grönsaker i men jag brukar fylla på med egna. även de med pad thai smak till nudlar brukar vara helt ok (både påsar och flaskor).
product.jpg

Det är lite övning på att få kött och grönsaker lagom stekta och frästa, man får nog öva och det gäller att lägga i allt i "rätt" ordning och helst servera så snabbt som möjligt.

när jag gör egen så är det kokosmjölk, mycket röd curry - ofta dubbelt mot vad som står i receptet - gillar starkt - och fiskskås som gäller. tycker det smakar ganska ok :)

Rejäl värme är en bra början, men annars säger jag som @VLMF . Glutamat. Går att köpa på stor påse i de flesta thaiaffärer om man vill. Och socker. Mer än man tror.

Men kan ju tipsa om rejäl värme, fräs kryddorna i olja/kokosfett och ha tempo... Fisksås tycker jag är bra, och mycket limeblad.

Well, om du läste mitt inlägg så har mina ingredienser (såser m.m dvs ostron- och fisksås) varit "riktiga" från thaibutiker, där jag dessutom fått många bra råd och matsamtal (tanten där är SÅÅ gullig) :D Men du kanske menar nått annat som jag inte fattar. Eller hur menar du att "en bra kokbok" kan hjälpa mig köpa en ännu mer rätt fisksås?

Jag vet ju inte hur maten från "din" thaikiosk smakar, men min erfarenhet är med rätt ingredienser och ett bra recept så smakar maten bättre än vad den gör på nio av tio thairestauranger.

Jag vet ju inte hur maten från "din" thaikiosk smakar, men min erfarenhet är med rätt ingredienser och ett bra recept så smakar maten bättre än vad den gör på nio av tio thairestauranger.

Jag har ingen thaikiosk (om det är vad jag tror det är, låter som Thai Box och såna kedjor?), däremot en alldeles underbar, genuin thailändsk restaurang :love:
Kommer nog inte köpa någon kokbok men tack för tipset ändå!

Jag har ingen thaikiosk (om det är vad jag tror det är, låter som Thai Box och såna kedjor?), däremot en alldeles underbar, genuin thailändsk restaurang :love:
Kommer nog inte köpa någon kokbok men tack för tipset ändå!

Alltså, thailändsk mat är ju inte kärnfysik, det är inte svårare att laga den maten än någon annan. Men vet man inte vilka ingredienser man ska ha, eller hur man ska göra med dem, så blir det ju såklart svårt. Ett recept ger en ju den informationen. Jag följer den här kokboken, och det blir godare mat än vad du får på restauranger i Sverige:

http://www.bokus.com/bok/9789151848204/maten-fran-thailand-en-resa-for-matalskare/

Nä jag hittade några recept ur den boken nu vid en googling och kärnfysik är det verkligen inte :p

Jag tror vi missförstår varandra så jag släpper den diskussionen nu. Min thaimat blir god och jag har absolut inget att klaga på men jag använder inte glutamat på påse (ännu) ;)

Nä jag hittade några recept ur den boken nu vid en googling och kärnfysik är det verkligen inte :p

Jag tror vi missförstår varandra så jag släpper den diskussionen nu. Min thaimat blir god och jag har absolut inget att klaga på men jag använder inte glutamat på påse (ännu) ;)

Du kan ju prova att hälla i glutamat, men jag tror knappast att det kommer bli så mycket godare. Men försöka duger, du kanske råkar vara särskilt förtjust i glutamat?

Jag använder aldrig fisk- eller ostronsås.... Men massor av lemon grass som jag krossar stjälkarna på och lägger i hela. Mycket kokosmjölk - brukar ta en burk kokosmjölk och en burk kokosgrädde...! Röd Thaicurry. Vattenkastanjer! Det blir så härligt krasigt :-) Och så gör jag grönsakerna för sig så de blir lagom fasta i konsistensen, lägger i dem mot slutet. Sen gillar jag ju chili så jag skivar röd chilipeppar, färsk alltså, och lägger i från början.

Oj så gott, jag måste nog göra Thaimat imorgon..... (Vet inte om den skulle gå hem hos en kunnig Thailändare, men hos oss är den jättepoppis!)

Jag har lyckats! :D

Fräste gul lök och vitlök, sen i med strimlad kyckling, svartpeppar och citrongräs. Sedan ordentligt sköljd minimajs och bambuskott. Sedan soja, röd currypasta, kokosgrädde och mango chutney. Toppade med haricots verts och broccoli. (Smakade av med vanlig grädde för att göra den lite mer barnvänlig.)

Supergott!

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar