Hur lyckas med thaimat?

Blueberry

Trådstartare
Jag vill så gärna göra bra thaimat - men huuuuur?
Drömmer om att kunna servera typisk "grönsaker med nudlar" a la lunchbuffé, det brukar vara lite blandade wokade grönsaker i någon slags sås, och det är mest den där såsen jag vill åt. Jag vet både hur grönsaker och nudlar ska hanteras, men såsen? Det är typ som någon buljongaktig variant.

Vad har ni för tips när det gäller thaimat och att få till smakerna?

Oystersause
Men jag har lärt mig att den inte är särsklit nyttig alls, om det är sant eller inte vet jag inte.

Vi använder ofta ostronsås i matlagningen !Verkar inte svårt att göra thaimat när jag kollar när damen lagar mat .Jag kan kolla vad hon har i såsen .Dom brukar även använda mycket buljong i såserna !

Ostronsås är väl inte så jättevanligt i thaimat? Jag skulle nog snarare experimentera lite med fisksås, kycklingbuljong, citrongräs, thaibasilika, limelöv, vitlök och chili om jag ville ha en lätt sås till grönsaker.

En annan klassiker är att fräsa röd currypasta i olja, woka grönsaker och/eller kött och sedan fylla på med kokosmjölk för att få en sås som man sedan saltar med fisksås. Vill man ha en mer satayliknande sås kan man blada i lite jordnötssmör. Och så chili efter behag, förstås.

Skär du tillräckligt små bitar? Ju längre tillagningstid grönsaken har, desto tunnare strimlor!
Vet inte! Jag tycker det är jättesvårt att få morot och broccoli perfekta tex. Steka dem går ju fint men inte sådär som man köper på thai!

Steker du bara i olja eller har du lite vätska i botten av woken också? Jag har gärna i lite
Vet inte! Jag tycker det är jättesvårt att få morot och broccoli perfekta tex. Steka dem går ju fint men inte sådär som man köper på thai!

När jag wokar så värmer jag först oljan och fräser sånt som vitlök, chili, currypasta och liknande i olja. Sedan fräser jag lök eller de vita delarna av purjolök/salladslök. När det är gjort har jag i lite vätska, t ex buljong, fisksås, ljus soja, torr sherry/risvin.

Först därefter, när det är lite vätska i woken/pannan, har jag i de andra grönsakerna. Då får du en del ånga genom dem som mjukar upp dem, och de blir inte så stekta. Sist av alt har jag i resten av såsen.

Morötter försöker jag strimla ett par millimeter tunna. Vad gäller broccolibuketter är det smart att klyva skaften i fjärdedelar.

Ostronsås är väl inte så jättevanligt i thaimat? Jag skulle nog snarare experimentera lite med fisksås, kycklingbuljong, citrongräs, thaibasilika, limelöv, vitlök och chili om jag ville ha en lätt sås till grönsaker.

En annan klassiker är att fräsa röd currypasta i olja, woka grönsaker och/eller kött och sedan fylla på med kokosmjölk för att få en sås som man sedan saltar med fisksås. Vill man ha en mer satayliknande sås kan man blada i lite jordnötssmör. Och så chili efter behag, förstås.

Jodå, ostronsås är rätt vanligt. Framförallt om man wokar grönsaker.

Lägg inte i dem samtidigt, utan morötterna först på lite lägre värme en stund, och sen brassar du broccolin på högsta värme en stund, när den börjar riskera att få färg häller du på vätska (tex fisksås, ostronsås, socker och vatten, typ 1 del såser till 3-4 delar vatten) så ångar broccolin klart. När den är klargrön är den perfekt.

Jodå, ostronsås är rätt vanligt. Framförallt om man wokar grönsaker.
Tycker tanten har dunken med ostronsås framme för jämnan då hon fixar mat och lika fisksås och socker och buljongpulver som hon köper i thaibutiken och dom andra pastorna hon har ska vi inte tala om .Luktar rutten surströmming så hon steker det och så minst 10 mårtlade chilli som hon har haft med sig från thailand

Jag har aldrig riktigt riktigt lyckats trots att jag inhandlat diverse kryddor, limeblad, citrongräs och såser på thaibutiker :cautious: Så har gett upp och insett att riktigt god thai får jag köpa på favorit-thaistället. Är dock alltid sjukt törstig efter att ha ätit deras mat så misstänker starkt att den sista, magiska ingrediensen är en rejäl dos av nån slags glutamat.

Jag har aldrig riktigt riktigt lyckats trots att jag inhandlat diverse kryddor, limeblad, citrongräs och såser på thaibutiker :cautious: Så har gett upp och insett att riktigt god thai får jag köpa på favorit-thaistället. Är dock alltid sjukt törstig efter att ha ätit deras mat så misstänker starkt att den sista, magiska ingrediensen är en rejäl dos av nån slags glutamat.

Köp en bra kokbok? Har man bara ett ordentligt recept så tycker jag det blir godare att laga hemma än man brukar kunna få när man äter ute. Ostronsås-fisksås-socker-buljong tycker jag ger mest likt den vanliga thai-kiosk-smaken, jag tror de har det på alla wokar, i princip.

Super
Jag vill så gärna göra bra thaimat - men huuuuur?
Drömmer om att kunna servera typisk "grönsaker med nudlar" a la lunchbuffé, det brukar vara lite blandade wokade grönsaker i någon slags sås, och det är mest den där såsen jag vill åt. Jag vet både hur grönsaker och nudlar ska hanteras, men såsen? Det är typ som någon buljongaktig variant.

Vad har ni för tips när det gäller thaimat och att få till smakerna?
Superenkelt !
Vanliga nudlar a la lunchbuffé är ofta äggnudlar , Sjölv föredrar jag oftast glasnudlar.
Enklast är att köpa en burk blandade wokgrönsaker.
Koka nudlarna , blanda sedan ihop grönsaker och nudlar och stek på hög värme ?
Vad gilar du för smak ?
JAg brukar ha i kokosmjölk ,curry ,lite chili, sweet chili sås och ibland soya.
Ibland kör jag mkt olja och hoppar kokosmjölk,

Det är bara välja och vraka vilka grönsaker och smak man vill ha i wok.

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar