Hur lugnar man ner sig?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag är väldigt, väldigt arg. Jag kan inte göra något åt det jag är arg för just nu, eller knappt alls egentligen.

Men jag har så svårt för att lugna ner mig, jag sitter bara och kokar och det går ut över den som är närmst, min lugna gulliga sambo :p

Hur gör man? :o
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Jag undrar detsamma!

Är mitt inne i ett halvt drama som egentligen inte borde vara några problem att lösa men folk gör det så jävla svårt för sig ibland. Bankar snart huvudet i väggen av frustration!

Men, min man bad mig stänga av huvudet ikväll så jag kan sova. Så kan jag fortsätta vara irriterad imorgon.

Så testa att stänga av huvudet en stund. Tänk på något annat. Gå och lägg dig och försök sova så kanske det släppt lite till imorgon.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Andas djupt. Fokusera på andningen. Tänk andas in, andas ut, andas in, andas ut osv. tills du inte längre känner att tankarna snurrar. Sedan är du förhoppningsvis så lugn att du kan sova och i morgon har du kanske lugnat dig lite så att du istället kan prata lugnt med din sambo? För mig brukar det kännas mycket bättre om jag får berätta för någon varför jag är arg eller ledsen men vi är ju alla olika.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Min tanke är att vara kreativ. Skriv, måla, etc. Få ned det du känner på ett papper.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Sedonametoden. Tyvärr är det lite knepigt att lära ut över nätet så du får ingen quick fix tyvärr. Vill du lära dig den till andra tillfällen (inte bara vid ilska utan även andra känslor) så finns det en bok som heter The Sedona Method. Rekommenderas starkt.

En liten sak som du kan testa är att känna efter var ilskan sitter. När du gjort det så provar du om du kan känna något ställe där ilskan inte finns. Växla sedan perspektiv fram och tillbaka mellan dessa två. Jag tror inte att det löser ilskan på fläcken, men det kan ge dig en distans till dina känslor. Alltså, du ÄR inte arg, du KÄNNER dig arg. Men det är ju så vårt språk fungerar, den gör att vi blir ett med våra känslor trots att vi bara har dem tillfälligt.

Egentligen bör väl ovanstående övning göras på något som är mindre laddat men det var den enklaste övningen jag kunde förklara kort. Det finns ju en hel del andra tekniker att ta till för att lösa upp känslor. Ibland är det lätt, ibland är det skitsvårt.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Sent förslag kanske, men jag går. Och går och går och går. Tillslut är jag så trött att jag inte orkar vara arg (eller upprörd av andra skäl). Sen gäller det att kunna ta sig hem, mobil är bra, och att veta ungefär var man är... ;) Sådär lagom trött kan jag börja sortera ut det jag inte redan lyckats med under promenaden.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Jag var också jättearg på allt men då ringde jag mvc och bad dom plocka ut hormonspiralen och vips så var jag lugn och glad igen :)
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

jag bara tänker att dom inte ens är värdig ens energi ....va fan har dom i mitt sinne att göra .....gratis jävla hyra
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Jag brukar lugna ner mig när jag fått spotta och svära och ev ha sönder nånting. Sedan en promenad på det och att intala mig att det eller den jag är arg på, inte är värd alla känslorna.

Jag är ofta arg, och blir det snabbt och ordentligt. Tackolov brukar det gå över efter ovanstående.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Kl jag funderar på detsamma. Jag var med om en sak i fredags som gjorde mig så riktigt heligt skitförbannad förbannad att jag fortfarande är arg när jag tänker på det.

Jag är inte i position att göra något åt saken mer än att fila på en "plan B" som är en utväg även om den inte löser eller lagar det som inträffade.

Jag tycker jag har bra skäl till att vara arg och det vore konstigare att inte vara det. Det är bara surt att även min helg blir förstörd. Hade jag varit omotiverat arg hade jag varit mer motiverad att jobba med att ta bort ilskan. Jag vill egentligen vara fortsatt arg men inte det ska förpesta min tillvaro.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Att vara arg är inte förbjudet. Om man aldrig blir arg är det ju något fel. Men det är skillnad på att vara arg och att vara arg. Om någon drulle med berått mod kör in i din bil bakifrån när du står och väntar i en korsning på att få en lucka i den täta trafiken, nog sjutton har du rätt att bli arg på idioten. Det är när ilskan hänger kvar långt efter att orsaken försvunnit som den blir osund.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Jag städar när jag är arg. Det hjälper att få fokus på något annat och efter en timme är man inte arg längre och dessutom har man fått rent :D
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Jag är väldigt, väldigt arg. Jag kan inte göra något åt det jag är arg för just nu, eller knappt alls egentligen.

Men jag har så svårt för att lugna ner mig, jag sitter bara och kokar och det går ut över den som är närmst, min lugna gulliga sambo :p

Hur gör man? :o

Går det inte att göra något åt situationen just nu, utan man får ge sig till tåls, så brukar jag prata med min man, det lättar på trycket att få prata om det som gjort en arg. Och sen försöka fokusera på något annat, ut och rid eller spela dataspel eller se nåt spännande på tv, eller vad det nu är, gör något annat för att få tankarna på annat, helt enkelt.

Sitta som en tryckkokare hemma skulle inte funka för mig, då skulle jag prata med mannen hemma istället för att sitta och pysa.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Tack för alla svar, intressant att läsa andras tankar om att vara arg. Även att se att jag inte är den enda ;)

Det känns bättre nu även om jag kommer vara grinig över det ett bra tag, jag tål inte när djur hamnar i kläm och det är det det handlar om. Dessutom om en människa jag inte kan klippa bandet med, så det lär bli hängande.


Jag var också jättearg på allt men då ringde jag mvc och bad dom plocka ut hormonspiralen och vips så var jag lugn och glad igen :)
Åh, jag har hormonspiral! Blir ofta VÄLDIGT arg för i stort sett ingenting. Kan se fram emot att sambon kommer hem och så minsta lilla så vrålar jag till och blir sur när han kommer, känns jättedumt. Har mycket stress, depression m.m. men spiralen kanske och har ett finger med i spelet då?
Har funderat på något alternativ ett tag eftersom det är dags att ta ut den.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Det kan säkert bero på hormonerna, men min hormonspiral påverkar inte mig det minsta iaf.
Försök komma ihåg hur du var innan du satte in den. Mitt dåliga mående hade jag innan jag satte in min, så det kan jag inte beskylla den för.
 
Sv: Hur lugnar man ner sig?

Skriv ett långt mail till den du är arg på som du (obs!) inte skickar iväg, oavsett hur välförtjänat du tycker att det är. Mailet måste minst vila över natten innan du funderar på om det ska skickas och du ska gärna prata med någon om det för att få bort de värsta ilskeuttrycken och vara lite mer saklig.

Jag skriver för tillfället mail var och varannan vecka till en kollega som tar alltför mycket av min tid med sin kompletta inkompetens och totala avsaknad av professionellt omdöme. Men jag skickar bara iväg en liten liten del av det jag skriver.Skönt dock att få formulera sin ilska och få uttrycka sig, då kan man lägga det till handlingarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp