Sv: Hur löser ni det här problemet?
Jag skulle börja vid hand utan ryttare som komplicerar, och jobba med små tyngdpunktsförflyttningar inne i bogen och flyttande av hela framdelen. Det handlar först och främst om att hästen måste kunna stå rätt upp och ner utan att "hänga sej på" mej i sin balans, dvs dne ska kunna stå ganska jämt över alla fyra, och känna sej trygg däri. Den ska veta av sin "ram" helt enkelt och ska känna att den inte behöver "hjälp" för att hålla sej kvar på alla fyra. Har jag haft hästen sedan fölsben är detta inget bekymmer, men alltför många människor hänger på sina hästar när de bara står rätt upp och ner, och det ger självklart hästar som gör samma. Häst-hanterare måste vara medvetna om vilket ben som är deras ståben, och leka med att förändra detta rörelsemönster.
Nu menar jag inte att hästen hänger rent fysiskt (även fast de ju gör det OM det är så illa!) det handlar inte om att hästen fysiskt hänger över dej med tyngd, det handlar bara om att när du står på vänster sida av hästen så lutar hela hästen (framförallt från bröstkorg och framåt) mot dej - vänster fram står rakt ner mitt under kroppen och höger fram något utanför......
Den delen är iofs bara den första byggstenen, pytteliten på vissa hästar, stor på andra. Handlar inte så mycket om hästen som om människan. Andning, balans och kroppsmedvetenhet och vips har man en häst som lugnt har ro att stå still, jämnt över alla fyra hovar, utan att behöva "Hänga sej på matte".
Nästa steg är att flytta framdelen ett steg mot mej, och ett steg från mej. Utgångsläget är att hästen ska kunna stanna och hitta balans och trygghet i halten mellan varje liten flyttning. I det arbetet använder jag mej på en helt grön häst av en lina runt bogarna, har ofta grimma eller kapson eller något på huvudet, men huvudet påverkas inte genom något snöre utan ges total frihet (balansövningar kräver frihet öfr hals och huvud). Ber helt enkelt med tryck om en liten förflyttning av hovarna mot mej, och från mej. Frambenen ska korsa varandra framför varandra. När hästen flyttar sej utåt kommer den placera ytter fram mitt under bogen, och den när den flyttar utåt kommer den placera inner fram mitt under bogen. Bakdelen ska INTE INTE INTE flyttas. På den sida där hästen har svårt med bakbenet och inte riktigt vet var det är (är alltid sämre på en sida, oftast det ben som är "mindre starkt" - alltså det ben som hästen gör mindre arbete med) brukar det vara svårare att flytta bogen både mot och från mej, den vill gärna börja flytta bakdelen före, och då förloras effekten totalt av framdelsflyttandet (om bakdelen flyttas utåt innan framdelen så kommer hästen inte att ha flyttat tyngdpunkten i bogarna något).
När detta går bra med ett steg åt sidan, halt, ett steg åt sidan, halt (framdelen flyttas runt bakdelen kan man säga, bakdelen står kvar på samma ställe), så börjar jag arbetet vid hand. Det är ett litet kapitel för sej men bogförflyttandet ser likadant ut men med mer driv. Upplever dock att arbetet vid hand helt förlorar effekt utan den förberedande mer stillastående tyngdpunktsleken, då hästen oftast bara blir "brötig" och "hänger sej på" i det varv som den inte har medvetenheten över sitt bakben.
Brukar kombinera detta med de enklaste ledövningarna, där det inte är samma precision i flyttandet utan mer handlar om att för indirekt tryck kunna förstå att förflytta sej över bogarna (flytta framdelen) och över bakdelen (flytta bakdelen) på volt runt mej.
Den fiktiva hästen har antagligen, utifrån min erfarenhet, ganska dålig medvetenhet över sitt vänster bak dessutom, jag vill göra den medveten om den svaga diagonalen, men det görs med en hel del annat "jox", TTEAM-inspirerat + min Equine touch, bomövningar o dyl.
När hästen är smörig vid hand, jobbar jag på liknande sätt uppsuttet. Brukar inte ställa till med något problem när man väl har grunden lagd. Jobbar helt enkelt med små små förflyttningar av framdelen (som sagt, viktigt att man skiljer på flyttandet av framdel, flyttandet av bakdel, och flyttandet av både fram & bakdel samtidigt- och förstår skillnaden i tajmingen på tryck & eftergift och inverkan), i kombination med resterande arbete för att få hästen att hämta ut bakbenssteget rakt bakifrån och fram genom kroppen och så vidare.
Den som ridit mycket travare ska man lyssna på! Varenda travare jag suttit på som inte är ordentligt arbetad på något annat vis, brukar vara precis tvärtom den fiktiva hästen - den faller över höger fram i båda varven. Min gamla märr var extrem i början, jag fick faktiskt en chock när man i höger varv helt enkelt inte fick en volt utan hon ramlade bara runt utåtställd och som en planka över höger fram (tänk voltstart), och i vänster varv föll ur volten hejdlöst.
Vanliga hästar som inte haft sån extrem "träning" i grunden, brukar det vara liiiiiite mer finstämt på