Hur lösa det med täcken?

modzan

Trådstartare
Stallet som jag ska stå i har ingen täckesservice så jag undrar lite hur jag ska lösa det? Kan man ha samma täcke ute och inne? Vad ska jag satsa på isåfall? När det är rikrigt kallt kommer han dessutom ha ett halstäcke och det kan han ju inte stå med inne?

Var ett tag sen jag hade häst så jag vill gärna ha era åsikter!

Sv: Hur lösa det med täcken?

Jag hade satsat på att inte använda täcke alls, för det är vad hästen mår ABSOLUT bäst av, det är det ingen tvekan på. Som bonus får du en härligt gosig päls på hästen. Men är du nu den som tävlar och därmed måste klippa din häst är jag rädd för att då det är kallt måste du ta dig ut till stallet på något sett för att byta. Hästen kan ju annars bli sjuk, vilket kanske är ganska självklart. Annars kan du ju alltid disskutera med stallvärden om det finns någon möjlighet att han/hon kan byta åt dig och du kanske betalar en 100-lapp extra i hyra? Det sista bara som ett litet förslag.

Det är ett fullblod som skall tränas och sedan tävlas. Nu ska han musklas och jag ser gärna att energin går åt till det och hullet istället för att hålla värmen.

Det går att ha samma täcke ute som inne(iaf om det är ett kallstall) även om det inte är optimalt på något sätt och täckena MÅSTE ha andasfunktion. Var tvungen att göra så en vinter men hade "tur" då min häst stod på den kallaste och dragigaste platsen i stallet. Hon frös dock ändå när hon kom in på em/kväll de dagar när det var som kallast ute men hade då inget halstäcke bara termo+vintertäcke med halvhals och var helklippt. Sen bytte vi stall och det var riktigt skönt att inte behöva ha så en vinter till :grin:

Hur man gör om de har helhals ute vet jag inte. Tror inte att det är så bra att ha det på dygnet runt :crazy:

Vad har ni för temperatur i stallet? Är det uppvärmt eller håller det ungefär samma temp som ute?

Vi har ingen täckesservice och samtliga 25 hästar står med sina utetäcken över natten.

Lägg på det täcke du tycker passar utetemperaturen, det går alldeles utmärkt för hästen att stå påklädd över natten - sålänge ni inte har uppvärmt.

Varför skulle det inte gå att ha halstäcke på natten? Inga problem.

Om det är så att ni har uppvärmt stall så kanske ni borde börja med täckesjourer? Att ni som står uppstallade turas om med att lägga på täcken på morgonen. Så har vi gjort när jag stått i andra stall..

Stallet är ouppvärmt och väldigt stort och luftigt med 3 hästar bara.

Har fått veta att de kan tänka sig att ha täckesservice men det var så dyrt att jag funderar på att köra på samma täcke iallafall.

Kör du med samma täcke!
Så gör jag med min häst och det funkar bra :)

välsittande täcken är ju självklart. Gärna två täcken så man kan tvätta undertäcket rätt ofta, och slipper förstöra impregnering/det regntäta regntäcket.
Tex termotäcke eller liknande+regntäcke/vintertäcke över. Man får ju variera beroende på hur varmt det är osv.. Det bör vara bra andasfunktion..

Jag brukar göra så att jag inte klipper, eller bara klipper lite och sen har på ett regntäcke med fleece innuti.
Det är ju lika viktigt att hästen inte blir varm (Inte bra för pälsen) som att den inte blir kall.
Även om vi har det öppet och rätt oisolerat så blir det ändå ngt varmare i stallet och där är det ju även lä.

Jag personligen tycker inte om att ha täcke dygnet runt, men har man inget annat val så får man ju helt enkelt göra så :p

har i england ar det valdigt ovanligt med inne stall som ar uppvarmda, dom flesta har boxar som ar oppna over dorren sa att det ar typ samma temperatur inne som ute.

valdigt maga helklipper sina hastar har och aven om man har inne tacke sa ar det oftast ett inne tacke med hals pa det ocksa, har inte hort att det skulle vara daligt for hasten att ha halstacke inomhus (om det inte ar uppvarmt forstas) Jag har bara ute tacken pa mina hastar, dels for att dom andas (inne tacken har i england inehaller ofta polyester eller nylon och andas inte lika bra) sa ute tackena ar batre for mina hastar, men jag har flera for varje hast eftersom aven dom allra bast sittande tackena, om dom sitter pa dygnet runt bi flera manader, kan orsaka att palsen rubbas av, sa olika tacken for att dom alla sitter lite olika, plus att jag far chans att halla dom frascha over vintern...
Detta funkar for dom flesta hast manniskor jag kanner har och har funkat i flera ar, sa det ska nog ga bra...

Så länge det inte är för varmt i stallet är det ingen fara. Jag brukar växla mellan några täcke, så att inte samma täcke sitter på 24/7 hela tiden.

Om det är ett ouppvärmt stall som håller samma temp som ute även med alla hästar inne går det utmärkt ha vintertäcken inne, men ha några att byta med.

Jag gick för några år sedan över till 'samma täcke dygnet om'. Eller snarare utetäcken inne. Kallstall.

Dock så kan man behöva byta täcken ändå, om temperaturen hastigt sjunker/stiger t ex. Men man behöver inte byta vid in och utsläpp, och de flesta dagar går det bra med samma.

Jag har dock 'två av varje typ'. När de kommer in med blöta täcken, täcken med ispansar etc ska de inte - tycker jag - behöva stå med de inne. Så då tar jag av, på med ett annat utetäcke av samma tjocklek (som de går ut i morgonen efter). Har olika typer av täcken så det inte blir tryckpunkter på samma ställen.

Halstäcken tar jag alltid av inne.

beror väl om din häst är klippt lr inte, om den står i varm eller kall stall.
I mitt stall så finns det både kall och varmstall och de som står i kall stallet nu, har ute täckena på sina hästar under natten, så nu står de med regntäcke på...

I vårt kallstall med ca 20 hästar är majoriteten klippta (de tränas och tävlas), och har samma täcken ute som inne då vi int ehar någon täckesservice. Så har det varit i de fyra år jag har haft hästar där nu och det funkar utmärkt. Dock ser jag till att alltid ha två uppsättningar täcken, så att jag kan byta ifall något täcke är blött eller liknanade. Halstäcke är ingen fara att ha på under natten (är det lika varmt/kallt i stallet som utomhus är det snarare bra, om hästen nu är så frusen att den behöver halstäcke ute). Problemet med att ha samma täcke ute som inne existerar egentligen inte, aldrig varit med om att det vart ett problem för någon av alla de hästar som kommit och gått i vårt stall.

Finns dock de hästar som kan få utslag av att ha på sig täcken 24 timmar, gäller att man har täcken så man kan byta med för även om täcket inte är blöt av regn så behöver det lufta ur sig, min fick utslag och då hade han inte samma täcke på sig ens dag som natt. Så jag är inte någon jätte beundrare av samma täcke ute som inne men om man inte kan lösa det på annat sätt så får man ju använda sig av det.

är det kallstall så fungerar det utmärkt att ha samma täcke inne som ute, så har vi gjort i många år. personligen köper jag helst lite dyrare täcken som inte ger bogskav (helt klädda på insidan i glansigt tyg) och som andas. en del billiga "andastäcken" fyller inte riktigt sin andasfunktion, har gått på den vid några tillfällen :angel: ha som redan nämts några st. så du kan tvätta upp vid behov

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 293
Senast: Emuliiaa
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 719
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka