Hur lärde ni eran valp ligg?

M

millansnillan

Ludde har inte riktigt fattat det än :p

Sitt kan han med både röstkommando och handtecken, det lärde han sig snabbt.

Men ligg är svårare.

Om jag ber honom sätta sig och sen sätter handen mot golvet och håller i en godisbit så lägger han sig ner. Försökte att höja handen lite i taget, men när det blir så högt att han inte måste lägga sig ner för att nå så ja, han lägger sig inte ner.

Har också försökt att ta handen mot bogen (skulderbladet på hundar?) och hålla där. Oftast fattar och och lägger sig ner. Jag säger "Ligg!" när han börjar lägga sig och berömmer när han lagt sig ner.

Hur lärde ni eran hund att ligga?

Sv: Hur lärde ni eran valp ligg?

Jag säger "Ligg!" när han börjar lägga sig och berömmer när han lagt sig ner.

Där säger Du liggkomandot på fel tidpunkt. Det är ju när hunden ligger med armbågarna i backen som Du vill "döpa" till ligg, inte när hunden är på väg ner. Då kan Du få en hund som lägger sig till hälften bara.

Om Din hund inte lägger sig så villigt, är det lättare att "fånga" de tillfällen som hunden lägger sig självmant. Tex om han får vara i soffan. Då kan Du ropa på honom, säga till honom att han får hoppa upp och så vänta ut honom. När han lägger sig så säger Du ligg när han lagt sig och så ge godis.
Får han inte vara i soffan så kan Du försöka fånga tillfället någon annanstan, när han tex ska gå och lägga sig på sin filt/bädd.
Eller om Ni är utomhus. Sätt Dig på gräsmattan, ha hunden kopplad och vänta ut honom. Förr eller senare så kommer han lägga sig och då lägger du in kommandot och sedan en belöning.

Annars går det väldigt fort att bara sätta sig på golvet. Håll en godisbit under handen som vilar med handflatan i backen och så vänta. Han kommer försöka gnaga, gräva, knuffa bort din hand. Då är det viktigt att du inte viker en tum utan bara håller kvar handen. Snart börjar han testa sig fram och tillslut lägger han sig och försöker vidare hur han ska lösa det. När han har lagt sig säger du ligg och öppnar upp handen så han kan ta godisbiten.

Det finns flera olika sätt att lära dem, testa dig fram. Men viktigaste är att Du säger kommandot i rätt tid. Det behöver inte vara på sekunden när hunden precis lagt sig utan när hunden ligger och ligger kvar som du belönar. Det är ju läggandet du vill ha och det är det du ska namnge och belöna

Lycka till!

Känns som om jag svamlar i detta kvava väder. Men förstår Du inte eller jag har skrivit konstigt så fråga. :D :o

Detta med att ge kommandon på rätt tid är väldigt viktigt precis som du skriver!
Och när man börjar med en ny övning så har ju inte hunden en susning om vad ligg är!
Flyger en fluga förbi just då så kan det bli hopkopplad med det nya kommandot.

Jag brukar vänta med att ge kommandot tills hunden fattat VAD den ska utföra. Tex när jag lär in ligg. Hunden sitter, jag för ned handen mot golvet och hunden lägger sig. Inte förrän hunden automatiskt lägger sig av handtecknet så lägger jag in ordkommandot, sen kör jag dessa två parallelt ett tag innan jag succesivt tar bort handtecknet.
Viktigt vid ligg tycker jag är att man för handen nedåt ganska nära hunden, gör man det för långt framför hunden har den en tendens att lätta baken.

Jag ska försöka. Någon gång så ska det väll fungera :D

Jag tycker inte alls att du svamlar eller så. Du har sagt detta i en annan tråd för ett tag sedan och detta tänker jag ofta på nuförtiden.
När jag lärde mina andra valpar ligg så gav jag kommandot och föste ner hunden i liggande och berömde och ga v godis. Visserligen lärde hundarna sig ligg i alal fall och ganskja fort, men känenr att det kanske är bätttre så här. Jag tränar ännu inte aktivt med min valp nu. Jag använder mig dock av vardagslydnad som även gäller henne; tex att hon ska sitta vid på- och avtagning av halsband och koppel, att sitta innan hon får höra varsågod vid matskålen och även vid andra tillfällen som jag tycker att det är bra att sitta, akta dig är ett bra komando som hon nu lärt sig, fy och nej kan hon också och hon är väldigt duktig i koppel, vilket jag är glad för. Men ligg har jag inte lärt henne mer än att jag säger ligg de gånger hon lägger sig och så får hon beröm och godis. Men det komemr också, fast jag väntar lite till tills hon kopplar ihop det lite mer.

Jag vet att jag tar det lugnt, vissa kanske till och med tycker att jag tar det för lugnt, men jag tycker att det är bättre att ta det lugnt det första halvåret med valp för att sedan träna vad man nu vill och vara mer aktiv senare. En hund kan man lära saker hela livet och jag ser ingne bråska med all kunskap som ska in, mycket komemr ju av sig själv.

Enya skrev:
Jag vet att jag tar det lugnt, vissa kanske till och med tycker att jag tar det för lugnt, men jag tycker att det är bättre att ta det lugnt det första halvåret med valp för att sedan träna vad man nu vill och vara mer aktiv senare. En hund kan man lära saker hela livet och jag ser ingne bråska med all kunskap som ska in, mycket komemr ju av sig själv.

Det är det jag kan bli lite stressad med, att valpen inte kan ligg än, eller fot, eller vänta. Men det är ju en valp, har ju bara haft honom i 2 ½ vecka. De 12-15 år som kommer senare kommer också användas till träning. Allt behöver inte ske den första månaden.
Försöker att tänka på det när jag blir för ivrig och undrar varför han inte lärt sig det än :crazy:
Han är ju bara 14 veckor så det finns gott om tid att lära honom allt han ska kunna.

Det är också ett alternativ. Att vänta på att lära in kommandot tills hunden kan momentet. Det gör jag när jag tränar in tricks med hundarna. Tävlingsmomenten får kommandon på en gång.

Hunden kommer koppla ihop läggandet med kommandot ligg så småningom. Den kommer ju inte förstå det alls i början, men ganska snart trillar polleten ner.

Att en fluga råkar flyga förbi samtidigt som du säger ligg kommer knappast hända flera gånger på rad. Nästa gång är det en människa som råkar tappa en nyckelknippa i backen precis när du sagt ligg till hunden. Hunden kopplar ju inte det till kommandot. Det krävs flera upprepningar för att hunden ska koppla.

millansnillan skrev:
Det är det jag kan bli lite stressad med, att valpen inte kan ligg än, eller fot, eller vänta. Men det är ju en valp, har ju bara haft honom i 2 ½ vecka. De 12-15 år som kommer senare kommer också användas till träning. Allt behöver inte ske den första månaden.
Försöker att tänka på det när jag blir för ivrig och undrar varför han inte lärt sig det än :crazy:
Han är ju bara 14 veckor så det finns gott om tid att lära honom allt han ska kunna.
Oj, inte behöver du bli stressad! Ta det lugnt bara, och låt det komma i sin takt. Jag kan ju berätta hur långsamt det har gått för oss.... :p Jag tränade på "sitt" i en månad och "ligg" i två månader innan det fungerade. Men sen glömde valpen bort allt igen, och nu fungerar kommandona ibland, ibland inte. Han verkar inte förstå! Tänkte igår att jag kunde försöka börja lära honom "vacker tass", men då kunde han plötsligt inte ens "sitt" längre utan blev bara arg och gick och bet på ett bord istället, så jag la ner träningen.... :smirk: Han är alltså 6 månader nu och verkar fortfarande inte kunna koncentrera sig eller förstå.

När jag tränade in ligg så satte jag valpen och förde sedan ner handen (med godis i) mot golvet. Det tog jättelång tid innan han överhuvudtaget följde handen, och ibland provade han många beteenden för att försöka få godiset i min hand. Det gällde att ha tålamod och berömma när han la sig (detta höll jag alltså på med i stort sett varje dag i flera veckor innan han började koppla att det var liggandet som lönade sig...). Röstkommandot la jag till först när han var ganska säker på att lägga sig på handtecken. Jag hade redan på "sitt"-träningen märkt att han inte riktigt verkade kunna koppla ljudkommandon till en handling. Ligg-kommandot verkar han fortfarande inte riktigt förstå, men handtecknet fungerar ganska bra (behöver inte lägga handen på marken nu utan bara hålla den knuten riktad ner mot golvet framför valpen).

Lycka till, hoppas det går bra för dig! :)

Min lagotto lärde sig inte ligg ordentligt förrän vid 5 månaders ålder (hon är 8 mån. nu).
Övade och övade. Först fick hon sätta sig, sen tog jag handen (som jag hade godis i) neråt, mot bringan (säger man så om hund? :D). Det fungerade utmärkt.
När hon låg ner sa jag ligg - bra - ligg och så fick hon godiset!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka