Hur lära sig bokstäver

Sv: Hur lära sig bokstäver

KL

Jag är lärare och har inte jobbat så mycket med tex åk 1 men tycker mig ändå ha märkt att barn som inte än knäckt koden (vilket många gjort nuförtiden) när de börjar åk 1 har lättare om man ljudar bokstäverna. Om de har lärt sig deras namn och ska läsa tex sko kan det bli äss-kå-o = ässkåo? Om de ljudar blir det s-k-o = sko! Du ser skillnaden!

Emilia (blir 5 i mars) är väldigt intresserad av bokstäver och att skriva. Mycket kan hon skriva helt själv och annat vill hon att vi bokstaverar sa hon kan skriva det. Hon vet hur i stort sätt alla bokstäver ser ut när vi säger dom.

Igar hamnade jag i en diskussion med min svärmor, hon är lagstadielärare. Vi kom in pa det här med att skiva och hon blev väldigt upprörd över att vi säger bokstäverna som dom heter och inte som dom later. Hon menade pa att barnen far inte lära sig sa. I skolan ska dom först lära sig bokstäverna som dom later för annars blir det svart för dom att läsa (uttalar orden med hur man säger bokstäverna ist för rätt ljud). Först när barnen kan läsa ordentligt kan dom lära sig bokstävernas namn.

Ni som är lärare här, hur lär ni ut till barnen eller ni som har barn i den aldern, hur har era barn lärt er?

Det är inget att bli upprörd över, anser jag, barn lär sig på många olika sätt. Emilia har klart och tydligt förstått vad text är och vad det är till för och hon kommer att lära sig både läsa och skriva oavsett om ni säger bokstävernas namn eller ljudar. Jag ser inget problem med någondera. :)

Nja, medveten skulle jag nog inte säga, inte från våran sida. På förskolan har de fått lära sig att känna igen den första bokstaven i sitt namn och även tecknet (som i teckenspråk alltså). Så då har det blivit att hon pekat på olika bokstäver och frågat vem som heter så, enligt samma princip som hon pekar på bilmärken och andra loggor.
På förskolan handlar det såvitt jag förstått om identitetsskapande, de har även tränat på sina fullständiga namn, vilket område och vilken adress de bor på, när de fyller år osv.

Kan förresten tillägga att jag själv lärde mig läsa när jag var 5 men var närmare 20 när jag förstod hur man ljudar. Så uppenbarligen funkar det ju också...

Nja, medveten skulle jag nog inte säga, inte från våran sida. På förskolan har de fått lära sig att känna igen den första bokstaven i sitt namn och även tecknet (som i teckenspråk alltså). Så då har det blivit att hon pekat på olika bokstäver och frågat vem som heter så, enligt samma princip som hon pekar på bilmärken och andra loggor.
På förskolan handlar det såvitt jag förstått om identitetsskapande, de har även tränat på sina fullständiga namn, vilket område och vilken adress de bor på, när de fyller år osv.

Pekar hon på bilmärken och loggor och frågar vem som heter så?

Men det kommer från förskolan, alltså? Det verkar ju rimligt, om man väl lärt barn att varje bokstav har ett namn och tillhör någon person, så fortsätter de förstås att tänka så, och tror att alla bokstäver har ett egennamn och en ägare. Alltså att bokstaven T heter Tomas, t ex, och tillhör grannen som heter Tomas.

Nej, hon frågar vad det är för sorts bil, eller numera är det snarare "titta, en Volvo. Pappa har en Volvo fast hans är röd, och farmor och faster Erica också fast deras är gråa." Hon kan även associera folk till vad de har för bilar, tex att "jaha, var det där Kenneth som vi brukar vinka till med den grå Renaulten". (Hon är en fasa att ha med sig på en parkering)

Samma sak så kan hon peka på en släpvagn med Statoil-logga och konstatera att det där är Statoil och där jobbar pappa, ser hon en kasse från Coop så undrar hon om de också köpt blöjor - vi köper lillebrors blöjor på Coop.

Edit: Jo, det där med bokstäverna kommer nog från fsk. Sen har hon magnetbokstäver som hon gärna pysslar med och redogör för vilken bokstav det är och vem som heter så. Har dock skrivit ut lappar med olika namn, och hon har inga problem att skilja Britta från Berth tex, men jag vet inte hur hon skiljer på dem.

Senast ändrad:

Vi har introducerat alfabetet och sagt både själva alfabetsbokstaven och direkt efter hur den låter, typ "be", "b". .
Ungefär så här gjorde vi med våra barn, de har alltså lärt sig parallellt vad bokstäverna heter och hur de låter.
Båda har kunnat läsa som fyraåringar och är nu, tio respektive sex år gamla riktiga bokslukare.

Nej, hon frågar vad det är för sorts bil, eller numera är det snarare "titta, en Volvo. Pappa har en Volvo fast hans är röd, och farmor och faster Erica också fast deras är gråa." Hon kan även associera folk till vad de har för bilar, tex att "jaha, var det där Kenneth som vi brukar vinka till med den grå Renaulten". (Hon är en fasa att ha med sig på en parkering)

Samma sak så kan hon peka på en släpvagn med Statoil-logga och konstatera att det där är Statoil och där jobbar pappa, ser hon en kasse från Coop så undrar hon om de också köpt blöjor - vi köper lillebrors blöjor på Coop.

*fniss*
Branding är starkt! Vår dotter leker ofta att hon ska gå till jobbet; hon fyller 3 i april. Sista gångerna har jag frågat "var jobbar du då?"
- På IKEA! blir svaret.
När jag frågar vad hon gör på jobbet säger hon att hon köper bananer...

Och det roliga är att IKEA är något vi kanske åker till en gång var 4:e månad eller så. Det finns många andra ställen hon BORDE välja som "jobb". Men IKEA är det tydligen! Snacka om arbetsgivarvarumärke! :D

Haha, dottern är helt övertygad om att mormor ägnar sina arbetsdagar åt att handla, hon jobbar ju på affär...

Haha! När våra tjejer var små var de övertygade om att deras pappaa jobb innebar att dricka "citron" och "vilda bär" hela dagarna (hans jobb hade en saftautomat med de smakerna)!:D

Jag är inte lärare men slänger in mig själv som exempel ;)

Jag fick plastbokstäver att lägga ut när jag var liten. Alla roades av faktumet att jag lade ut namnet ULF som första ord när jag var knappt tre. Visserligen har jag en syssling som heter så, men jag tror inte att jag hade träffat honom mer än ett par gånger vid det laget.

Sedan satt jag tydligen i knät på mamma en gång i treårsåldern och pekade på bokstaven "K" i en tidningsrubrik och sa "Nämen, det är ju samma som i Kom Julia vi gå!" Så något fastnade visst för efter det behövde ingen läsa högt för mig och jag läste flytande när jag var 3½.

Jag hade vansinnigt tråkigt i skolan mer eller mindre hela högstadiet till en lärare klickade och förstod att det kanske inte skulle sitta fel med lite mer stimulans. Jag tror att det är väldigt viktigt faktiskt, att man har tid att se till varje onges behov.

(För övrigt trodde jag att man betalade för att jobba när jag var liten, det verkade ju så himla kul att åka iväg och göra roliga saker!)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 658
Senast: Amha
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar