Hur lära sig bokstäver

turbofling

Trådstartare
Emilia (blir 5 i mars) är väldigt intresserad av bokstäver och att skriva. Mycket kan hon skriva helt själv och annat vill hon att vi bokstaverar sa hon kan skriva det. Hon vet hur i stort sätt alla bokstäver ser ut när vi säger dom.

Igar hamnade jag i en diskussion med min svärmor, hon är lagstadielärare. Vi kom in pa det här med att skiva och hon blev väldigt upprörd över att vi säger bokstäverna som dom heter och inte som dom later. Hon menade pa att barnen far inte lära sig sa. I skolan ska dom först lära sig bokstäverna som dom later för annars blir det svart för dom att läsa (uttalar orden med hur man säger bokstäverna ist för rätt ljud). Först när barnen kan läsa ordentligt kan dom lära sig bokstävernas namn.

Ni som är lärare här, hur lär ni ut till barnen eller ni som har barn i den aldern, hur har era barn lärt er?

Sv: Hur lära sig bokstäver

Hon kanske har en liten poäng, men inte. Dvs varför inte säga hur de låter också? Skulle det förstöra någonting? (varken lärare eller har lärt ett barn läsa, men vi brukar säga både och till A. Typ K! (kå) katt, k a t t (ljuda igenom ordet bokstav för bokstav så som de låter). Å andra sidan har han ju inte lärt sig läsa (3,5 år) så jag vet inte om det är bra eller dåligt. )

Senast ändrad:

Vi ljudar ocksa fast i lite andra sammanhang, hon kommer ofta och fragar vad det star pa olika saker och da läser vi det sakta sa hon hinner med att själv se vad som star. Sen har vi ju en sak till som gör det lite mer komplicerat, hon är tvasprakig. Hon var lite sen med att börja prata med när hon väl började var spaket perfekt, inga uttalsfel alls i tyskan och manga är förvanade över hur bra hon pratar. Däremot har hon mycket svarare för svenskan och svenskans uttal, vilket iof inte är sa konstigt eftersom det är tyska som är vardagsspraket för henne.

Fast det är inte så komplicerat, alfabetet är inte så olika på tyska och svenska. Det enda som varit lite förvirrande för min son är att hålla isär uttalet av o och u på tyska och svenska.

Vi lärde nog bokstävernas namn och ljud lite huller om buller. Efter ett tag kunde han bägge utan problem. Framförallt har han lekt massor med bokstäver på olika sätt, bokstavsklossar och magnetbokstäver t ex, eller byggt bokstäver med klossar och tumstockar och fingrar och kroppen, ritat bokstäver, osv. Det finns dessutom massor med roliga appar och tv-program om bokstäver, om man har ett barn som är roat av sånt (eller, som i vårt fall, smått besatt;)). Bokstäver och siffror är ju väldigt tacksamma leksaker, man kan kombinera dem på olika sätt och göra dem på olika sätt.

Jag är inte heller lärare, men vi säger i första hand hur bokstaven låter. Fast häromsisten hörde jag att även det är ute nu, i skolan här lär sig barnen stavelser istället. Alltså varken "k" eller "ka"/"kå" utan -ka-, -ke-, -ko- osv.

Ibland säger vi dock vad bokstaven heter, ffa om vi läser alfabetsböcker (typ Alfabetsresan) eller så där det passar in i texten bättre.

Jag tänker som så att min son är så pass liten (2,5) att han har tillräckligt med tid på sig att lära sig båda delarna och att jag knappast sabbar honom för all framtid om det skulle råka bli lite "fel".

Däremot försöker jag hitta ord som symboliserar bokstaven på båda språken när det går. T ex K som i katt/Katze och inte P som i Pferd. Ofta blir det namn på kompisar, det är ju språkneutralt.

Vi har också en del bokstavsleksaker, klossar, magneter pussel och så. Nu är ju din dotter lite äldre och kanske mer intresserad av att "leka skola"? I så fall finns det hur mycket tips som helst t ex på Pinterest.

..., hur har era barn lärt er?

Fem Myror är fler än Fyra Elefanter.

Vi har sagt att kokstaven heter Be och låter b.
Som med katten och hunden, det är en katt som låter mjau och det är en hund som låter vov.
Jamar låter mjau och skäller låter vov.

Det är helt naturligt för barn.

En "fem myror" film har vi ju faktiskt, den har jag helt glömt bort. När jag köpte den var hon för liten för att tycka det var roligt men nu borde det fungera. Far nog bli dagens fredagsfilm :)

3-åringen kan så gott som hela alfabetet och har börjat med "våra bokstäver". Mormors bokstav är L som i Lena, pappas bokstav är M som i Mats osv. Och sen byggt på med A som i båten Anna, B som i Barbapappa, L som i hunden Lillen osv.

Så både och! Och det roliga är att hon letar bokstäver överallt. Tittar på folks kläder och ser om hon kan hitta sin, mormors eller nån annans bokstav som hon känner igen. Stod parkerad utanför Ikea häromdagen när hon ropade titta Emmas bokstav, och Annas! :D

Jag tycker faktiskt att det är ganska stora skillnader, speciellt om man blandar in dialekten här. Jag har iaf svart för tyska (österrikiska) uttalet, men at det hallet är det kanske svarare. Sambon har vissa uttal i svenskan som han har svart för.

Flera bokstäver heter ju olika ocksa men hon lär sig dom svenska namnen mest nu eftersom jag är den som har mest tid med barnen.

Appar är inget vi använder oss

Här är bilars registeringsskyltar väldigt intressanta, det tar langt tid att ga hemma fran Kindergarten eftersom vi maste kolla pa varje bil.

Ja, det är klart det är skillnad på y och ypsilon eller zäta och zett, men uttalsmässigt är det ju ingen enorm skillnad på s på svenska eller s på tyska. Allraminst för en femåring, som ju säkert redan lärt sig att saker heter olika på tyska och svenska. Om hon kunnat lära sig att samma djur kan heta både häst och Pferd beroende på språk, så är det ju förhållandevis enkelt att lära sig att jott och ji är olika namn på samma bokstav.

Jag tänker att det måste vara nästan omöjligt att kunna läsa om man inte kan bokstäverna, så det verkar lite bakvänt i mina ögon att satsa på att lära sig skriva och läsa ord utan att vara riktigt säker på bokstäverna. Även när man kan bokstäverna helt och hållet är det ju en bra bit kvar innan man läser obehindrat.

Förresten, om ni har tillgång till dator hemma som dottern får titta på, så finns det en serie som heter bokstavslandet på ur play, lite som en modern variant av fem myror. Den är väldigt populär här hemma iaf.

Senast ändrad:

3-åringen kan så gott som hela alfabetet och har börjat med "våra bokstäver". Mormors bokstav är L som i Lena, pappas bokstav är M som i Mats osv. Och sen byggt på med A som i båten Anna, B som i Barbapappa, L som i hunden Lillen osv.

Så både och! Och det roliga är att hon letar bokstäver överallt. Tittar på folks kläder och ser om hon kan hitta sin, mormors eller nån annans bokstav som hon känner igen. Stod parkerad utanför Ikea häromdagen när hon ropade titta Emmas bokstav, och Annas! :D

Jag blir lite nyfiken, förstår hon att L heter L, så att säga, eller heter L "mormors bokstav" för henne med den metoden? Barn är ju olika, men jag har märkt med min treåring att han har ganska svårt att alla gånger spika vilket ljud som kommer först i ett ord.

En "fem myror" film har vi ju faktiskt, den har jag helt glömt bort. När jag köpte den var hon för liten för att tycka det var roligt men nu borde det fungera. Far nog bli dagens fredagsfilm :)

Dom är helt fantastiska! :)

Mina barn är uppvuxna tvåspråkiga svenska/engelska. Vi gjorde ingen stor sak av skillnaderna, vad jag kan minnas. Vi läste alfabetböcker "D som i dinosaurie", typ med dom, på både svenska och engelska, och dom såg Fem Myror och småbarnsprogram på engelska, och det var inget svårt för dom vad jag minns - inte ens med markanta skillnader som hur y uttalas och används eller att det var "a for apple" samtidigt som det var "ä som i äpple" O_o. Min dotter har Downs syndrom som ju innebär inlärningssvårigheter, och inte heller hon hade några problem med att fixa det. Barn verkar tycka att sånt är självklart.

Litet trådrån kanske. Men vår treåring är också väldigt road av bokstäver. Hon vet att (i vårt fall då) bokstaven heter "kå", låter k och står för mormor Kerstin.
Om man däremot ger henne ett okänt namn/ord, låt säga Siv, så står det "mamma Sandra och Svante, Isac, Victor".

Är det nån medveten tanke med att ni har lärt henne bokstäverna på det sättet, alltså att en bokstav är ett helt namn, eller har det mer blivit så? Spontant tänker jag att det skulle förvirra, typ att barnet tror att i heter både i och Isak, men jag har hört fler som har gjort så, så det kanske är någon speciell pedagogik eller så?

Min 4 aring har borjat sin andra termin i skolan nu och forra terminen sa larde de sig bokstaverna som de later och nu laser och skriver barnen utan problem monosyllabic ord som "CAT" "DOG" "SIT" men aven vissa ord med 2 syllables.

Sa jag tror det funkar bra att lara sig phonetics forst och sedan vad de heter.

Inte lärare själv.
Var idag med på sonens förskoleklass. De kör väldigt mycket med Bornholmsövningar (som jag inte helt satt mig in i; bara läst lite övergripande). De över oerhört mycket med ljudning av ord (som din svärmor talar om), det är mycket rim, övningar med sammansatta ord osv.
Däremot tittade de också på Bokstavslandet och där sjunger man alfabetet och alla ungar sjunger med.

Att lära sig "rabbla" alfabetet och lära sig vad bokstäverna heter tycker jag låter konstigt om det står något slags motsatsförhållande till att lära sig ljuda och läsa. Varför skulle man inte kunna lära sig båda sakerna parallellt?

Men vad jag förstår tycker man i alla fall enligt Bornholmsmodellen att man sett att just att ljuda och leka ordlekar är ett bra sätt för barn att knäcka koden till läsningen.

http://www.bornholmsmodellen.se/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1

Senast ändrad:

Vi har introducerat alfabetet och sagt både själva alfabetsbokstaven och direkt efter hur den låter, typ "be", "b". Våra tjejer lekte väldigt mycket med en alfabetsleksak där det också fanns en bild på ett djur eller sak som började på samma bokstav. De började fort att koppla ihop bokstaven med beynnelsebokstaven i olika ord. Leksaken gick tyvärr sönder men jag fick tag på en ny via buke men sonen har inte varit lika intresserad. Sedan har alla barnen sett på "fem myror".

Ja jisses. Jag lärde mig alfabetet OCH att lära mig läsa utan problem. Däremot kanske det är snabbare att ljuda men det får väl skolan ta hand om då om nu barnet redan kan alfabetet.
Min minsting har språksvårigheter och var mycket hjälpt av symboler/handtecken. Ljudet K var en pistol - man sköt med handen som man gör när man leker, S var en slingrande orm - handen rör sig som en orm mm.
En rolig grej var siffran åtta. Han kunde räkna med den. Visste hur många åtta var osv men kunde inte komma ihåg hur den såg ut. Då formade jag tumme och pekfinger till ringar och satte ihop till en åtta och sa åtta påtta. Efter några gånger satt det. Ologiskt.

Tydligen är det lättare för barn att lära sig om man samtidigt använder "handspråk". Ett av barnen på min ena sons förskola har Downs syndrom och dom använder mycket teckenspråk när dom håller på med olika saker. Tydligen är det lättare för barnen att komma ihåg och lära sig prata med händerna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 658
Senast: Amha
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar