Hur lära hunden positiv förstärkning?

ajdidodii

Trådstartare
Hej kära buke!
Jag har ett stort problem som jag behöver er hjälp med, jag vet inte vad jag ska göra längre. Det är nämligen så att min hund ber om att klia på honom, men när han tycker att jag kliar på fel ställe börjar han klaga. När jag sedan försöker byta ställe och klia på och det ändå blir fel skäller han på mig!
Jag blir jättestressad och försöker berätta för honom att det vore mycket bättre om han sa till mig var jag skulle klia istället för att bara skälla på mig när jag gör fel. Jag vet ju faktiskt inte var han vill bli kliad! Snart kommer jag inte våga försöka klia honom längre, tänk om han börjar bitas när jag gör fel?
Snälla buke, hjälp mig!
/Osäker matte

10448748_10204289066974878_281450840917507441_n.jpg

Ett av få tillfällen när jag fått till kliandet. Herax förstår inte varför det inte alltid kan vara så här men han lyssnar inte när jag säger att jag inte förstår vart han vill bli kliad.

Men hallå där. Om det kliar på hunden får han väl klia själv, som alla andra hundar.
Jag vet inte riktigt vad kliandet har med positiv förstärkning att göra, däremot.

Nu kanske det inte framgick tydligt nog, men min TS var ett försök till ett skämt (därav den överdrivna tonen runt problemet) och att belysa debatten om positiv förstärkning från ett annat perspektiv. Vi kan vända på det:

Det är nämligen så att min matte ber om något jag inte förstår, men när hon tycker att jag gör fel börjar hon klaga. När jag sedan försöker igen med något annat och det ändå blir fel skäller hon på mig!
Jag blir jättestressad och försöker berätta för henne att det vore mycket bättre om hon sa till mig var jag skulle göra istället för att bara skälla på mig när jag gör fel. Jag vet ju faktiskt inte var hon vill! Snart kommer jag inte våga försöka göra som hon vill längre, tänk om hon börjar slå när jag gör fel?

Bakgrunden till det hela är att jag försöker kommunicera med min hund på ett positivt sätt. Han kommunicerar ganska mycket med mig också och jag roade mig tidigare idag på vilket sätt man skulle säga att han kommunicerade med mig om han var människan och jag hunden.

Tyckte ironin framgick klart och tydligt på ett bra sätt :)
Men en motfråga som kan vara bra att fundera över, hur ska matte veta att hon kliar fel från början om hunden aldrig säger till att det är fel?

Min tolkning, hunden kan genast vända rätt sida till handen som kliar den dvs Jag tycker inte att det är fel att säga nej och visa att oj det där blev fel, OM man gör det på ett sjysst sätt "nej det här blev fel nu provar vi igen" -så får matte/husse anstränga sig lite till för att få hunden att förstå vad det är som är ett rätt beteende.

I pratet om positivförstärkning upplever jag det ibland som att folk nästan är rädd att säga nej till sin hund, men jag skulle vilja uttrycka det så att ordet nej inte behöver innebära någon hårdare bestraffning än just bara "nej nu blev det fel"
Ni får gärna ge respons på dessa tankar eftersom jag som nybliven valpägare naturligtvis alltid vill hitta den nyaste "perfekta vägen" :p

Jag är inte heller riktigt säker på var TS egentligen står i frågan. Men jag kan ju svara hur jag själv tänker. I mesta möjliga mån tränar jag med positiv förstärkning och negativt straff. Sen har jag med åren blivit en mycket mer prestigelös hundägare, min hund mina regler. Allt är inte så jäkla viktigt huruvida hunden ligger i sängen eller tigger vid matbordet.
Jag kommer knappt på när min hund sist verkligen "gjorde fel" han beter sig mest bara som en hund.
Sen är vår relation superviktig, att vi alltid har en go grund att stå på, då är jag övertygad om att mycket löser sig kemiskt sas. En hund med en god relation till sin ägare behöver tex inte gå i resursförsvar.
En hund med en trygg relation kan tex lämna hundmötesuppgiften till sin ägare osv.
Jag kan bli irriterad på min hund och han tycker det är okej, han bryter det beteende han håller på med, gör nåt annat och alla är glada och nöjda. Jag har inget behov av att verkligen "ta igenom" ett straff tex. Sen är det mest jag som tränat för lite som gör att min hund "gör fel".

• Gilla
Reactions: Is

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 287
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 240
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 420
Senast: Brynja
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka