Hur lära hästen att komma till mig i hagen?

mina hästar kommer ibland, och ibland så får jag komma till dem, beror på hur mycket gräs de har i hagen ;).
men jag går ofta ut i hagen bara för att klia dem, så de står alltid kvar och väntar och ser vad det är som väntar, kli eller jobb :p.

men de kommer alltid när det vankas kvällsmat, då är det bara att kalla på dem så kommer de rusandes :).
de brukar alltid titta upp när de hör min bil, och de är inte de som lyfter mulen från gräset när främmande bilar kör in på gården eller ens när främmande försöker locka på dem.

Överlag kommer våra hästar när vi kallar på dom. Visst är det en mäktig känsla när en hel flock hästar kommer i galopp :)
Jag tror aldrig vi har gett som godis när dom har kommit, däremot vet dom att när vi kallar så det något positivt som ska hända i de allra flesta fallen.
Det kan vara allt från bara lite mys och koll på betet till att byta hage eller komma in och äta i stallet.

Går min i gräshage kommer han defenitivt inte när man ropar :P
Dock går de bättre när det inte finns gräshagen.. matvrak som han är ;)

Ska dock börja lära inkallning =)

Ska jag hämta bara en av hästarna så går jag och hämtar den. Jag kan inte ropa in bara en särskild häst ur flocken.
Rör jag mej däremot i hagen kommer de gärna fram och då kan jag ju haffa den hästen jag vill ta in utan problem och lämna övriga kvar.

Men när jag ropar VILL jag att alla i flocken(tre st) ska komma. I början skramlade jag med hinken men lämnade den utanför hagen. Jag går alltså inte in i hagen utan väntar utanför grinden tills alla är framme, ifall det är uppspelt eller rörigt. Först när alla har anländit börjar jag knäppa på grimskaften. Snasket får de i krubban väl inne- men inte varje gång.

Positive reinforcement. Skramla med havrehinken och vissla/ge kommando så lär du in att det är positivt att komma.

När det är befäst, räcker det med att bara ge kommando.

Det handlar ju alltid om vad du kan erbjuda hästen, mina hästar följer efter mig i ridhuset lösa när vi plockar undan hinder efter hoppträningarna. Det är inte nödvändigtvis för att dom tycker om mig, utan för att dom vet att jag är trygg och att det minst farliga stället att vara på är bredvid mig.
Sen jobbar jag hårt på att eventuell besvikelse över saker som händer i ridpasset inte skall gå ut över hästen, hästar känner ju på en gång var de har ryttaren, så man måste kunna kontrollera sina känslor. Om jag alltid är nöjd med hästen så tycker han att det vi gör är roligt, och eftersom jag betyder roligt arbete så kommer han fram till mig i hagen.
En annan intressant grej är att mina grabbar lär sig av varandra, hästen som jag haft längst tid har alltid brukat få loss grimman från kroken utanför dörren och kastat den på golvet när han vill ha mer uppmärksamhet, och alla nya hästar jag får brukar lära sig det väldigt fort också. Sen vet dom att dom har samma människa och då konkurrerar dom med varandra. Så fort det dyker upp en ny blir dom extra snabba att komma upp till grinden och vara den som får gå in och jobba.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka