Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Sv: Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Ja det är svårt att förklara när man skriver...

Jag menar att om man missförstår ang inner så är risken kanske att man/någon överböjer i halsen, leder för mycket innåt eller så. Jag har inte läst den beskrivningen förrut så jag hade fattat lite annorlunda och fler än jag kanske får fel bild menar jag?

Jag tror jag fick den bilden för att jag har sett folk som rider hästen på rätt lång tygel, och på innerbogen genom att böja för mycket i halsen och tro sej stretcha och lösgöra:o Sorry, mina associationer. :o

Tror att det är en bra övning för travförbättring, inte bara passage.:idea:

Men du fattar inte:devil:
Traloppan använder inte "min" metod- där man samtidigt lösgör hästen. Då blir det inga ojämna bakben där inte:banana:
Sorry:p

Jag vet att tralopp inte använder den metoden, jag skrev att faran kan bli som det ser ut på filmen dvs ojämna bakben. Resultatet kan bli ojämna bakben eftersom hästar har en jäkla förmåga att gömma sig i passagetrav och det är inte så lätt att se det ibland uppe på hästryggen.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag får för mig att denna häst är ganska rakhasig o att det är en bragd i sig att få den att bli så pass. Galoppen är väl lite rastypisk:confused:
Det ser dock ut som den inte orkar. Jag skulle nog öka takten lite.

Tror även att matte är lite starkare i hö. ben varav kickarna med h b.

Filmerna är ju av äldre datum dessutom.

Sen tror jag att filmerna blir lite långsammare än IRL:angel:
Ja jag behöver oxå bli påmind om- lite kvickare:o

Men jag får för mig att denna häst är ganska rakhasig o att det är en bragd i sig att få den att bli så pass. Galoppen är väl lite rastypisk:confused:
Det ser dock ut som den inte orkar. Jag skulle nog öka takten lite.

Tror även att matte är lite starkare i hö. ben varav kickarna med h b.

Filmerna är ju av äldre datum dessutom.

Sen tror jag att filmerna blir lite långsammare än IRL:angel:
Ja jag behöver oxå bli påmind om- lite kvickare:o

Jag tänker inte bara på tralopp nu utan som jag sa, jag ser så många hästar ute på banorna med en konstig passagetrav där ena benet går hit och andra dit helt osymmetriskt och hemskt. När dom lägger på skänkeln så svarar hästen med att ett framben sträcks ut och det diagonala bakbenet rycks upp :confused: och så fortsätter det *ryyyys*

Och allt det är din fiskpassage´s fel :devil:
:rofl:

Ja jag kan hjälpa dej lite här och säga att det är troligen för att dom INTE använt din fiskpassage:idea::D

Alltså....
Jag rider inte omkring sen( när den har förstått) o tror att det är perfekt passage;)
Jag rider då som vanligt- på ytter o med aktivitet.
Däremot kan man plocka upp det- när det beger sig- enkelt.

Nej tanken är att den ska följa med mig i dansen- att jag har ytterligare ett kort i bakfickan eller ett sätt att kommunicera med.

.. tillägger bara att jag faktiskt har en jäkla svank! ;)

Jamen dåså :p

.. o en sak till. Ang slitaget på ryttaren! Jag använder väldigt mkt magmuskler vilket förmodligen skonar ryggen? Jag har en dålig rygg men om jag får träningsverk efter ett ordentligt dressyrpass eller efter några dagars riduppehåll så är det i första hand magen o nästa låren jag känner av det.

Jag kan inte säga att magmuskler INTE skonar ryggen. Men en rak rygg i god hållning till övriga kroppsdelar är idealisk. Ryggmuskler är oerhört viktiga i sitsen och glöms gärna bort.

Svårt att beskriva men jag samlar nog mkt genom att spänna magmusklern.
.. och använder nog snarare sitsen att skjuta på med o därmed runda ryggen mer än svanka.. Om du förstår hur jag menar..

Jag förstår hur du menar :bow:

På hingstvisningen från Tullstorp finns en "clinic" där går Brink igenom hur han tränade in passage och piaffe på sina hästar. Det är på Biggles, som verkligen bjuder in i passagen. Finns länk i tråden som är låst, här på dressyr. Tyckte detta var ett väldigt bra redogörelse hur man skulle göra. Funkade en kanon på min häst, då det är viktigt att behålla lugnet. Han körde först på töm, vilket jag tycker är mycket lättare än i ridningen, särkilt på min häst som är bättre på töm än i ridningen.

:laugh:
Nu har jag sett videon.
Det handlar ju om att han var tvungen att korrigera hästens sätt att piaffa- från marken. Han kunde både det o passage uppsuttet, men var så spänd att det inte blev bra o Jan fann en metod att få upp ryggen o få en lägre form på den där svanhalsen:angel: samt mer avspänd.

Man håller inte i ytter alls. Det känns avigt o skitsvårt när man är ovan.
I värsta fall- om man inte får hejd- får man hjälpa till lite där.

Innerskänkeln håller hästen kvar på voltspåret o ytter formar till den.aktiviteten ska kommafrån sätet.

tänk dig att det är hästen som är bollen o ditt säte- handen.

En sak till som är megabra med detta. Man kan öka traven massor o sen bara stöta till- o hästen är tillbaka.:bow:
Man får en mkt fin o exakt övergång- utan att dra den i munnen eller behöva sitta tillbaka den så att man blir blå:o

Traloppan har nog flera filmer, där det syns hur mkt hon använder sätet. Det är inte hästen som skickar upp henne:bump:

Jag använder mig väldigt mkt av den "sitsen" mer eller mindre.. det går lättast att sitta på hästen i trav också då.. ;) Men på böjt spår och formar hästen och den går "lös" från handen och bara sätter takten väldigt distinkt med sätet så kan den inte annat än att agera boll och studsa i takt :)

Kanske dags att filma igen så du får analysera ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat