Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Sv: Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Rumpan. Vi använder nog sätet lite olika.
Jag använder hande- halvahalt för att den ska gå kvar, men sätet för att den ska ta i mer- i det läget.

Ju starkare den blir ju mindre halvhalter.

min kompis rider just nu sin heta o lite speciella:grin: eller är det kompisen som gör alla sina "speciella":devil: för Traudi. hon får krama på ytter vartannat steg.

Jag såg ngn unghästvinnare på Globen som red med Bollsätet mkt mer tydligt än Tinne o Co. får hästen att tänka mer uppåt än framåt i vart travsteg. Den metoden behärskar inte jag. Bara ibland.

Jag håller faktiskt med dig (läste den gamla passagetråden där vi var allt annat än överens :)). Jag använder också halvhalter för handen ibland. Det beror mycket på dagsformen och var i passet vi är. Somliga stunder räcker inte sitsen, eller i alla fall inte MIN sits. Då är ju halvhalter oumbärliga, men precis som du säger så minskas de efterhand hästen blir starkare och mer bärig. Sen är jag fortfarande övertygad om att handen i viss mån blockerar bak så man ska passa sig. Märks tydligt på min lilla - de steg jag gör överstrykningar blir det en annan häst. Går dock bara att göra ett eller två steg i taget - annars faller hästen ihop av utmattning ;).

Halvhalt på ytter i vartannat steg - jo jag tackar. När "mina" har sina tokiga dagar så vill det till (Eller om det är jag som har tokiga dagar....). Men då bara i början av passet - sedan måset de ha coolat ner sig.

Senast ändrad:

Förrut har jag inte fattat riktigt hur du har menat men nu, särskilt med tanke på våra träningar där en del av arbetet är väldigt mycket att stärka och utveckla takten och traven öht, så förtsår jag nu. Trodde man ledde inåt, till exempel men ser nu vad du menar och väldigt mycket så red jag en liten del av passet sist (myrstegstraven fast kanske bättre att kalla det travutvecklingsjobb för att undvikan missförtsånd:confused:) Och en hel del andra träningspass, inte hela tiden utan emellanåt. Det som har hänt nu när jag inte kastat bort tiden här:angel: är att hästen blivit så mycket starkare i traven att jag kunde känna en antydan till det du menar samt att det går att med sätet komma med bibehållen aktivitet i snudd på tramp, bitvis. Häftigt att känna skillnaden, jämfört med när det jobbet startade.

Passage har ingen en tanke på, men det låter mycket som samma idé nu när jag läser vad du skriver. Men jag släpper inte på ytter så mycket, mera lägger handen fram lite mer, tygeln en aning längre, men när du säger så här ang inner är jag mera med::idea:

man ska egentligen inte hålla i den böjd. När den har böjt sig- går den kvar med mkt mkt lätt stöd.

Fast att "blockera" bakbenet gör man ju bara om man blir kvar i förhållningen.

Hela grejen med det är ju att man VILL bromsa upp det- böja till det- sätta under sig- ett steg. Det tror jag även att Traudi menade. Den förklaringen fick jag iallafall av kompisen.:grin:

Så menar även hon- kyraeleven, fast än mer att den ska studsa till o få baken undersatt.

Bromsa upp framdelen, medan baken fortsätter- inunder.

Man håller inte i ytter alls. Det känns avigt o skitsvårt när man är ovan.
I värsta fall- om man inte får hejd- får man hjälpa till lite där.

Innerskänkeln håller hästen kvar på voltspåret o ytter formar till den.aktiviteten ska kommafrån sätet.

tänk dig att det är hästen som är bollen o ditt säte- handen.

En sak till som är megabra med detta. Man kan öka traven massor o sen bara stöta till- o hästen är tillbaka.:bow:
Man får en mkt fin o exakt övergång- utan att dra den i munnen eller behöva sitta tillbaka den så att man blir blå:o

Traloppan har nog flera filmer, där det syns hur mkt hon använder sätet. Det är inte hästen som skickar upp henne:bump:

Senast ändrad:

Man håller inte i ytter alls. Det känns avigt o skitsvårt när man är ovan.
I värsta fall- om man inte får hejd- får man hjälpa till lite där.

Innerskänkeln håller hästen kvar på voltspåret o ytter formar till den.aktiviteten ska kommafrån sätet.

Detta är exakt beskrivet det vi gör nu. Jäkla bra övning
Bilden är ett år gammal och där rider jag för en annan tränare.
Lite annorlunda tänk.

Jag ska prova utan ytter. Men det är det som känns märkligt. :cool: Annars är det som du beskriver. Enbart sätet som reglerar ytter behövs inte för att bromsa, jag tar inte i tygeln alls i det här. Men har kvar en kontakt på ytter också. Inte hållande emot på något sätt. Även sätet, men hon kallar det studsa och styra med det.

Sätet ska användas på ett sätt som känns som att rida lätt i skritt:rofl:. du har mkt mer egen rörelse än vad hästen har. Tanken är att den ska följa med dig.

hmmm:cool::cool: ok? Skulle gärna se det göras, du har ingen gammal film med förevisning:banana: Nu låter det sevärt:devil:

Detta är exakt beskrivet det vi gör nu. Jäkla bra övning
Bilden är ett år gammal och där rider jag för en annan tränare.
Lite annorlunda tänk.
Det var som 17.
Trodde att det var en utdöd metod.

Folk hade MYCKET svårt att acceptera att det kom ifrån en flerårs dressyrelev på Strömsholm som lärt sig detta av Vikne- eller var det Viebke- kan inte skilja på dessa:o

Det kan räcka med att titta på GP-filmer.
På vissa syns det mer tydligt- även om hästen har fattat o de inte behöver vara lika tydliga.

En del- stöter mer- bara ner- typ Lussan o får inte upp den lika mkt.

Jag vill få känslan av att den följer med mig- uppåt!

Nu var det snart 23 år sen:angel: som jag fick lära mig detta o visst hade jag många frågor under träningarna- när, hur gör jag nu då? osv.

man behöver nog ngn som säger åt en- löpande.

Det som är skitviktrigt är att berömma det första svävet o träna ganska intensivt tills det kommer.

Kommer ihåg när min nuvarande val. hade lärt sig. Var ute i skogen o red- kravlöst o rätt vara det var- boing boing:bump::rofl::bow:

Senast ändrad:

Fast att "blockera" bakbenet gör man ju bara om man blir kvar i förhållningen.

Hela grejen med det är ju att man VILL bromsa upp det- böja till det- sätta under sig- ett steg. Det tror jag även att Traudi menade. Den förklaringen fick jag iallafall av kompisen.:grin:

Så menar även hon- kyraeleven, fast än mer att den ska studsa till o få baken undersatt.

Bromsa upp framdelen, medan baken fortsätter- inunder.
Måste få tillägga.
Det är ju av stor vikt- NÄR förhållningen ska göras- för att det ska ge den effekten man vill ha.
Att det påverkar rätt ben.

att man kan förbättra hästens trav- mitt mål med fiskpassagen är solklart.
kommer ihåg då den första hästen reds fram för hopptävling med den dåvarande ägaren- ja jag hade inte köpt den ännu- att folk oooade o sa -titta på den DÄR:love:

Den hade samtidigt tränats i hoppning av Peter som sen bytte efternamn o jobbade ihop med -Tibblin under många år.
Så han kan nog metoden då han var elev o även red den där dressyrelevens hästar.

Senast ändrad:

Kan tänka mej det, man behöver nog att nån visar.
Men det låter ändå väldigt likt tanken som vi jobbar med att förbättra traven, vilket skett också, nu märks det, :bow: Så kanske är det sen det är läge att gå över till din variant:confused:, antar att det beror på vad man har i grunden, också, hur lätt det är.:confused:
Man måste ju ha takten stadigt först, bära och vila på steget. Antar jag?

Fortsätter om Peter. Han red sen GP på Strömsholm på en megastor häst o kunnigt folk( undrar om det inte även stog i Ridsport :confused:) var förundrade över att hästen hade kvar sina grundgångarter- eller var de förbättrade:devil::bow:

Flash ( Kul att du är utsläppt igen.:love::banana:)
Den ska INTE trava!!! Den ska gå/ lunka.

Sorry för mitt inläggsbombande.....

Tack :bow::love:
Ja nu är flash snäll mot alla som modererar så förtjänstfullt här och på andra ställen:bow: :banana:

Ja, så långt stämmer det, travförbättring:bow: Måste ju ge mer höjd, också, men jag tror inte vi är där ännu, med den typen av styrka, men sist gick det lättare att variera än tidigare, förbättras hela tiden,:banana: Kan nog bli fiskpassage av det:bump: Då tar jag hem kameran och viker ut mej, när du vägrar:devil:

din häst har styrkan!

Den ska ridas i lunk- markbundet- för att lära sig att inte bara ta sig framåt, utan uppåt.

Ja ok, men det saknas kanske nåt hos piloten i alla fall då:angel:

Japp vi rider ju sånt en stund varje pass, lunk, myrsteg eller vad man kallar det. Det har gjort massor för traven:bow: Såg när jag löslongerade lite en dag (jadå, vi kan sånt också när vi vill:devil:) hur traven har förbättrats i det "fria" tillståndet också, takten kvar:love:

Men tråden handlar om piaff också, får samla för sätet ner till tramp nästan ett par steg, och sen fram, det har blivit otroligt mycket lättare, hon orkar gå kvar de stegen, med bjudning och utan att försöka krypa ur åt nåt håll, lättare i vänster varv just nu, men går bra i båda.
Alltså det är en del av det här jobbandet med traven, det innehåller flera olika delar, bäst att säga, där detta är en. Måste då hålla om även med skänklarna för att stötta takten, förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog lättare för en häst med inte så stor trav att trampa:angel:

Kom nu på att jag fick lägga ner fiskpassagen på min stora- ett tag, MEN som sagt. Jag hade ändå vunnit- i lösgjordhet.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för Poletten att trilla ner där:confused:

Välkommen, välkommen tillbaka efter...hmpf...semestern.:D

Hoppas du hade bra...väder.;)

Annars angående tråden, jag rider lätt(så rätt uttryckt Axel, som vanligt:bow:) med sätet och är väldigt lätt på hand,förhåller när det behövs,försöker i takt med hästens tramp, är noga med att näsan är framme, väl framme, så jag inte stryper bak, dessutom är tränaren med bak än så länge, som drivning, för att hästen ska lära sig vad ridalättskumpet i sadeln i skritt betyder.

På hingstvisningen från Tullstorp finns en "clinic" där går Brink igenom hur han tränade in passage och piaffe på sina hästar. Det är på Biggles, som verkligen bjuder in i passagen. Finns länk i tråden som är låst, här på dressyr. Tyckte detta var ett väldigt bra redogörelse hur man skulle göra. Funkade en kanon på min häst, då det är viktigt att behålla lugnet. Han körde först på töm, vilket jag tycker är mycket lättare än i ridningen, särkilt på min häst som är bättre på töm än i ridningen.

:laugh:

Den har jag missat, men jag har svårt att se hur man överför ngt som hästen kan via avsuttet- till påsuttet;)

Allt ser enkelt ut när eliten gör det:D:crazy::bow:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
27
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat