Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Sv: Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Men hallå, det är ju svin enkelt! :D Eller kanske inte... men det är ett väldigt bra sätt. Funkar fint på min nerviga donna.

Nu är jag super tömkörningstönt och gör allt först på töm för att sedan göra det i ridningen. Men det blir ju nästan som att lära en hund ett trick. Gå in i en djup avslappnad form, trampa lite och ge godis. Tycker Brink förklarar på ett bra och enkelt sätt på filmen. Men han säger ju även att han har samma upplägg på töm som i ridningen. När det sitter på tömmen sätter han sig på hästen, tar några steg och hoppar sedan av. Biggles är ju helt underbart positiv i klippet.

:laugh:

Det var som 17.
Trodde att det var en utdöd metod.

Folk hade MYCKET svårt att acceptera att det kom ifrån en flerårs dressyrelev på Strömsholm som lärt sig detta av Vikne- eller var det Viebke- kan inte skilja på dessa:o

Jag tänkte först...fasen vad hon var före sin tid...:angel: Tränaren har varit på fortbildning nyligen och fick med sig bl a detta.:idea:
Ny given tydligen. Svenska hästar är överlag för dåligt lösgjorda.

Hallå ginnies:love: Nu kanske vi kan prata ramar:D Nja sååå långt bort har jag ju inte varit ...så att vädret blev så mycket bättre menar jag;)

Ang tråden:
Jag har lekt med traven en stor del av passet idag och även galoppen. Det är fantastiskt vad det går att göra mycket mer när det gäller traven än tidigare. :bow: Bla lättridning i myrstegstraven och ta med hästen enligt axel:idea: men då rätt utlängd tygel men släppte inte ytter. Det gav stora högre steg:love: Ingen d-ponnytrav här inte, axel:p

Även fiskpassagen så gott jag nu fattar :idea: Ja det är bra för traven och den höjer steget, och jag förstår nu hur det kan bli passagetrav! Vågade inte begära för mycket, klappade och bytte varv drekt jag kände effekten.
Om jag nu gjorde rätt. utan coach på marken.....Får väl plocka hem filmkameran nästa vecka och kolla...

Men det är mycket likt en del av arbetet jag har fått göra för att stärka traven, tror jag nån gång fick släppa ytter också, även i galopp, faktiskt, när jag tänker på det. Hålla på plats med inner. Det har varit många liknande varianter.

Senast ändrad av en moderator:

Traloppan har nog flera filmer, där det syns hur mkt hon använder sätet. Det är inte hästen som skickar upp henne:bump:

:bow: Vad smickrad jag blir för att du använder mej som exempel!! :o Tyvärr har jag inga nyare filmer, o inga direkta passage filmer heller (hade gärna hafft!!! men kommer kanske..)
Men jag har ett par från våren 2007, alltså ca 2 år sedan, han är starkare nu så numera behöver jag knappt någon skänkel o dels inte lika mkt sits.. men det varierar ju.. :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=iN8ouGE7JAU

Sen har jag en från uppvisning SM 2008, galopperar först en jävla massa men på slutet blir det lite mer trav o sissta biten ser man nog ganska tydligt hur jag använder sitsen.. (men han ville inte trava alls egentligen denna uppvisning så jag blidde lite irriterad på honom.. han ville bara galoppa..)

http://www.youtube.com/watch?v=Ijvh5JoaoiU

Slit dem med hälsan.. ;)

Syns redan i början av den andra filmen i travarbetet.

Alltså, måste jag fixa en ryggradstransplantation och inskaffa kul-leder?

Jag förstår nu bollsätet och vad man ska göra för att åstadkomma det. Men jag förstår inte hur jag skall fysiskt göra. Jag är ju som en nervsnittad krokodil i ryggen. (Det där med nervsnittad är dessutom sant)

:love::bow:Tack

Man kan givetvis använda det för att ändra på takten- snabbare eller långsammare. Man "bollar" bara fortare resp. saktare.

Med bollsäte är ju risken väldigt stor att man hamnar på skinkorna - det är väl inte meningen?

Jag tänker på traloppans filmer (inget ont om ryttaren som är otroligt duktig!!!) där man anars ett häng bakåt vid axelpartiet som är ett tecken på att man kan ha rullat bakåt (ev. svank, men då krävs det en ordentlig svank)

Är det meningen att man ska släppa i korsryggen och låta sätet "bolla loss"? Det kan knappast vara skonsamt för ryttarens rygg - även om det kanske är effektivt.

När jag tänker bollsits så ska ALLT bollas. Visst kan man bolla hästen med sätet men för att skona sig själv och dessutom träna sin sits så bör även överlivet kopplas in istället för att hänga, då öppnar man upp för mer "enighet", friare rörelser och effektivare hjälpgivning.

Så tänker jag

.. tillägger bara att jag faktiskt har en jäkla svank! ;)

O ett till, ang hamna på skinkorna, om jag förstod dig rätt så kan jag intyga att det nog inte är någon risk, har alltid hafft mer eller mindre problem med ridsår o de sitter fram, inte bak! :crazy:

Sen vet jag väl inte om jag är något bra exempel på det här, jag rider mycket med sitsen men har väl egentligen inget ord på vad jag gör, annat än att jag använder min sits mkt och på olika sätt. Framförallt för att sätta gång (passage) i hästarna. :)

Jag har inget emot bollsätet i sig , det använder jag mig själv av men jag är fortfarande ;) emot din passagesak dels av den anledning man ser på traloppans film att bakbenen blir helt ojämna och osymmetriska vilket jag personligen tycker är skitfult och helt inkorrekt och jag ser det så mkt ute på dressrybanorna den där konstiga balanstraven med ojämna ben och att man måste vara jäkligt skicklig för att det inte skall bli så. DÄRFÖR gillar jag inte din fiskpassage för det är lätt att hästarna gömmer sig där och inte riktigt kommer på hjälperna med ojämna steg som resultat som kan bli förödande i framtiden.

Sorry tralopp jag vet att det inte ser ut så för er idag och att du ändå fattar vad du håller på med men nu var ditt exempel så bra iom att axel använde er.

:o

Har du tagit bort filmerna, kunde inte se dem:(

.. o en sak till. Ang slitaget på ryttaren! :) Jag använder väldigt mkt magmuskler vilket förmodligen skonar ryggen? Jag har en dålig rygg men om jag får träningsverk efter ett ordentligt dressyrpass eller efter några dagars riduppehåll så är det i första hand magen o nästa låren jag känner av det.

Svårt att beskriva men jag samlar nog mkt genom att spänna magmusklern.
.. och använder nog snarare sitsen att skjuta på med o därmed runda ryggen mer än svanka.. Om du förstår hur jag menar.. :crazy:

Nä, de är där båda två! Jag ser dem.. Kanske något med din dator?

Va!!! :eek: Hur vågar du!!! :mad:;)

Nädå, är inte helt nöjd med hur det ser ut på dessa filmer o hade gärna klippt lite mer i dem.. ;)
Till vårt försvar kan jag säga att han är starkare nu o de osymetriska stegen beror på dessa filmer på svaghet, han orkar/ vill helt enkelt inte bli kvar utan försöker på en massa olika sätt hitta något enklare sätt att röra sig på.. ;)

Nu för tiden kan jag faktiskt passagera honom i grimman (fast fuskrisken är stor där), men han är rätt så mkt starkare, orkar mer o längre samt med mer knän, men det finns mer att jobba på!

Det jag själv upplever är viktigt när jag tränar just denna hästen är att jag måste tänka på att rida framåt.
Att hela tiden sitta bakom honom o rida honom framåt över ryggen så det inte blir för mkt upp o ner, O så behöver han oftast hjälp med takten. :)

Ah, fan osså, skulle gett tusan i att vika ut mej! ;):D

Första filmen..
jag har avslöjat ditt hemliga träningstrick. Sätter man en fluga på hästmagen får man bättre lyft i bakbenen.:rofl:
Sköna pålle:love:

Jag vet, jag vet ;)

Jag har ju följt er ändå från början :p

Ja det var det nog, jobbdatorn:mad: Nu ser jag.:idea:

Jag har inget emot bollsätet i sig , det använder jag mig själv av men jag är fortfarande ;) emot din passagesak dels av den anledning man ser på traloppans film att bakbenen blir helt ojämna och osymmetriska vilket jag personligen tycker är skitfult och helt inkorrekt och jag ser det så mkt ute på dressrybanorna den där konstiga balanstraven med ojämna ben och att man måste vara jäkligt skicklig för att det inte skall bli så. DÄRFÖR gillar jag inte din fiskpassage för det är lätt att hästarna gömmer sig där och inte riktigt kommer på hjälperna med ojämna steg som resultat som kan bli förödande i framtiden.

Sorry tralopp jag vet att det inte ser ut så för er idag och att du ändå fattar vad du håller på med men nu var ditt exempel så bra iom att axel använde er.

:o
Men du fattar inte:devil:
Traloppan använder inte "min" metod- där man samtidigt lösgör hästen. Då blir det inga ojämna bakben där inte:banana:
Sorry:p

Nu måste jag hålla med dej, utifrån att äntligen ha fattat hur du menar att den risken ser jag inte, med din metod, alls. Det blir så jämnt och fint så:bow:

Men risken jag ser är att om man inte fattar hela konceptet och hur innertygeln används och har hästen på sätet, så kan det blir överböjt och att hästen lägger sej på innerbogen istället? Jag fattade först nu när du skrev om inner och jag provade, hur innertygeln används. Jag såg något annat framför mej.....Men det kan ju bero på att jag är mer korkad än alla andra som redan fattat, förstås:angel:

Ja det är inte så lätt att förklara- när man inte har hela bilden framför sig- tänker på missförstånden på klassiskt- AR.
Det får inte bli passiv AR-ridning!!!!! Tro att hästen klarar av det själv.

Den hamnar inte i framvikt direkt o inte på inre frambenet. Kanske i galoppen, men det kan man strunta i eller rida en stund.

Flexridning i lägre form i förvänd galopp ger oxå mkt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat