Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Sv: Hur lär ni in passage/piaff - seriös fråga

Lite trådkap.

Hur gör ni inlärningen på töm? Utan att gå bredvid med pisk.

Fast då har man den inte samlad på samma vis- mer tempo.

Desto större krav att man har kvar den på ytter, även om hästen inte är lika samlad så måste hästen i hoppegaloppen behålla stampet även i lätt sits.

Jag har för mig, att Axel för länge sen skrev en utförlig beskrivning om fiskpassage. Ska jag nu vara ärlig, minns jag inte var beskrivningen kan ligga. Så använder du sökfunktionen på alla forum, söker på ordet fiskpassage och användare Axel, borde du kunna få fram det om det inte är så länge sen, att inlägget hamnat i soptunnan.

/IH

På skoj tog jag och sökte. Jodå den fanns:D Får se om det här blir bra nu:

Här beskriver du:

Passagelektion!

Och här är hela diskussionen:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5608218#post5608218

Det roligaste är att idag fick vi göra väldigt likt det, för att jobba med takten, inte bara rida för inner, men hästen måste kunna följa inner. Nej, passage blev det inte, men det kanske kan bli om 10 år:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer ihåg- för att jag var ny här o att det blev ramaskri
*det blir det över allt som jag sätter på pränt*:rofl::angel:

"Hur lär man ponnyn passage?"
Sökt på det nu också och inga träffar mer än denna tråden.

Om du orkar dra det igen så snälla gör det.

TACK Jasmine

Hittade och kopierar in det här.

Det finns flera sätt att lära den Passage,men jag kan bara ett.
Vilket har funkat på fyra st. hästar.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
Det är svårt att förmedla en känsla.
Man bör träna detta ganska intensivt så att man ganska fort får ett resultat.

Det där med att "hoppa" med sätet är lite hur jag tänker när jag lättar i sätet.

Skall prova detta när läget kommer igen.

Titta lite uppåt så hittar du:angel:

Ja, såg nu att du hade sett redan!

Orkade inte läsa hela tråden. Men efter att ha läst lite och din beskrivning tycker att det låter väldigt vettigt med fiskpassage! Ska faktiskt till och med prova med pålle. Risken är väl dock att hon laddar mig ur sadeln...

Det är mkt bra för hästar med snabb eller utan takt, men framför allt markbundna.
Nu använder jag det för att få till passage o sen kunna förbättra övrig trav- avsevärt.

Har några ggr försökt att hjälpa folk, men de fattar inte;)
Vet att det kan vara svårt. Då när jag lärde mig detta var det bara min häst som fattade på andra lektionen:bow: Byt varv ofta.
Som regel kommer de första sväven i ett o samma varv- där den o du har lättast för er. Den ska i princip bara GÅ. Det blir problem om man rider i regelrätt trav.

Man får iallafall en vinst- en häst som blir lösgjord i hela kroppen. Vi fick även rida så i galoppen. Där är det svårare att stötta hästen så man inte sätter den i skiten.

Har lagt ut den här bilden förut så du har säkert sett den. Är det något i den här stilen du menar?
tullgarn8_080227.small.JPG

Rider alltid så här i början o i slutet av passen. Börjar i skritt, går sedan över i trav och sedan slutligen i galopp. Märks tydligt att ryggen kommer upp och börjar svinga. Plockar sedan mjukt upp henne i formen o släpper fram nosen. I första hand gör vi det för lösgjordheten.

Men om jag förstod dig rätt kan man rida liknande i traven för att lära in passagen? Inget som vi gör nu men jag märker ju klart att hon vilar mer i steget när jag joggar henne så här.

Hästen gillar jobbet, i slutet av passet när man stretchar henne så här går hon nästan med nosen i backen.

Nja. Här böjer du mkt men har henne kvar på ytter o RIDER. Man mer eller mindre släpper ytter för att inte bromsa- låta den kunna röra sig iväg- till det där uppskjutet.

Den ska lunka o man ska egentligen inte hålla i den böjd. När den har böjt sig- går den kvar med mkt mkt lätt stöd.

Det viktigaste är benens placering, lunktraven o sen att sätta dit sätet rätt- bollen.

Varför kallar du/kallas det för fiskpassage?

Ang. högervänsterhögervänster/omlottskänkel: skänklar du i takt då? när använder du höger resp. vänster skänkel? T.ex. höger skänkel när höger fram och vänster bak är i backen?

Jag är bottendålig på att känna vilket ben gör vad. Jag omlottskänklar i piafftakt och hoppas hästen förstår vad jag är ute efter.

Jag har sökt och sökt och sökt efter din beskrivning av bollsäte. Snälla kan du inte dra det i en ny tråd?
:bow::bow::bow:

Tror jag fattar.:idea:

Shlubberdubb: Bollsäte=tänk dig hur du gör när du studsar en boll.

Varför kallar du/kallas det för fiskpassage?
Från början var det fuskpassage- för att folk o då även såna som aldrig någonsin ridit ett enda passagesteg, ansåg att det var fel metod. Att man måste gå "över" piaff.

Hedwig- rätt.

Ju högre studs som man vill ha- lägre takt men med mer kraft.

Man rider lite a la AR, MEN man måste rida!!!! Åker man, ja då blir det.... nada.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 425
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30