hur lär man unghästen att ha bett i munnen?

L

lady2

Jag försöker lära unghästen att ha bett i munnen men hon vill inte. Det är ett vanligt tvådelat, ganska smalt bett som är lagom långt och ser ut att sitta lagom högt. Men hästen vill bara inte fast jag övat jättemånga gånger. Hon gapar hela tiden och tuggar hela tiden ungefär som människor gör när dom tuggar tuggummi så vad kan problemet vara?

Sv: hur lär man unghästen att ha bett i munnen?

Unghästar ska ha det lite högre- mest för att de har en liten mun.
Låter som om det är antingen för högt, men troligen för lågt- obekvämt.

låt den äta lite kraftfoder med det på.

Jag försöker lära unghästen att ha bett i munnen men hon vill inte. Det är ett vanligt tvådelat, ganska smalt bett som är lagom långt och ser ut att sitta lagom högt. Men hästen vill bara inte fast jag övat jättemånga gånger. Hon gapar hela tiden och tuggar hela tiden ungefär som människor gör när dom tuggar tuggummi så vad kan problemet vara?

Ligger mot någon tand - vargtänder kanske. Är fel storlek. Sitter på fel plats i munnen. Ja, flera förslag har du fått. Det bästa är väl att första ta en titt i munnen och prova sig fram med olika bett.

Om hästen är nybliven treåring händer massor i munnen med lösa tänder m.m.

Hälsning Maja

Kolla pållen i munnen så inte bettet ligger mot något...

Sedan är det "bara" att ställa hästen i boxen med träns på och ge den mat, typ kraftfoder och/eller grovfoder.
Använd inte nosgrimma vid denna metod...

Men inte så konstigt att hästen reagerar, det behöver inte vara nåt fel på den, den har ju aldrig haft bett bara :)

:grin:vå delat bett ligger an emot punkter som triggar tuggreflexen . hon gör helt rätt nu när hon har fått in det för första ggrna så är hon extra känslig . jag använder samma metod som ovan men jag har ett rakt bett som är svagt böjt med eggringar som inte nyps. gärna smalt och lätt då ingen häst är skapad med extra tomrum i munnen för ett bett. lycka till var noga med att bettet ligger rätt inte för långt ner i munnen så tänder skadas. mvh krsitin i nirsgård:)

Prova med ett oledat bett. De ligger mer stilla och många gånger trivs unghästar bättre med ett sånt.

halv knapp och lite trådkap

Har också tänkt börja bett- och tränsträna nya pållen så småningom..
Men funderar just också på vilket bett som är bäst?
Jag hade tänkt att prova med ett nova-bett först för att det inte ska bli samma "hemska känsla" (vet inte varför, men jag tror att det är det) som ett vanligt i metall (? :o).. Vad tror ni om det?
Har även ett hyffsat smalt, tvådelat bett med 'lösa ringar' men blir som sagt osäker..

Jag tror att problemet är att hon inte är van att ha nåt bett i munnen. Jag provade sätta det högre upp men det blev för spänt hon gapade jättemycket och då jag spände det lösare hängde det i munnen på henne så det borde vara på rätt plats. Det blir väl till att öva mera och kolla tänderna så det inte är något fel.

Just så.
Det bör bli 1 ½ veck i mungipan- en gammal regel som funkar än.
Där brukar det ligga bäst.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar