Hur lär man hästen att förstå beröm?

Ja Poletten trillar ner fort av att följa andra hästar o de växer i självförtroende o blir ännu vackrare.
Jag fick en Flashback....
För många år sedan skickade jag min 5 åring på bete med en bunt ponnies.
Efter 1 månad hade han lärt sig att göra krumbukter som bara ponnies kan. Den store på 178 cm såg urfånig ut, men stolt.:love:

Ja Poletten trillar ner fort av att följa andra hästar o de växer i självförtroende o blir ännu vackrare.
Jag fick en Flashback....
För många år sedan skickade jag min 5 åring på bete med en bunt ponnies.
Efter 1 månad hade han lärt sig att göra krumbukter som bara ponnies kan. Den store på 178 cm såg urfånig ut, men stolt.:love:
Hahahhaha, jag kan riktigt föreställa mig minen/uttrycket den hästen utspelade när den gjorde sådana där krumbukter och var stolt efteråt, hihi. :P

Det är både på gott och ont de kan lära sig av andra hästar. :)

Vill egentligen att hon ska förstå att hon gör rätt, märkte av svårigheter med detta när vi skulle longera. Hon är inte van vid mina röstkommandon så när hon gjorde rätt försökte jag förtydliga att hon gjort rätt, men tyckte ändå det verkade som om polletten inte trilla ner. Sen ska det väl erkännas att jag är långt ifrån någon longeringsexpert, så min tanke var att försöka ut och gå promenader och befästa röstkommandona så hon förstår sen när det kommer till longeringen också eller åtminstone har en chans att förstå.
Vet att en i stallet föreslog att jag skulle prova sån här "klicker" träning, men jag har inte ens en aning om hur man tränar in det, annars hade det varit en ganska schysst sätt för hästen att veta när den gör rätt. Nåväl vad är inte en bal på slottet. :)
Utan att ha läst precis allt du skrivit får jag en känsla av att din häst kanske inte riktigt förstår vad det är hon gjort rätt när du ger beröm. Därför blir berömmet lite obegripligt. Att hon inte skulle förstå beröm är inte särskilt sannolikt. Däremot kan hon vara lite allmänt förvirrad.

Att longera på ett begripligt sätt för hästen är t.ex. inte helt lätt, för är man inte klar över vad man gör kan man ge ett röstkommando samtidigt som man (omedvetet) med kroppen säger något annat. Därför är det bra att ta hjälp även med såna relativt grundläggande saker. Särskilt om man har en häst som man inte har en helt fungerande kommunikation med.

Du nämnde också att du försökte få hästen att stanna när du själv går? Eller missuppfattade jag det? Det låter som en jättesvår övning - först och främst måste hästen följa ditt kroppsspråk, eventuellt tillsammans med röstkommando. Dvs stanna när du stannar. Vill du att hästen ska stanna om du fortsätter att gå får du nog hitta på ett sätt där du först stannar den (genom att stanna själv) och sen ger ett nytt kommando som betyder 'stå kvar'. Det här blir lite rörigt men det jag menar är att du måste ge väldigt enkla uppgifter till din häst om du ska göra träningen begriplig.

Om du ger den väldigt enkla uppgifter och därefter berömmer kommer den att förstå ditt beröm.

Hon stannar när vi går om jag säger "prto" (eller hur det stavas) ibland räcker det att jag säger det så stannar hon, ibland får jag själv förstärka genom att stanna. Sen övar vi att hon inte ska gå på mig när hon går bredvid, kommer hon för nära så puttar jag undan henne. Så det går sakta men säkert framåt. :)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka