@RedHyuuga Ta nu det här på rätt sätt, säger inte detta för att vara elak på något vis och du har garanterat förändrats väldigt mycket sen vi gick på samma ridskola för vad som känns som 100 år sedan.
Men av dina trådar att döma och det du skriver så tror jag du fortfarande har lite samma problem och ditt största problem är din egen osäkerhet och självförtroende. För att hästen ska kunna lära sig att ta beröm från dig så måste det vara skillnad i ditt kroppsspråk och ditt tonläge.
Du ska absolut inte bråka med hästen eller vara elak mot den, men jag tror att det första du måste göra är at ta kommandot, du måste se till att hästen får respekt för dig. Vi kan inte bestämma över en häst om den absolut inte vill det, det säger ju sig självt med tanke på storleksskillnade på oss och hästarna.
Vi kan dock ändå vara en ledare, någon hästen finner trygghet i. Om du inte är en ledare så kan hästen inte heller finna trygghet hos dig, är du osäker så varför skulle hästen lita på dig?
Jag tror inte att det är hästen som är problemet, utan att det är du själv som är problemet eller ja din egen osäkerhet.
För att hästen ska förstå när den gör rätt/fel så måste du först och främst vara väldigt konsekvent! Tex har du ställt hästen på gången så ska hon stå där. Tar hon ett steg framåt så backa tillbaks det steget med en gång och gör det VARJE gång hon tar ett steg framåt, för om du accepterar det en gång och sen inte nästa så kan hon omöjligt lära sig.
Och är du ute och går med henne och hon går på dig, stanna och backa henne några steg, gå sedan framåt igen och varje gång hon knör så upprepar du backningen och även här så måste det ske varje gång. Det räcker inte att du gör det 9 av 10 ggr.
Sen om du varje gång du stannar säger stanna och berömmer när hon stannar så kommer hon lära sig att stanna på kommando.
Jag brukar jobba väldigt mycket med rösten och olika tonlägen. Min häst lyssnar mycket bättre på min röst än på andra sätt, men han lärde jag ju det från början så självklart är det lite lättare när hästen inte kan något innan.
Men som sagt, jobba med dig själv och var konsekvent! Det är absolut inget konstigt att du är osäker efter att den kunskapen/erfarenhet du har mestadels kommer från ridskola. Nu har du dock din egna häst och all möjlighet i världen att lära dig massor och få en toppen häst. Fortsätt även ta hjälp av din omgivning, för att få en trygg häst så måste du vara trygg!