Hur lär man hästen att förstå beröm?

"Hästar har heller inte lika lätt att lära in ord som tex vi eller hundar har. Därför bör man låta det ta tid."

Jag tror snarare att det beror på att hundar är med oss mkt mer.
Katter är ännu lättare att lära- OM man försöker o inte förutsätter motsatsen

Så jo hästar kan lära sig minst lika många ord som hundar. Prova:)

Ponnyn på Globen uppgavs kunna ca 200 ord.
mina kan nog bara ett femtital.

Lite jobbigt är det när hästen lyssnar när det är menat till hunden:D

"Hästar har heller inte lika lätt att lära in ord som tex vi eller hundar har. Därför bör man låta det ta tid."

Visst KAN de lära sig ord. Det sa jag inget om. Men de har svårare för det än för fysiska signaler, kroppsspråk etc..

Ja, mina hästar brukar kunna mer ord och andra signaler än mina hundar. Men det beror nog på att jag är värdelös på att träna mina hundar. De har jag till gos och lek. :P

En till grej som jag tycker påverkar i val av signaler är just det att det så lätt kan misstolkas. Människor pladdrar.. Hej vilt och hela tiden.. ;)

Jag fick som uppgift för ett par år sen att vara knäpptyst och inte pillra på mina hästar under heldagars turer i skogen med dem.
Gissa om det gjorde mig medveten om hur mycket "onödigt jag berättar för dem".
Och hur mycket jag behövde träna på att hålla käften både rent bokstavligt och a la kropsspråk då vi umgås. Just för att jag ska kunna bli tydligare för deras skull.

Ja, många tycker det är larv att ta det till den nivån.
Men det tycker inte jag med tanke på hur mkt krav vi ställer på hästarna.

Kan även berätta om hur många hästar jag fått som ärligt talat blir rätt många snäpp skrajare om man pratar med dem.
Människorna som haft dem har lämnat bort dem för att hästarna har diverse prob bla rädslor och ballar ur.
Inte helt sällan har jag märkt att de flesta av dem lärt sig bli än mer rädda om man pratar.
Människorna har alltså i lägen då hästen varit rädd försökt prata dem ur det och misslyckats. Däremot har de befäst att om det verkar läskigt och människan dessutom snackar: DÅ SKA MAN FLY!
Självklart har jag då kollat upp detta med ord ryttare som bekräftar att man försökt prata med dem.
Då har jag alltså fått betinga om det genom att pladdra som en lallande idiot i alla möjliga situationer. Så hästen inte kopplar prat/sång etc till vissa lägen. Det kan komma när som och hur som..

Så jag tror på fysiskt, sen kroppsspråk, sen ord.. I den ordningen. :)

Kan tillägga att det här dumhuvudet lärde hundarna gå fram för smackning. Smart värre..
Två, små pappisar som rusar fram så fort det smackas är inte bra i stallmiljö. ;)

Berömmer du med röst eller ngt fysiskt samtidigt som du upphör retningen/trycket kommer hästen till slut förstå att det är beröm.
Ah, i ridningen tycker jag det är lättare att ge beröm än vad det är när man hanterar hästarna i den vardagliga skötseln, så som att berömma när hästen lyfter hovarna själv när man ska kratsa osv.

Min förra hund kunde ligga i ett annat rum o det var pladder ett par timmar.
när jag mitt en mening säger att jag ska hämta hästarna, så kom hon. Varje gång
De tjyvlyssnar o fattar nog mer än vad vi tror.

Ang hästarna så gillar de pladder o hemsk sång.

Jag använder hellre ord där missförstånd inte kan ske.

jag vill inte ha en häst som missförstår mig ständigt o ej heller behöva tänka på vad jag gör hela tiden. Brus.
De ska inte behöva läsa av mig hela tiden.

Att pladdra för att man är nervös är ngt annat.

Folk säger- Det ääär inget farligt samtidigt som de håller i sig i tygeln o signalerar fara med hela kroppen.

Hon har ju fått byta stall 2 ggr på kort tid- det är jobbigt för hästar. Om du vet att hon blir rädd för vissa saker när du leder henne- byt sida och gå själv närmast det "farliga" och hästen går säkert på andra sidan av dig... Jag tror hon lugnar ner sig snabbt när hon märker att du har koll på omgivningen och är lugn och nöjd med henne.

När du ska lära henne något nytt- ha mycket tålamod och var aldeles lugn själv. Det där att de ska stanna och du ska kunna gå vidare får du ta steg för steg. Ha inte bråttom utan tänk att du har hela dagen på dig att göra ett litet framsteg :)

Det går faktiskt oftast snabbast så...

Hästar fokuserar ju ofta på saker hela tiden. Och om det inte är mat så läser de ju oftast av miljön/flocken/människorna etc.

Men visst kan de paus. Alt så är man så oviktig för dem att de inte bryr sig att läsa en.

Så man kan absolut behöva påkalla uppmärksamhet.
Det jag däremot oftast ser är att hästarna fullkomligen skiter i sin människa av olika skäl. Ofta för att människan är otydlig, både medvetet och omedvetet.
De har inte motivation nog att följa människan. Just för att det sällan ger tydlig info eller om det gör det inte leder till någon trevlig och tydlig samvaro.

Ah, i ridningen tycker jag det är lättare att ge beröm än vad det är när man hanterar hästarna i den vardagliga skötseln, så som att berömma när hästen lyfter hovarna själv när man ska kratsa osv.

Lär du in det i ridningen så fattar de även i annan hantering. Det är inte bundet till bara den grejen du gör det i, förutsatt att hästen verkligen svarar FÖR ORDET och inte för allt annat du gör samtidigt som du säger ordet i ridningen.

Oftast tror folk att de bara använder rösten.

Tror man att tex ordet hov funkar isolerat för att lyfta hov kan man ju testa göra det när man står 10 m bort blick still. ;)

Därmed inte sagt att det i komb med övrigt man gör då man står bredvid hästen tex böjd och handen pekande inte funkar.
Men då kan man testa säga ett annat ord och det kommer förmodligen funka det med. ;)

Men har du tränat in ordet korrekt kan det funka fint.

Nu jobbar man ju nästan uteslutande med negativ förstärkning när det gäller häst och ridning. Hästen går rakt fram, du drar i höger tygel, som hindrar hästen att gå rakt fram, svänger den då åt höger så försvinner trycket = belöning.
Sen lär sig ju djur att om matte kvittar och klappar på halsen så är det bra, morrar matte och ger onda ögat så är det dåligt.

Löst grimskaft, inget tryck=bra.

Ja när det gäller ridning är det ju svårt att jobba med positiv förstärkning istället för negativ, men när det gäller övrig hantering och träning är det ju däremot betydligt lättare

Lär du in det i ridningen så fattar de även i annan hantering. Det är inte bundet till bara den grejen du gör det i, förutsatt att hästen verkligen svarar FÖR ORDET och inte för allt annat du gör samtidigt som du säger ordet i ridningen.

Oftast tror folk att de bara använder rösten.

Tror man att tex ordet hov funkar isolerat för att lyfta hov kan man ju testa göra det när man står 10 m bort blick still. ;)

Därmed inte sagt att det i komb med övrigt man gör då man står bredvid hästen tex böjd och handen pekande inte funkar.
Men då kan man testa säga ett annat ord och det kommer förmodligen funka det med. ;)

Men har du tränat in ordet korrekt kan det funka fint.
Hur märker man på hästen att den svarar för ordet, jag tycker det är jättesvårt att se att t ex min dam beter sig annorlunda när jag ger henne beröm med rösten och klapp på halsen. Kanske har gett dubbla budskap omedvetet? :/

Hur märker man på hästen att den svarar för ordet, jag tycker det är jättesvårt att se att t ex min dam beter sig annorlunda när jag ger henne beröm med rösten och klapp på halsen. Kanske har gett dubbla budskap omedvetet? :/
fast seriöst så din häst är ju en lite äldre dam osv och har varit med ett tag eller? självklart fattar den när den får beröm om hästhanteraren vet vad den håller på med och applicerar tryck/eftergift och beröm vokalt i rätt sammanhang osv?
Blir lite förvirrad av dina inlägg då det känns lite som att du aldrig varit runt hästar utifrån dina frågor ibland och nu har du egen häst som verkar vara ganska normal och inte unghäst eller ngt och ändå de frågor du ställer? Förklara gärna lite mer läget utifrån din egen erfarenhet så blir det lite lättare att förstå vad det är du frågar om utifrån där du isåfall befinner dig? :)

Har du sett djur ge varann beröm?
"Det där gjorde du bra Brunte!"
Nja.. Jag läser in annat i det om de sammansluter efter en häst gjort nån grej och de är uppåt i energin etc.
Däremot kan en fölmamma snudd på uppmutra. Men det och att berömma är en helt annan grej.

Jag tror beröm är en mänsklig sak.
Däremot kan man lära hästar att när jag säger det här ljudet är jag nöjd och allt kommer vara behagligt. Därför säger man ljudet då man gör allt behagligt.

För mig blir det därför lite svårt med beröm. Hästen är ju alltid bra så länge jag inte inverkar.
Är den inte bra går jag in och inverkar, vilket i sig kan ses som bestraffning om man anser all negativ förstärkning vara bestraffning.
På framför allt ston kan jag ibland göra små ljud som jag märker få dem att kämpa lite hårdare. Lite uppmuntrande ljud..
Jag berömmer etc också.
Men det sker alltid i komb med eftergift. Som jag ser som det viktigaste berömmet.

Jag vet inte om de flesta hästar har så mycket mer behov av beröm än så faktiskt.

Skulle du ge dubbla budskap är det inte hela världen. :)
Hästen tål det!

fast seriöst så din häst är ju en lite äldre dam osv och har varit med ett tag eller? självklart fattar den när den får beröm om hästhanteraren vet vad den håller på med och applicerar tryck/eftergift och beröm vokalt i rätt sammanhang osv?
Blir lite förvirrad av dina inlägg då det känns lite som att du aldrig varit runt hästar utifrån dina frågor ibland och nu har du egen häst som verkar vara ganska normal och inte unghäst eller ngt och ändå de frågor du ställer? Förklara gärna lite mer läget utifrån din egen erfarenhet så blir det lite lättare att förstå vad det är du frågar om utifrån där du isåfall befinner dig? :)
Jo jag har varit runt hästar och ridit på ridskola, men detta är första gången jag har en alldeles egen häst (så det blir massa nytt sånt man inte stöter på i ridskoleverksamheter m.m.) och jag blir lite osäker då de hästar jag stött på tidigare inte varit som hon är.
Även om hon är 13 år så känns det lite som jag får börja om på nytt för jag vet inte alls hur de berömde henne på tidigare ställen. Vet inte om det spelar in att hon är en import från Polen, men stått i Sverige i 5 år innan jag köpte henne. Vi har en importhäst på ridskolan som också är från Polen, men hon är väldigt känslig och man får känslan att hon varit med om något hemskt, nu vet jag inte hur det är för min dam, men hon är också lite känslig (i alla fall om man surar på henne, räcker att bara göra ett argt ljud och hon fattar direkt att hon gjorde fel, hade önskat det vore samma när man ger henne beröm också.)

Idag gav jag henne jättemycket beröm och långa tyglar när hon vågade gå igenom en vattenpöl som hon tycker är läskiga. Vet inte om hon förstod berömet eller om hon hade fullt upp med att hålla koll så inte vattnet skulle anfalla. Har försökt va konsekvent med att ge samma beröm varje gång.

Det sägs att det inte finns några dumma frågor och jag är en sån som gärna frågar en gång för mycket så det blir garanterat rätt än att chansa. (^^, )

Jo jag har varit runt hästar och ridit på ridskola, men detta är första gången jag har en alldeles egen häst (så det blir massa nytt sånt man inte stöter på i ridskoleverksamheter m.m.) och jag blir lite osäker då de hästar jag stött på tidigare inte varit som hon är.
Även om hon är 13 år så känns det lite som jag får börja om på nytt för jag vet inte alls hur de berömde henne på tidigare ställen. Vet inte om det spelar in att hon är en import från Polen, men stått i Sverige i 5 år innan jag köpte henne. Vi har en importhäst på ridskolan som också är från Polen, men hon är väldigt känslig och man får känslan att hon varit med om något hemskt, nu vet jag inte hur det är för min dam, men hon är också lite känslig (i alla fall om man surar på henne, räcker att bara göra ett argt ljud och hon fattar direkt att hon gjorde fel, hade önskat det vore samma när man ger henne beröm också.)

Idag gav jag henne jättemycket beröm och långa tyglar när hon vågade gå igenom en vattenpöl som hon tycker är läskiga. Vet inte om hon förstod berömet eller om hon hade fullt upp med att hålla koll så inte vattnet skulle anfalla. Har försökt va konsekvent med att ge samma beröm varje gång.

Det sägs att det inte finns några dumma frågor och jag är en sån som gärna frågar en gång för mycket så det blir garanterat rätt än att chansa. (^^, )

min tolkning utifrån ditt svar är att det handlar om din egen orutin och osäkerhet i det, och de frågor du ställt , inte hästen i sig.
jättebra med förtydligande utifrån mina frågor, det bekräftar lite det jag undrar över . Hästen är en helt vanlig häst, enligt mig och fungerar som en sådan, så det handlar mest om dig själv utifrån det du redovisar att du behöver ha koll och att hästen reagerar mest utifrån dig och hur du agerar och reagerar osv. Det blir säkert bra men fokusera på att lära dig själv mera för hästen har nog inga problem i sig utifrån hur jag fattat dina trådar :)

Skulle du ge dubbla budskap är det inte hela världen. :)
Hästen tål det!
Vill egentligen att hon ska förstå att hon gör rätt, märkte av svårigheter med detta när vi skulle longera. Hon är inte van vid mina röstkommandon så när hon gjorde rätt försökte jag förtydliga att hon gjort rätt, men tyckte ändå det verkade som om polletten inte trilla ner. Sen ska det väl erkännas att jag är långt ifrån någon longeringsexpert, så min tanke var att försöka ut och gå promenader och befästa röstkommandona så hon förstår sen när det kommer till longeringen också eller åtminstone har en chans att förstå.
Vet att en i stallet föreslog att jag skulle prova sån här "klicker" träning, men jag har inte ens en aning om hur man tränar in det, annars hade det varit en ganska schysst sätt för hästen att veta när den gör rätt. Nåväl vad är inte en bal på slottet. :)

@RedHyuuga Ta nu det här på rätt sätt, säger inte detta för att vara elak på något vis och du har garanterat förändrats väldigt mycket sen vi gick på samma ridskola för vad som känns som 100 år sedan. :p

Men av dina trådar att döma och det du skriver så tror jag du fortfarande har lite samma problem och ditt största problem är din egen osäkerhet och självförtroende. För att hästen ska kunna lära sig att ta beröm från dig så måste det vara skillnad i ditt kroppsspråk och ditt tonläge.
Du ska absolut inte bråka med hästen eller vara elak mot den, men jag tror att det första du måste göra är at ta kommandot, du måste se till att hästen får respekt för dig. Vi kan inte bestämma över en häst om den absolut inte vill det, det säger ju sig självt med tanke på storleksskillnade på oss och hästarna. :p
Vi kan dock ändå vara en ledare, någon hästen finner trygghet i. Om du inte är en ledare så kan hästen inte heller finna trygghet hos dig, är du osäker så varför skulle hästen lita på dig?

Jag tror inte att det är hästen som är problemet, utan att det är du själv som är problemet eller ja din egen osäkerhet.

För att hästen ska förstå när den gör rätt/fel så måste du först och främst vara väldigt konsekvent! Tex har du ställt hästen på gången så ska hon stå där. Tar hon ett steg framåt så backa tillbaks det steget med en gång och gör det VARJE gång hon tar ett steg framåt, för om du accepterar det en gång och sen inte nästa så kan hon omöjligt lära sig.

Och är du ute och går med henne och hon går på dig, stanna och backa henne några steg, gå sedan framåt igen och varje gång hon knör så upprepar du backningen och även här så måste det ske varje gång. Det räcker inte att du gör det 9 av 10 ggr.

Sen om du varje gång du stannar säger stanna och berömmer när hon stannar så kommer hon lära sig att stanna på kommando.

Jag brukar jobba väldigt mycket med rösten och olika tonlägen. Min häst lyssnar mycket bättre på min röst än på andra sätt, men han lärde jag ju det från början så självklart är det lite lättare när hästen inte kan något innan.

Men som sagt, jobba med dig själv och var konsekvent! Det är absolut inget konstigt att du är osäker efter att den kunskapen/erfarenhet du har mestadels kommer från ridskola. Nu har du dock din egna häst och all möjlighet i världen att lära dig massor och få en toppen häst. Fortsätt även ta hjälp av din omgivning, för att få en trygg häst så måste du vara trygg! :)

Jag har funderat på det mycket om hästen verkligen förstår när vi ger den beröm.
Kan man lära den att förstå beröm, t ex ge godis när det varit duktigt samtidigt som man berömmer med rösten för att sedan kunna berömma med enbart rösten utan godis?

Funkar det så eller hur har ni gjort för att lära just era hästar förstå att ni berömmer dem och hur berömmer ni era hästar?

Tack på förhand. :)
Generellt tycker jag att det känns som att de flesta djur kan känna vår avsikt, vår energi, när vi avger ljud eller gör saker. Om jag tex med avsikt skulle smälla till vår (känsliga) ponny i ansiktet skulle han bli fruktansvärt rädd och antagligen lämna planeten ;p men när jag nu och då av misstag råkar armbåga honom i nämna ansikte bryr han sig inte nämnvärt.
Så, jag tror nog att de känner när vi är nöjda, glada, stolta osv och tar det som beröm, oavsett om de får godis eller bara en klapp.

"Tror man att tex ordet hov funkar isolerat för att lyfta hov kan man ju testa göra det när man står 10 m bort blick still."

"Har du sett djur ge varann beröm?
"Det där gjorde du bra Brunte!"

Nu vet jag inte om du tramsar till det, men hästar förstår också nyttan om man inte bara är ute efter att utföra kadaverdisciplin.En häst har 4 hovar, så vilken? Det blir lite cirkus av det hela.

Jag tror inte på att försöka göra sig så hästlik som möjligt.
Hästen VET att vi är dess människa o därmed kan de lära sig o uppskatta vårat sätt.

Vi har varken stora rörliga öron, svans eller ansiktsuttryck som en häst o därför tycker jag att man bara agerar normalt o därmed har hästen mkt lättare att läsa av oss på ett äkta sätt. förutom rädsla/ aggression. De kan läsa av det finstilta o även ens lukt o adrenalin.

Det enda jag begär o lär mina är att de ska vara hyfsade o att jag inte kan behandlas som en häst. Inte ens klia med tänderna.

Det ständiga trycket som ni pratar om behöver inte finnas.
En häst ger en annan häst en möjlig flyktväg- Stick!

Man kan använda sig av ord när hästen ändå gör det man önskar. Man passar på.
så gör jag med mitt föl just nu.
Säger -Kom! när hon ändå är på väg o stanna! när hon stannar brevid mig.
De få gånger hon letts med mamma så säger jag stanna! eller vad jag nu behöver göra till stoet o fölet lär sig. De tar efter hästar 40 ggr bättre än av oss.

Gjorde lika med hundvalpen. Ptroo- sakta ner o kom! när vi tog en kortare sträcka i galopp. På så sätt behövde jag inte säga till båda olika.
Hundar lär sig också skitlätt om man redan har en lydig hund. Den härmar.
Samma sak med handhäst. Om jag galopperar o har hästen bakom eller vid sidan så behöver jag inte bromsa handhästen o den lär sig att den andra hästen kommer att sakta av o hinner bromsa.....oftast:p.

Senast ändrad:
Man kan använda sig av ord när hästen ändå gör det man önskar. Man passar på.
så gör jag med mitt föl just nu.
Säger -Kom! när hon ändå är på väg o stanna! när hon stannar brevid mig.
De få gånger hon letts med mamma så säger jag stanna! eller vad jag nu behöver göra till stoet o fölet lär sig. De tar efter hästar 40 ggr bättre än av oss.

Gjorde lika med hundvalpen. Ptroo- sakta ner o kom! när vi tog en kortare sträcka i galopp. På så sätt behövde jag inte säga till båda olika.
Hundar lär sig också skitlätt om man redan har en lydig hund. Den härmar.
Samma sak med handhäst. Om jag galopperar o har hästen bakom eller vid sidan så behöver jag inte bromsa handhästen o den lär sig att den andra hästen kommer att sakta av o hinner bromsa.....oftast:p.

Det där är nog väldigt bra, vi har försökt utnyttja det lite när vi varit ute och ridit. Då var vi ute alla tre som har hästar i stallet och vi skulle över ett dike. Första hästen är orädd och bara klampar över, andra hästen bara vill inte men hoppar till slut över. Min dam vill inte bli lämnad själv och fick övervinna sin rädsla för att komma till kompisarna och hon hade ju sett att de hade ju kommit över.
Andra gången jag och tjejen med den hästen som inte ville gå över red där igen så tog det inte alls så lång tid som första gången, så nog måste hästarna ha lärt sig av varandra, men sen är det nog som många säger att man måste upprepa ofta så de lär sig och kommer ihåg. :)
Vi var väldigt noga med att ge beröm båda gångerna.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka