Hur lär man hästen att förstå beröm?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat på det mycket om hästen verkligen förstår när vi ger den beröm.
Kan man lära den att förstå beröm, t ex ge godis när det varit duktigt samtidigt som man berömmer med rösten för att sedan kunna berömma med enbart rösten utan godis?

Funkar det så eller hur har ni gjort för att lära just era hästar förstå att ni berömmer dem och hur berömmer ni era hästar?

Tack på förhand. :)

Jag har funderat på det mycket om hästen verkligen förstår när vi ger den beröm.
Kan man lära den att förstå beröm, t ex ge godis när det varit duktigt samtidigt som man berömmer med rösten för att sedan kunna berömma med enbart rösten utan godis?

Funkar det så eller hur har ni gjort för att lära just era hästar förstå att ni berömmer dem och hur berömmer ni era hästar?

Visst är det konstigt att/om dom förstår beröm.
Hästar berömmer inte varandra, så varför skulle dom förstå det när vi ger det?
Beröm borde inte finnas i deras värld, särskilt beröm med godis borde vara väldigt avlägset för hästar.

Ändå verkar både hundar och hästar uppskatta beröm och uppmärksamhet.

Eftergift är väl bästa berömmet/ belöningen en häst kan få.

Mina får ibland godis men mest klapp och "duktigt"

Beröm börjar man ju visa hästen redan från första början i all hantering, beröm är eftergift efter tryck. Man använder tryck i alla typer av hästhantering, och beröm är när man ger eftergift. Ofta kombinerar man ju eftergiften med rösten och vips har hästen fattat sambandet så att den sen förstår enbart rösten osv.
Fast utan eftergift blir berömet inte fullt ut beröm även om hästen lärt sig ordet eller tonfallet i sig. Klappar eller läs beröring, är ju i sig ett lugnande och trygghetsspråk som även hästar använder på varandra.

Jag hakar på Mackan, men jag använder inte tryck alla gånger utan signaler. Som flugan.
Jag väntar inte tills hästen gjort det jag önskar utan gör o säger igen. Vid minsta lilla rätt tanke beröm med rösten o klia eller klappa.
Jag har gjort en för mig lustig upptäckt. Mitt månads gamla föl gillar att bli klappad när hon gjort ngt bra.
Säger givetvis att hon är duktig o låter allmänt fånig.
Kliad blir hon annars.
På vuxna hästar använder jag godis till när de varit extra duktiga. Annars bara verbalt o fysiskt beröm.
De känner oxå av euforisk översvallande från sin ägare/ ryttare o gör då gärna om det igen... o om igen.
Poletten trillade ner.

genom att inte klappa och berömma hela tiden, utan verkligen bara när det är något som är riktigt bra, eller rätt.

Angående trycket, hur hade ni gett en häst om ni har den i grimskaft gåends bredvid er och grimskaften hänger löst, ni säger till hästen att den ska stanna och sen stannar ni själva och hästen stannar, hur skulle ni berömma då eftersom det aldrig funnits något tryck redan från början? *nyfiken* :)

Angående trycket, hur hade ni gett en häst om ni har den i grimskaft gåends bredvid er och grimskaften hänger löst, ni säger till hästen att den ska stanna och sen stannar ni själva och hästen stannar, hur skulle ni berömma då eftersom det aldrig funnits något tryck redan från början? *nyfiken* :)

varför ska du överdrivet berömma då öht? det räcker ju med att du isåfall hummar till själv som ev. förstärkning om hästen inte uppfört sig så tidigare eller annars förstår jag öht inte varför frågan? din häst enligt det du skriver lyssnar ju redan och uppför sig fläckfritt och den får beröm i fråga eftergift då? varför ska det behövas ngt annat i fråga om beröm i ett så basalt scenario det är ju vardags hantering och förtroende att man gör så och hästen uppör sig därefter? om jag missförstått vad du menar så förklara gärna :)

Positiv förstärkning är den bästa metoden när det gäller inlärning hos djur, finns hur mycket forskning som helst på detta. Tycker inte det är konstigt eftersom djur utför de beteenden som lönar sig mest helt enkelt. Det gäller att hitta den belöning som just den individen uppskattar mest

Nu jobbar man ju nästan uteslutande med negativ förstärkning när det gäller häst och ridning. Hästen går rakt fram, du drar i höger tygel, som hindrar hästen att gå rakt fram, svänger den då åt höger så försvinner trycket = belöning.
Sen lär sig ju djur att om matte kvittar och klappar på halsen så är det bra, morrar matte och ger onda ögat så är det dåligt.

Löst grimskaft, inget tryck=bra.

Var tog den unghäst eller "gamla" metoden vägen?
Ledande tygeltag där man får MED sig hästen o sen lättar, upprepade förhållningar istället för att hålla ett tryck som inte säger så mkt?
För mig är det signaler som hästen ges en chans att svara på.
En liten kram o hästen minskar direkt från ökad galopp.

nu när jag ska börja leda mitt föl så drar jag inte eller håller emot. utan kom kom o berömmer. Här visar ju stoet vägen precis som draghästen vid inridning.
Ett mottrycksdjur lär sig mkt lättare av det än att dra emot o vänta tills den gör det motsatta. Dragkamp. Jag är även av den åsikten att hästar som sen sätts fast har det lättare att bli hjälpta i en sits om de börjar dra bakåt. Men vissa anser å andra sidan att de ska lära sig själva o får dra o slita tills de "lär sig". Står o tittar på det dumma djuret.:mad:

varför ska du överdrivet berömma då öht? det räcker ju med att du isåfall hummar till själv som ev. förstärkning om hästen inte uppfört sig så tidigare eller annars förstår jag öht inte varför frågan? din häst enligt det du skriver lyssnar ju redan och uppför sig fläckfritt och den får beröm i fråga eftergift då? varför ska det behövas ngt annat i fråga om beröm i ett så basalt scenario det är ju vardags hantering och förtroende att man gör så och hästen uppör sig därefter? om jag missförstått vad du menar så förklara gärna :)
Nej hon uppför sig inte fläckfritt tyvärr. Hon är 13 år och jag får känslan att hon inte förstår när jag ger henne beröm. Vi har sen vi bytte stall försökt öva in lite dominanstränings samt lydnad från marken, då när jag ledde henne så gick hon på mig vilket inte var ok och det blev hon varse ganska direkt, men när jag försöker få henne att gå vid sidan av mig istället och ger henne beröm när hon gör rätt så verkar hon inte förstå för snart går hon bakom mig ändå och då försöker jag få henne vid sidan av mig ändå och det kan då gå men så kommer det något läskigt på hennes sida och då knör hon på mig.
Jag försöker lära henne ljud kommandon, så jag kan t ex säga stanna men ändå fortsätta gå och hon stannar. Just nu måste jag också va med och förtydliga vad jag menar.

Igår när jag tog inne henne för att rida så var det första gången som hon gnäggade efter sina kompisar när hon stod uppbunden fast jag var där, annars har hon bara gnäggat så när hon stått själv tillfälligt i en box ensam i hela stallet. Hon är förövrigt lugn när vi är inne, men man ser ögonvitorna på henne och det gör mig lite ledsen för jag vill att hon ska känna sig trygg med mig också. Känns som jag gjort något fel någonstans. :(

Trycket har inget med grimman att göra i det fallet utan rösten är trycket.

När jag hade köpt min häst och klappade honom på halsen första gången blev han ganska rädd. Han var 6 år då så det var inget jag hade tänkt på :p Då började jag klia honom i manen istället (ett av favvoställena) och samtidigt ge beröm med rösten. Fortfarande är det så (9 år senare) att jag ruskar honom i manen när han varit lite extra duktig för då blir han så nöjd :)

Jag funderar på om min pålla förstår det här med rösten när det gäller beröm, när matte höjer rösten det fattar hon direkt och blir lite "oj oj oj, förlåt" och ser så liten och ynkligt ut, så det skulle vart bra om hon förstått beröm lika bra som hon förstår när hon har gjort något matte inte gillar.
Försöker va lite övertydlig med berömet nu så hon verkligen förstår att det är beröm hon får. :)

Eeh?
Du visar både med kroppspråk o ord/ ljud o är inget tryck.
Arg hög röst är tryck.
Inlärning med flera samstämmiga för att förtydliga o sen kan man plocka bort det ena.
Som smack o skänkel senare

Var tog den unghäst eller "gamla" metoden vägen?
Ledande tygeltag där man får MED sig hästen o sen lättar, upprepade förhållningar istället för att hålla ett tryck som inte säger så mkt?
För mig är det signaler som hästen ges en chans att svara på.
En liten kram o hästen minskar direkt från ökad galopp.

Önska går ju. Ett ledande tygeltag hindrar hästen från att gå rakt fram och slutar inte förrens hästen följer med, negativ förstärkning punkt slut. Du har ökat sannorlikheten att hästen svänger åt det håll du leder.
Negativ förstärkning behöver inte alltid vara någon hemskt. Tex: Du har huvudvärk, du tar en TREO, huvudvärken försvinner. Vi har nu ökat sannorlikheten att du tar en TREO nästa gång du får huvudvärk med just negativ förstärkning.

Jo det slutar även om hästen inte förstår första gången.
Handen ska tillbaka till utgångsläget o inte hållas kvar o dra där.
Börja om -försök igen.
Treo jämförelsen på oss människor haltar rejält.

Iom att hästar inte förstår våra ljud per födsel så får vi träna in dem som med alla annan träning.
Hästar har heller inte lika lätt att lära in ord som tex vi eller hundar har. Därför bör man låta det ta tid.

Jag belönar genom eftergift som grund. Jag kan använda godis i extremfall som komplement till eftergift. Tex använde jag det till min gamle ponny i början då vi övade läggning.
Det är lätt att godis sätter en viss energi i hästarna. Den vill inte jag ha i alla lägen. Jag vill också ha ett system att kommunicera med mina djur där jag inte är beroende av vare sig godis eller diverse prylar, så naket som möjligt.

Mina hästar har genom det och vanlig hantering kunnat fatta att jag är nöjd.

Inlärning handlar om mer än belöning i rätt läge för mig.
Det handlar om att låta nervsystemet vara ifred för att snabbare lagra rätt info och till slut bli omprogrammerat genom alla upprepningar.
Så att då klappa, ge godis etc stör i min värld inlärningen i vissa lägen.
Jag vill alltså bara ta bort all tillförsel av ny stimuli; ljud, känsel, smak, etc..

Belöning kan för mig också vara att jag hoppar av och tar in hästen i boxen efter en synnerligen väl utförd uppgift på ridbanan.

Trots att jag då inte berömmer lika mkt med godis eller ord som många andra så brukar mina hästar gilla jobb, vilja vara med matte och inte vara rädda för trailer, spolas, ta sig förbi märkligheter etc..

Gosa och mysa kan vi absolut göra. Och jag kan gärna ge dem en måltid i syfte att avdramatisera något. Men då en hel, lång måltid som tar tid att få i sig för att vara kvar i känslan av bra längre än en godis. :)

Jag funderar på om min pålla förstår det här med rösten när det gäller beröm, när matte höjer rösten det fattar hon direkt och blir lite "oj oj oj, förlåt" och ser så liten och ynkligt ut, så det skulle vart bra om hon förstått beröm lika bra som hon förstår när hon har gjort något matte inte gillar.
Försöker va lite övertydlig med berömet nu så hon verkligen förstår att det är beröm hon får. :)

Berömmer du med röst eller ngt fysiskt samtidigt som du upphör retningen/trycket kommer hästen till slut förstå att det är beröm.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka