Jag har funderat på det mycket om hästen verkligen förstår när vi ger den beröm.
Kan man lära den att förstå beröm, t ex ge godis när det varit duktigt samtidigt som man berömmer med rösten för att sedan kunna berömma med enbart rösten utan godis?
Funkar det så eller hur har ni gjort för att lära just era hästar förstå att ni berömmer dem och hur berömmer ni era hästar?
Tack på förhand.
Iom att hästar inte förstår våra ljud per födsel så får vi träna in dem som med alla annan träning.
Hästar har heller inte lika lätt att lära in ord som tex vi eller hundar har. Därför bör man låta det ta tid.
Jag belönar genom eftergift som grund. Jag kan använda godis i extremfall som komplement till eftergift. Tex använde jag det till min gamle ponny i början då vi övade läggning.
Det är lätt att godis sätter en viss energi i hästarna. Den vill inte jag ha i alla lägen. Jag vill också ha ett system att kommunicera med mina djur där jag inte är beroende av vare sig godis eller diverse prylar, så naket som möjligt.
Mina hästar har genom det och vanlig hantering kunnat fatta att jag är nöjd.
Inlärning handlar om mer än belöning i rätt läge för mig.
Det handlar om att låta nervsystemet vara ifred för att snabbare lagra rätt info och till slut bli omprogrammerat genom alla upprepningar.
Så att då klappa, ge godis etc stör i min värld inlärningen i vissa lägen.
Jag vill alltså bara ta bort all tillförsel av ny stimuli; ljud, känsel, smak, etc..
Belöning kan för mig också vara att jag hoppar av och tar in hästen i boxen efter en synnerligen väl utförd uppgift på ridbanan.
Trots att jag då inte berömmer lika mkt med godis eller ord som många andra så brukar mina hästar gilla jobb, vilja vara med matte och inte vara rädda för trailer, spolas, ta sig förbi märkligheter etc..
Gosa och mysa kan vi absolut göra. Och jag kan gärna ge dem en måltid i syfte att avdramatisera något. Men då en hel, lång måltid som tar tid att få i sig för att vara kvar i känslan av bra längre än en godis.