Hur lär man en 4 åring att leka?

jerseyko

Trådstartare
N Det är sån enorm skillnad på barnen här hemma. Mina barn 4 och 6 år kan leka tillsammans och själva i timmar. Bygga lego, rita, dockor, bilar osv. Så har dom vart från början.
Men så sambons 4 åring. Han kan inte leka. Han är inte intresserad, går knappt och få honom att rita/bygga fast man sitter med.
Går man ut själv så springer han, hoppar i vattenpölar om det finns. Sen vill han gå in. Säger man nej så går han runt, kastar nån sten eller sparkar på nått. Kastar ut alla leksaker ur lekstugan.

Är man inne och inte gör nått med honom, utan pysslar med annat så sätter han sej i soffan sen sitter han där.

Oftast är ju dock mina barn hemma, och han hänger på 6 åringen. Men de blir ofta missförstånd och de är så trist att behöva vakta hela tiden.
När 6 åringen hade kalas och jag fixade i köket kom hans klasskompisar ner och berättade hur pojken bråkade och tog saker så de slutade med att jag fick hämta ner honom.

Nu är ju jag bara hans plastmamma, och är väl inte mitt ansvar men sambon behöver stöttning i sin föräldraroll.

Sv: Hur lär man en 4 åring att leka?

Hans pappa får väl börja med att visa lek. Rådet man brukar få är att sätta av tid som är bara det utåtagerade barnets. Bara leka med det barnet med ögonkontakt och samtal under någon halvtimme. Leka affär kanske.
Vad säger förskolepersonalen?

Om sambon behöver stöttning i sin föräldraroll är det väl inte du som ska problematisera varför barnet inte leker?

BVC ska ha verksamhet för att stödja föräldrar tex. kurator med soetskompetens på föräldra-rollen.
Kanske kunde vara något för pappan?

Hur är han när han är hemma hos sin mamma?

Han är ju så pass stor att han förstår ett och annat och detta beteendet är kanske någon form av protest?

sta Tora: Mamman har varit med honom till bup för han är, enligt henne, så bråkig/trotsig. Dom problemen hon tog upp där har vi aldrig sett hemma hos oss.
Sambon ska prata med dagis efter jullovet, mamman går inte att prata med. De får ta allt som rör sonen via familjerätten och deras kontakt där.

Stormcast: Absolut inte, han ser de ju oxå och vi är överens. Han tycker de är skönt att ha mej vid sidan, han blir ibland lite mesig och istället för att visa barnen gör han de själv osv. (ingen skillnad om de är hans eller mina barn)

Jag vet att man inte ska jämföra barn. Men nu är det sån tydlig skillnad inte bara mot mina utan även kompisars barn. Jag tycker ju synd om honom, och nu närmar sej skolan också.

Min sambo har samma åsikt som jag, om nu någon skulle få för sej att de bara är jag som tycker saker för jag startade tråden.

Senast ändrad:

Man visar handgripligen hur man gör.
Enkla sällskapsspel är en bra hjälp.
Eller att ge barnen gemensamma uppgifter.

Det finns pedagogik för det där.
Fråga någon förskolelärare eller fritidspedagog om råd.
Fenomenet är ganska så vanligt och välkänt.

Någon forskningsartikel sa att man kunde träna turtagning osv. Dvs typ leka affär eller när barnet hjälper till vispa grädden först du, sedan jag, sedan du, sedan jag. Med små barn eller barn som inte är så bra på det sociala får man ju vara ganska envis med att det är varannan som gäller (kanske en superkortis hålla i vispen av den vuxne i början). Hjälpa till i köket kanske? Träna socialt samspel vuxen mot barn helt enkelt där den vuxne är lite barnslig och inte alltid bara ger sig och låter barnet få göra allt det roliga.

Sedan kanske man behöver bygga upp fantasi hos barnet? Om barnet skulle råka leka någon gång -hoppar i en vattenpöl kanske man kan säga Oj! kom det upp en drake ur vattenpölen nu? Vill den ha kaffe? Då kokar vi kaffe. Nu ger jag kaffet till draken? (håll fram ingenting i handen). Ska vi göra en sandkaka till henne. (Vet inte om det fungerar på barn utan fantasi?)

Senast ändrad:

Tack smart!

Han hittade 6 åringens lego city "ritning" nu på morgonen så efter mellis ska vi ta ett försök å få ihop det och leta legobitar efter hur dom ser ut på bilden.

Sist vi försökte så sa han bara "bygg den till mej" å sprang iväg. Men nu är mina barn hos mormor å morfar så finns ju mindre som kan "störa"

N Det är sån enorm skillnad på barnen här hemma. Mina barn 4 och 6 år kan leka tillsammans och själva i timmar. Bygga lego, rita, dockor, bilar osv. Så har dom vart från början.
Det ÄR skillnad på barn. Vissa leker gärna själva, medan andra behöver kontakt med vuxna. Om dina barn är vana vid att leka tillsammans så kanske han känner sig utanför och inte vet hur han ska kunna få vara med. Dina barn är kanske inte så pigga på att släppa in någon annan heller, om deras lek fungerar bra
Men så sambons 4 åring. Han kan inte leka. Han är inte intresserad, går knappt och få honom att rita/bygga fast man sitter med.
Vad är han själv intresserad av? Alla barn gillar inte att rita/bygga, vissa är mer fysiska och vill hellre springa, klättra osv. Han kanske inte känner sig välkommen att vara med de andra? De andra kanske inte vill ha med honom?
Går man ut själv så springer han, hoppar i vattenpölar om det finns. Sen vill han gå in. Säger man nej så går han runt, kastar nån sten eller sparkar på nått. Kastar ut alla leksaker ur lekstugan.
Vad gör ni andra när ni är ute? Springer han och hoppa för sig själv? Vad finns det att sysselsätta sig med utomhus?

Är man inne och inte gör nått med honom, utan pysslar med annat så sätter han sej i soffan sen sitter han där.
Är han hemmastadd hos er? Dvs. bor han där regelbundet? Hur länge har han gjort det? Om han inte känner sig "hemma" hos er är det kanske inte så konstigt att han inte gör så mycket.

Oftast är ju dock mina barn hemma, och han hänger på 6 åringen. Men de blir ofta missförstånd och de är så trist att behöva vakta hela tiden.
Varför blir det missförstånd? Är det inte bättre att vara med och försöka se vad det är som händer?
När 6 åringen hade kalas och jag fixade i köket kom hans klasskompisar ner och berättade hur pojken bråkade och tog saker så de slutade med att jag fick hämta ner honom.
Om han inte känner att han får vara med, men kanske gärna vill det, är det inte så konstigt att han bråkar. Han kanske inte vet hur man tar kontakt på ett bra sätt?

Nu är ju jag bara hans plastmamma, och är väl inte mitt ansvar men sambon behöver stöttning i sin föräldraroll.

Det är inte lätt för ett barn att komma in i en gemenskap. Han är inte på "hemmaplan" (om jag har förstått det rätt) och de andra har ett fungerande sätt att leka som kanske inte passar ihop med hans sätt och/eller intressen. Han behöver kanske hjälp av vuxna för att hitta sin plats i familjen.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 210
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA