Hur långt till stallet?

Seabaz

Trådstartare
För dig (oss) som har våra hästar inackorderade, hur långt åker du enkel väg till ditt stall?

Var går din smärtgräns på hur långt det får vara till stallet?

:)
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har ca 1,5mil enkel väg till stallet.

Det är i längsta laget, men 2 mil är nog min absoluta smärtgräns.
När jag hade 6km till stallet var det alldeles lagom :)

Fast bäst vore ju egen gård med hästarna utanför fönstret...
 
Sv: Hur långt till stallet?

jag har haft mina hästar inom 15-25 minuters åkväg.

Milantalet har varierat eftersom det delvis varit motorväg, 2:1 väg eller mindre vägar. Men inom 30 minuter vill jag nog ha det
 
Sv: Hur långt till stallet?

7 km.
Bor i Bromma och hade hästen ett tag i Södertälje, det var långt över min smärtgräns kan jag säga.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 5 km till stallet, med bilen tar det runt 7 min, cykel 15 min ungefär.

Min smärtgräns går omkring 2 mil, mest av ekonomiska skäl tror jag. Hade det däremot varit t.ex. en mycket trevlig lösdrift med möjlighet att få hästen tillsedd och fodrad och hästen trivdes med flocken (och därmed, som jag ser det, också haft mindre behov av mental stimulans från min sida) hade jag kunnat tänka mig att köra 3, kanske 4 mil.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har kanske 15m till stallet... :angel:
Inte alls dumt att ha lyckats hitta ett hus att hyra precis brevid ett stall. :D

Längst jag skulle kunna tänka mig är väl 2-3mil, var ungefär vad vi hade när vi bodde i västerort utanför Stockholm.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har haft lite olika genom åren; 4 km, 7 km, 9 km, 10 km och 16 km till stallet enkel resa. Just nu har jag 10 km, det är ok med bil, men lite i längsta laget med cykel (ja, jag är lite lat;)). Runt 5-6 km är lagom om man skall cykla dagligen, är det längre drar jag mig för att ta cykeln då det tar så mycket längre tid än att ta bilen. För mig är runt milen är maxavstånd, mer blir för dyrt i längden för då cyklar jag inte alls:D
 
Sv: Hur långt till stallet?

Exakt 16,7 km:D Det tar ca 20 min att köra. Egentligen är det över min smärtgräns eftersom jag vill kunna cykla till stallet, men jag bor i en stor stad och för att kunna bo bra och ha hästen på ett bra ställe får jag kompromissa på detta viset.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Det har varierat mellan 1 km och 3 mil. Nu har jag äntligen köpt mig en gård och kan sitta inne vid datorn och titta på hästarna i hagen :)
 
Sv: Hur långt till stallet?

När jag hade häst hade jag nog 3,5 kilometer mellan tummen och pekfingret. Det var helt okej.

Hade jag haft bil hade jag kunnat tänka mig längre, nu vart det cykel eller benen som gällde.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Just nu har jag ca 1,4 mil enkel resa och när jag har flyttat om ett par månader så har jag 8,5 km till stallet :D

Jag tycker gränsen går där runt 1,5 mil eftersom man åker varje dag och jag vill gärna kunna åka moped eftersom det är billigare än bil med bensinen.
 
Sv: Hur långt till stallet?

har ca 12 km till stallet enkelväg. ungefär de avståndet jag alltid har haft till ställen jag hyrt in mig på. Tar 15 min med bil. Skulle dock vilja flytta närmare så man skulle kunna cykla
 
Sv: Hur långt till stallet?

Hej!

Jag har ca 9 km till stallet, det tar mig ca 30 min att cykla- vilket just nu är snabbaste sättet att ta sig dit. Med buss/tåg tar det ca 1 timme.

Min gräns för hur långt bort häst bor är lite beroende på service i stallet, men just nu är det här stallet helt klart på gränsen. Jag vill egentligen ha häst närmare hemma så jag kan åka fler gånger om dagen vid behov, tyvärr dräller det inte att vettiga stall så nära.

Och jag utgår då ifrån att jag inte har bil, med bil kan jag såklart åka längre, men just nu tillåter inte ekonomin en sådan och egentligen vill jag inte ha pållan längre bort oavsett..

/Lavinia, som haft hästen 2 timmar hemifrån och det gör jag helst inte om igen.
 
Sv: Hur långt till stallet?

För mig tar det ca: 10min att cykla till min medryttarhäst! vilket jag tycker är ett perfekt avstånd!
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 1,3 mil enkel väg. Jag tycker att det är i längsta laget eftersom jag vill kunna cykla och spara bensinpengar. Just nu går det inte att cykla av tidsmässiga skäl då jag inte alltid har 40 min/väg över till det. Jag tar ofta stallet på väg till eller från jobbet och då blir det smidigast med bilen eftersom jobbet ligger mittemellan stall och hem.

När jag hade ponnyer under högstadietiden så had jag 3-4 km vilket var perfekt cykelavstånd och man kunde även gå dit vintertid.

Min första storhäst hade jag 1 mil bort och då hade jag inte körkort vilket blev drygt, speciellt vintertid när man var tvungen att passa in busstider (som inte gick särskillt ofta). Aldrig mer.

Nu sitter jag och hoppas på att hyra nåt mysigt boende i närheten så jag kan gå ner och fixa intag osv själv och min häst därmed får vara ute hela dagar istället för att anpassas till när jag är där eller lyckas fixa nån annan som har tid att ta in :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt till stallet?

5 km till stallet med fullservice;)

Men som de flesta säger, helst skulle hästarna kunna ses från köksfönstret.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Inte direkt inackorderad men de perioder som hästarna är hos stoets ägare så har jag ~17 km till stallet, tar prick 30 minuter med moppen, en kvart med bil. Annars har jag typ 10 meter till stallet, men då är det eget stall :D

I vintras, när vi bodde i stan och hästen stod vid ridskolan så hade jag lite över 2 km till stallet, tog mig oftast dit & hem till fots.

Min fd sköthäst var inackorderad på annan ort en vinter, tog ca 40 minuter med bil dit. Det var lite väl långt, vet inte om jag skulle orka det varje dag med skola/jobb också. Eller hinna för den delen, avskyr att stressa i stallet...
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har stallet tio minuters promenad hemifrån!
Har som längst haft en halvmil så jag är lite bortskämd med att ha haft stall nära.

Skulle nog inte vilja ha mer än en mil. Möjligtvis om det låg mellan hemma och jobbet, men inte flera mil åt fel håll.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 327
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: warg
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 498
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp