Sv: Hur långt till stallet?
I nuläget har jag en mil till stallet, och där har jag stått i snart två år. Körkort och bil är ett måste, men det är det i och för sig till allting där jag bor eftersom bussförbindelserna är värdelösa. Tar ungefär tio minuter med bil, femton på sommaren när en ganska stor bit av sträckan sänks till 50 km/h.
Till mitt förra stall hade jag längre, och då var jag dessutom tvungen att åka dit fyra gånger/dag och göra allting själv. Här ingår de flesta mornarna och alla kvällarna. Vissa dagar kan det räcka med att åka en gång/dag.
Jag har även provat att ha hästen nära, två-tre km hemifrån, och då cyklade jag. Visst, det var jätteskönt och bra på alla sätt, gratis motion, tog mindre tid i anspråk och man hann göra mer i stallet när man inte behövde lägga mycket tid på bilkörning. Det gick också att vara mycket mer spontan och åka dit lite när som helst, nu kräver det mer planering för att slippa dyra, onödiga bensinkostnader. Men varken jag eller hästarna trivdes i det stallet, och det finns inte så många stall nära mitt hem där det finns plats för fler än en häst. Jag tar hellre att köra en bit extra mot att trivas i stallet.
Min gräns går nog vid två mil någonstans, beroende på hur ofta jag skulle behöva köra sträckan, och vart stallet låg i förhållande till hem/skola/jobb.