Hur långt till stallet?

Sv: Hur långt till stallet?

Jag har ca 2 mil i dagsläget. Har som längst haft 3,5 och där går nog min smärtgräns.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har ca 2,5 mil enkel väg till stallet. Ffa ur miljösynpunkt tycker jag det är helt förkastligt att behöva använda bilen så mycket. Ibland vill man ju också åka flera gånger på en dag men där måste jag verkligen tänka till och tyvärr måste jag ofta kompromissa med tex täcken, solskydd, antal fodringar mm. Tidigare hade jag 4 km till stallet, helt perfekt! Kunde tom cykla både till jobb och stall på den tiden, det tilltalade min syn på hur vi bör ta hand om vår miljö. Tyvärr var jag tvungen att låta trivseln gå före och det känns skönt att nu stå i ett stall där det går att trivas. Jag kan absolut inte tänka mig att åka längre än vad jag gör idag.
 
Sv: Hur långt till stallet?

jag har 1mil och cyklar i ur och skur, det tar mig ca 20-25 minuter beroende på väder och vind och träningsvärk i kroppen. Min smärtgräns går vid 15km.
 
Sv: Hur långt till stallet?

5-10 min med bil, 15-20 min ifall jag väljer att gå. :)
Hade inte pallat åka i en timma för att komma till stallet.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Kl
Alla har jättenära, det vill jag också ha :(

Har 38 km enkel väg och tar mig dit kommunalt. Det kan vara tufft, men de står hos en av mina närmsta vänner så det är verkligen en stallägare att lita på. Behöver dessutom inte åka ut varje dag.
 
Sv: Hur långt till stallet?

I nuläget har jag en mil till stallet, och där har jag stått i snart två år. Körkort och bil är ett måste, men det är det i och för sig till allting där jag bor eftersom bussförbindelserna är värdelösa. Tar ungefär tio minuter med bil, femton på sommaren när en ganska stor bit av sträckan sänks till 50 km/h.

Till mitt förra stall hade jag längre, och då var jag dessutom tvungen att åka dit fyra gånger/dag och göra allting själv. Här ingår de flesta mornarna och alla kvällarna. Vissa dagar kan det räcka med att åka en gång/dag.

Jag har även provat att ha hästen nära, två-tre km hemifrån, och då cyklade jag. Visst, det var jätteskönt och bra på alla sätt, gratis motion, tog mindre tid i anspråk och man hann göra mer i stallet när man inte behövde lägga mycket tid på bilkörning. Det gick också att vara mycket mer spontan och åka dit lite när som helst, nu kräver det mer planering för att slippa dyra, onödiga bensinkostnader. Men varken jag eller hästarna trivdes i det stallet, och det finns inte så många stall nära mitt hem där det finns plats för fler än en häst. Jag tar hellre att köra en bit extra mot att trivas i stallet.

Min gräns går nog vid två mil någonstans, beroende på hur ofta jag skulle behöva köra sträckan, och vart stallet låg i förhållande till hem/skola/jobb.
 
Sv: Hur långt till stallet?

*kl*

Jag har för närvarande 2.8 mil till stallet enkel resa. Det är nog nästan smärtgränsen tror jag.
Innan hade jag 1.8 mil, men det stället ska tyvärr säljas så det var bara att försöka hitta nåt nytt.

För första gången i mitt liv som hästägare så har jag nu nära till kollektivtrafik dock :D Som tonåring fick man cykla i ur och skur, och sen har man kört bil. Men nu kan jag ta både buss eller tåg om jag vill. :D Så det kan ju bli riktigt skönt till vintern.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 1 mil nu och innan hade jag 4 km men då pendlade jag till jobbet och det gör jag inte nu. Smärtgränsen går vid 2 mil. Ett tag hade jag 4 mil då jag flyttade innan hästen och det var på tok för långt. Blev ett sådant projekt att åka till stallet att det inte blev av vissa dagar eftersom jag hade fullservice. Så vill jag inte ha det, man har ju häst för att umgås med den!
 
Sv: Hur långt till stallet?

i dagsläget har jag 9 km cykleväg till stallet, tar cirka 30-40 minuter beroende på om man väljer den backiga vägen eller den lite mindre backiga vägen. Till hösten kommer vi dock flytta cirka 2,5 mil utanför stan till vad som verkar vara en superanläggning, framför allt om man ser till de stall som ligger i närheten.
 
Sv: Hur långt till stallet?

*KL*

Jag har exakt 400m till stallet enl Google Maps :D

Jag har tidigare haft 1½ km och 5 km, 5km-stället var jättebra men jag tycker om att åka till stallet 2-3 ggr om dagen och då tyckte jag att det blev dyrt att åka fram o tillbaka (körde alltid bil).

Glömde smärtgräns: ja min går nog vid 5km ungefär men eftersom jag bor på landet kan jag ställa dom kraven, skulle vara annorlunda om man bodde i stan förstår jag.
 
Sv: Hur långt till stallet?

*kl*

Oj... Det är ca 4 mil till stallet från jobbet, ca 36 min kommunalt, Jag har inte bil. Hemifrån är det kanske 5 mil, eller 1 timme o 15 min kommunalt.

Skulle underlätta väldigt mycket om stallet låg närmare, men jag bor i centrala Stockholm och har islandshäst, så det finns inte så mkt att välja på.
 
Sv: Hur långt till stallet?

*KL*

Jag har ca 1,5 mil att köra enkel väg till stallet. Det går snabbt då det är himla bra väg dit. Det händer att jag åka dit två gånger om dagen också, inga problem tycker jag med den sträckan.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Ca 2 mil hemifrån, från jobbet 2,5 mil men eftersom jag åker kommunalt så tar det 45-50 min från jobbet och 20-25 min hem. Helt okej.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 2,7 mil enkel resa hemifrån till stallet och 2,7 mil enkel resa hemifrån till jobbet. Åker oftast direkt till stallet från jobbet så blir då 5-6 mil.. Det tar 40 min med motorväg hela vägen utom sista 1,5 milen.
Finns inga vettiga stall närmre.

Det är egentligen för långt med tanke på att jag åker bil både till jobb och stall. 12 mil per dag är inte helt okej .. :p
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 15 km till stallet. Det är gränsen längre bort vill jag inte eftersom jag cyklar. 5-6 km tycker jag skulle kännas mer lagom.
 
Sv: Hur långt till stallet?

kl

Just nu har jag strax under 1 mil till stallet men jag flyttar snart och kommer då ha runt 3 mil till stallet. Känns lite långt för mig som är van vid att ha hästen hyfsat nära, men bra vägar och går fort så länge man kör vid rätt tid. Skulle inte kunna stå så mycket längre bort än så här.
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 6,1 mil enkel resa. Sthlm-Enköping det är motorväg hela sträckan och tar 45 min dörr till dörr
 
Sv: Hur långt till stallet?

Jag har 1,6 mil enkel väg. min smärtgräns går vid 2 mil enkel väg.

Har haft 2,5 mil enkel väg innan men det var det värt för hästens hälsa! (stall med uteboxar för lungsjuk häst)
 
Sv: Hur långt till stallet?

Nu kan jag äntligen skriva här utan att skämmas :D
Hade 1,5 timmes resväg kommunalt till stallet tidigare, men bil tog det ca 50 min med motorväg hela vägen. Nu kommer det bara ta 8 min med buss som i princip går från dörr till dörr :love:
Min smärtgräns går väl igentligen vid en timmes resväg kommunalt (har inget körkort) men flyttade till andra sidan stan utan att få med hästen.
 
Sv: Hur långt till stallet?

kl

Drygt fyra mil, jag bor på ena sidan sthlm och hästen på andra sidan. Korkat eftersom E4an alltid byggs om och rusningstrafiken
är inte en tanke att åka i. Men det är värt det eftersom hästen mår som en prinsessa i vårt kalasstall!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 327
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: warg
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 498
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp