Valpar ska inte motioneras= ska inte under för lång tid utföra monotona rörelser före det att skelettet är färdigväxt. Med monotona rörelser avses ex koppelpromenad i rask takt utan uppehåll, löpning, joggning etc. Inte heller ska man "fysa" en valp ex genom att låta den dra tunga föremål typ kedjor el liknande eller bära tunga klövjeväskor.
Att fritt, i långlina eller liknande, röra sig i skog och mark i sin egen takt är bra valpen eftersom den behöver bygga muskler och kondition i lagom takt. Det man vill undvika är belastning på skelett och leder.
Det finns forskning som visar att lagom mycket motion (ca 1 timme per dag) av valpar har positiva effekter på utveckling av leder och ligament. Bland annat denna: Kiviranta I, Tammi M, Jurvelin J, et al: Moderate running exercise augments glycosaminoglycans and thickness of articular cartilage in the knee joint of young beagle dogs, J Orthop Res 6:188-195, 1988.
KL.
Var på en föreläsning med Kjerstin Petterson som är fysioterapeut på SLU och de forskar mycket på hundar och skador. Enligt henne var det man absolut ska undvika upprepade rörelser där ryggraden vrids eller trycks ihop, det kan vara väldigt skadligt för en växande hund. Ex. tvära sängar, skyddsarbete, höga hopp osv.
Det kan vara större risk för skador om man låter valpen springa och leka med andra hundar (vilket de flesta gör då och då) än om man tar ut den på en kortare joggningtur då och då (vilken typ ingen gör). Joggningen upplever jag väldigt snällt mot kroppen på hundarna så länge de hållet ett jämnt travtempo. Det är ju i trav en hund ska kunna förflytta sig långa sträckor.
Så som min valp rör sig ser jag inte att promenader och joggingturer skulle ha större skaderisk än den motion hon annars fixar själv (tokrusar i cirklar) så länge hon inte överansträngs. Men gradvis uppbyggnad är såklart väldigt viktigt oansett ålder på hunden. Musklerna blir starkare mycket snabbare än ligamenten som ska stabilisera lederna.
Här är lite intressanta funderingar (på engelska): LÄNK