@Lejonelle, det där är jag helt övertygad om också.
Jag har fått höra en hel del skeptiska ord från folk om hur jag gör med min nuvarande lilla valp, trots att jag medvetet undviker att prata så mycket om hur mycket vi är ute osv just för att slippa andras kommentarer.
I alla fall, att jag går till skogen varje dag är tydligen galet. När valp sedan är övertrött piraya så "är det säkert för alla aktiviteter hon är med på hela tiden". Att hon slutade bli övertrött piraya när jag började vara i skogen mer, istället för att hon skulle rusa runt inomhus, det noteras inte. Att personens egna valpar alltid varit ute i rastgård i princip hela dagarna och därmed varit ute och busat hela tiden, det tänks det inte på. Jag själv tycker att det ju omöjligt kan vara mer ansträngande för Ebrah att två gånger per dag springa lite i skog (vi snackar kanske 30-40min i hennes tempo, kan bli allt från att vi går 50 meter till 1-2km beroende på vad hon vill). Övrig tid ligger hon ju inomhus och vilar, eller kanske brottas med Aysu i sängen, men det försöker jag hålla hyfsat lugnt just för att jag vill ha lugn inomhus.
Jag får också kritik från vissa för att jag tränar mina hundar, för alla vet väl att "valpar ska få vara valpar" (dvs inte lära sig ett smack och inte tränas i ens vardagslydnad fram tills de är 1år då de plötsligt ska kunna allt från ingenstans).
Att jag släpper Ebrah tillsammans med Aysu ibland så att de får leka tillsammans ute, det vågar jag knappt nämna, för alla vet väl att valpar överanstränger sig och går sönder om de får leka med vuxna hundar? Själv tänker jag att det omöjligt kan vara värre för henne att leka med en klok, vuxen hund i någon minut jämfört att leka tills hon är trött med en jämnårig valp som inte heller riktigt känner när det räcker. När de leker tillsammans så kan jag hyfsat enkelt avbryta och kalla in Aysu om jag tycker att det ser ut att bli för livat, eller nappa tag i valpen och koppla henne. Men å andra sidan misstänker jag att folks skeptism där kommer från att de flesta jag känner är vinthundsmänniskor och de flesta med vinthundar har i princip obefintlig inkallning på sina hundar och aldrig skulle kunna avbryta lek i skog förrän hunden var trött och "färdig"...
Kortfattat kan sägas att jag tror det är svårt för en valp att "motionera sig för mycket" så länge den får vara lös och röra sig i sitt egna tempo. Ok om man har vuxen hund som drar igång den hela, hela tiden eller håller på med bollkastning, cyklar med hund eller liknande, då kan det nog bli för mycket. Men ja.. de måste ju få röra på sig! Allt mår bra av det. Muskler och skelett behöver det för att utvecklas bra och hjärnan mår ju också bra av det.