hur långt kan man transportera samma dag som tävling?

panzy

Trådstartare
ja, som rubriken.. 50km tävling el CR är det som gäller så ingen lång distans..

Vill sååå gärna hinna med en distansritt till innan den 25e augusti då jag flyttar o måste lämna tillbaks hästen :(

Sv: hur långt kan man transportera samma dag som tävling?

Hur tidigt orkar du gå upp?
Hur reser hästen?

Rent generellt så är tycker jag att det är ok att åka över dan om du har >25mil enkel resa.

Men det beror på hästen. Den ska ju åka dit, gå 5 mil och åka hem igen.

/Linnea

Jag ska från Vallentuna (lite norr om Stockholm) till Lerdala (utanför skövde??) i augusti. 30km PP-klass.
Jag kommer att åka på fredagen, rida lördagen, åka hem på söndagen.
Detta gör jag för att:
1 Varken jag eller hästen är så vana vid att åka, så jag vill att hon ska få en chans att vänja sig vid den främmande miljön innan vi ska starta.. På de två evenemang (Westernridningens Dag + en långritt) vi varit med på innan, har hon tyckt att det varit väldigt läskigt att komma till nytt ställe, nya hästar, nya människor, nya lukter, och samtidigt bli sadlad och ivägriden på :eek: . Nu får hon chans att lugna sig och vänja sig.
2 Vet. kontroll görs dagen innan (på denna ritt, enligt propp) på de hästar som anländer innan tävlingsdag.
3 Hon får resten av dagen + natten på sig att slappna av ordentligt efter ritten också. Samt att vi (jag + hinknissarna) har lite längre tid på oss att vila också (mamma känslig för värmen, och det är hon som kör..), det är ett plus i kanten.
4 boxplats på tävlingsplatsen kostar bara 150kr/natt, så det är värt det.
(men detta blri bara tredje gången jag & Honey tillsammans åker iväg hemifrån och gör något speciellt...)

vet faktiskt inte hur långt hästar generellt "kan" åka direkt efter ritt..
vet bara att min dam skarpt ogillar transporten..

Följdfråga:

NÄR ska man åka om man har ca 20-25mil enkel väg? Dvs. hur långt innan start bör man vara på tävlingsplatsen. Räcker det om man är på plats ca 30 min före bangenomgång o vet. eller skall man vara där så tidigt som möjligt, när sekreteriatet öppnar?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 870
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Hemmasittare