Hur långt kan jag gå med en 2`åring?

jklirla

Trådstartare
Konstig fråga, men jag blir lite fundersam inför ett problem jag står inför. Kom på igår att min två åring måste ha sin spruta A2 som jag helt glömt bort. Det har gått över tiden, med två veckor, jag ringde vet. som sa att om jag kom in i morgon så var det okej. ATG ligger ca 12km från där jag bor, jag har ingen verkligen ingen som kan köra mig, och dessutom ingen transport. har inget körkort själv.
Fine, tänkte jag då går vi väl, det finns en väg genom skogen, som man kan ta, sedan blir det asfalt ca fem kilometer mot slutet, det är inte överdrivet mycket trafik och hästen är pigg och frisk.
En kompis säger att det är för långt för pållen att gå, men jag går mycket med honom annars också, kanske inte 2,5 mil på en dag dock...
Är det galet att gå så långt? Vad tror ni?

Sv: Hur långt kan jag gå med en 2`åring?

Det ska den absolut kunna orka, kanske lite lång att motionera men det är viktigt med vaccination så jag hade traskat om jag var du! :)

Du kan inte ta ut en distriktare annars då?

Framförällt unga hästar kan ju reagera på vaccinationen så du ska kanske kolla med vet att det är ok med motion i så nära anslutning.

Du måste förmodligen börja om med grundvaccineringen ändå, så att vänta på vet nån vecka till spelar nog ingen roll :(

Ska hästen tävlas i framtiden, så kollar de ända från första grundvaccinering till dagens datum och då får inte en enda spruta överskrida med en enda dag.

Dit är inga problem att gå men hem skall du inte gå efter att han fått injektionen så där faller den ideen.

Okej, vad bra att jag ställde fråga här, jag får helt enkelt strunta i det i morgon. Ska inte tävla med honom, inte på många många år i alla fall. Så om jag försöker få tag på distriktvet, så kanske de kan ge honom i nästa vecka...man kan ju tycka att det inte borde göra så stor skillnad, men jag ska fråga veterinären. Då får vi väl ta om allt i gen då....Det kostar hutlöst mycket mer att ta ut dist. vet...
Ang. sträckan att gå så var det ändå bra att jag fick svar, jag hade funderingar på att gå den med pållen senare i höst för att vara med på en grej på ridklubben, han skulle då få stå i en gästbox över natten och så kunde vi gå hem dagen efter. Det ska bli kul!
Tack för era svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 189
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka