Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag är helt förvirrad ju. Vi ger linfrö året om i betforn o sedan vi började med det har höbyten (väldigt försiktiga över flera veckor) o andra stressmoment (åka iväg har alltid gjort det gamla stoet allmänt lös i magen) inte verkat påverka magen alls längre :idea:

kl.
Ikväll ska calle skos för första gången , jag hoppas att de går bra!!

Kommer även att klippa honom för första gången ikväll eller imorgon, dock bara halsen. Tror inte att de ska vara något bekymmer, men man vet aldrig först man har provat ;)

Kommer ev slå på Q framskor ikväll oxå , eller så tar vi de lite längre fram.
Pigga ,glada och friska grabbar har jag :)
Var en kiropraktor som var här o kollade Q´s mamma o han fick kolla på Q lite snabbt oxå , inga problem där.
fick beröm för en fin och väluppfostrad 3 åring :)

kl

Jag har kommit på en "träning" som jag tycker är jättekul och saga med hoppas jag :D

Jag har repgrimma och nh-grimskaft på 8 meter. Leker lite pnh och blandar det med att jag typ tömkör fast inte :D

Det är jättekul... alltså typ, longerar ett varv sen fortsätter vi på fyrkantsspåret med samma avstånd mellan oss som när jag longerer oxå longera ett varv igen oxå fortsätter vi på spåret, sen byter vi håll (vilket hon är superduktig på :D) och grejar åt andra hållet. Nu låter det här säkert jätte roligt (dumt) men det är roligt och Saga lyssnar så himla bra, jag kan föra henne dit jag vill. Ibland vill hon gå in mot mig när vi går längs långsidan men då tar jag bara min "pinne" och rör den mot henne så förstår hon att hon ska fortsätta där ute.

Lillskruttan har lite mer bus och grejer för sig nu igen när vintern har kommit precis som förra året men nu är hon ändå min älskling :love: för hon lyssnar på matte :D

*kl*

Idag red jag min 04:a för första gången på säket 3 månader pga. vissa anledningar.

När jag ställde av henne var hon seeeeeg.
Väldigt snäll och gjorde vad jag bad om, men ingen framåt bjudning.

Men idag, så var det krut i lillan.
Hon ville springa!
Absolut inte det minsta okontrollerat, men det var bjudning och hon längde för första gången på traven (travade bara lite då hon stått) Så nu låter jag henne bara bjuda framåt.

Och när hon har bjudning så hittar hon mer form och stabilitet i sig själv.
Så det kändes så himla kul och bra idag.
Så nu ska vi satsa i vinter :D

*kl*
Igår var veterinären ut. Han skulle kommit tidigare i veckan men blev sjuk. Tidigare har Windy bara varit pyttelite halt men inte varm eller svullen. Senaste två veckorna har hon varit varm på insidan av knät och i torsdags kväll var hon varm och svullen och hade fått en konstig knöl på knät.
Så då kom veterinären ut i går då.. Då är hästen ohalt och inte varm och bara jättelite svullen. Typiskt när det ska komma någon och kolla henne för jag är helt övertygad om att hon skulle vara halt någon dag efter igen som det har varit förrut. Ska iaf ha på Voltaren på knölen och fick Metacam utskrivet så får se hur det går nu.

Hon fick lugnande också för hon har gamla raspskorpor på benet som inte lossnar (får inte röra dem). Men hon var rätt duktig på att sparkas ändå :smirk: Fick bort lite iaf.

sådär är calle med. VIll framåt hela tiden :D
Har en känsla av att de kommer gå lite uppåt oxå men hittills har jag lyckas avstyra de hela!!

Gick bra att sko honom igår, har lite dåligt tålamod med o stå still men så är man bara bäbis oxå!
Hann inte raka honom dock, får se om jag tar de idag.

Det där med "krut" känner jag igen...:smirk:... Dagens tänkta "lugna" skrittrunda förvandlades till ett evigt steppande och småtravande...Hon ska skrittas:mad:... åtminstone i ca 1 månad till. Detta var 3:e rundan efter skadan...*suckar*

Först var hon ju överpigg men när jag äntligen fick henne att ta bjudning och dämpa sig och svara på bettet så blir vi ifattkörda av två travekipage. Nu var dom oerhört samarbetsvilliga och förstod att min 3-åring aldrig sett nåt liknande tidigare och deras passering gick bra...Men sen ville fröken inte ta ett enda skrittsteg...:cool:. Oerhört bra för hennes kotben...NOT!!! Bara att hoppas att hon inte blir halt igen:crazy:

*kl*

KUL att det går så bra för alla :bump:

Tänkte ridit en sväng i fredags (inte ridit sedan i september!) men vi möblerade om o det drog ut på tiden :mad: Men nu på fredag är eftermiddagen vigd åt ridning, längtar massor :D

Om jag får ngn mer unghäst och får den i tid så kommer jag besöka tandläkaren innan/efter 2-årsbetet. De säger vargtänderna borde ha kommit upp då och är lättast att dra ut då, appropå att din pållas satt som berget :D

Hoppas allt blir ok sedan då :)

Hade jag varit mer innsatt o kunnig i detta från början, så hade denna pållen fått de tänderna fixade så fort jag fick hem henne förra året.
Pratade mkt med tandläkaren när jag var där och det gav mig väldigt bra aha upplevelser. Man lär sig så länge man lever!
Han rekomenderar att man tar ut vargtänderna när hästen är två år, innan man ska börja rida in den = bett i munnen.
Då är även vargtänderna lättare att ta ut, de blir svårare och svårare med tiden. Så min 1 åring ska ditt nästa år.
Nu hade i och för sig denna 3 åringen ordentliga vargtänder och han visade ett par normala vargtänder från den häst som hade varit där innan.

Red henne i går då det hade gått två veckor utan bett i munnen (prövade en gång med hack men det kändes inte säkert).
Hon var vild och busig, höll på att flyga av men trots allt så kunde man känna att hon kändes bättre i munnen.

Tycker det är helt rätt att sätta en kunnig unghäst ryttare på hästen, så att h*n på ett bra och fint sätt kan utbilda hästen. Vet man itne själv hur man ska lösa ett problem så är det väldigt lärorikt att bara tiita på den som hjälper en att lösa problemen, och det har man igen senare i livet.

Man får försöka se när de är inne i en ordentlig växtperiod, antingen så ser man det tydligt kroppsligen ( ex ordentligt överbyggda), eller så är hästen seg, ligger ner mkt osv. Då brukar jag alltid låta de vila. När deras växande lugnat ner sig så känner man av hur de känns och annpassar där efter.
Tömmkörning är mkt bra sätt att bygga upp hästens muskler på samt att man avlastar hästen att bära en ryttare på ryggen, så då kan du få tillbaka musklerna till överlinjen och då lär förmodligen sadlen ligga bättre igen.

Ja och jag hade stått på mig mer när vi ännu inte ägde honom och tagit honom till tandis innan hans körkurs började. För körtränaren ville inte att vi skulle komma bettlöst och det hade varit trits att missa ett tillfälle eftersom det kunde bli lite uppehåll pga tävlingar o så i ridhuset. Så då drog det igång med att skjuta upp tandis. Sedan blev han ju skadad o togs på djursjukhuset av en vet/tandis som gjorde ett grymt dåligt jobb - lämnade mycket rester kvar på båda sidor! När vi sedan köpte honom var han i full gång inför treårs o då ville man ju inte heller få ofrivillig vila på ngra veckor och inte heller direkt åka till en tandis ägaren inte låtit oss ta honom till. Men sedan när jag satte igång honom efter vilan (med helvila först i sedan bettlöst jobb 1 mån för att se om han blev bättre efter det) och han vart lika jobbig i munnen fick vi nog o fixade tid. Så annorlunda man hade gjort om man bara vetat....

*KL

Måste bara få vara lite stolt över "min" lilla bebis :)
Vi ligger lite efter er andra.. pga diverse anledningar (inget fel på hästen)
Men idag var det 3:e gången som jag red själv och vi travade även över bommar på backen, och hon var sååå duktig! :bump:

tog några bilder som vart toksuddiga.. men måste iaf få visa, visst är hon fin? :)

Untitled-1.jpg

e.Ragazzo ue.Jaguar

(den vart minst suddig...:smirk:)

Igår var jag och hälsade på min tre åring som är ute på foder.
Crown's fair play
e.bellonard ee. Bernstein
ue Le miserable xx

Han har iaf växt på sig ordentligt är jag köpte han var han 162 och jag trodde han skulle bli runt 165 max. Men nu när han är mätt igen vissar han på 168,5 och vetrinären trodde att han kunde växa nåra centimeter till:eek:

Så här såg han ut när jag köpte han, knappt hanterad och något undernärd.
12961811.jpg

Bilder från i sommras innan han åkte.
13534391.jpg

Och sen en film från hur han ser ut nu.
http://www.youtube.com/watch?v=JMzL5o_Fw3k
Försök ingnorera oss när vi pratar:o

Kommentera gärna hur han rör sig osv.:)

kl.
Nu är calle klippt på hals och bog. Så duktig så.
var lite brydd på maskinen först och undrade var matte nu hittat på hihi:D
Men sen gick de så bra.

Skönt att det gick bra :)

Ska ev klippa "mina" efter vintervilan oxå.. beror på om de blir svettiga i ridhuset.. om inte så får de ha kvar all sin päls i vinter..

Vad var det med hennes kotben eg? Minne guldfisk :o Hur skadade hon sig?

Kraftigt trauma i samband med en sedering - hälta efter 1 vecka - röntgen visade små förändringar på strålbenen samt en cysta på kotbenet. 10 dgr butta, vila och specialbeslag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama