Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag vet andra osm haft problemet. Enda lösningen har varit att sätta upp en duktigt, orädd ryttare som är van vid problemet och som pedagogiskt visar hästen vad man vill och vad den inte får göra (resa sig). Sedan kan tidigare ryttare ta över igen men bra hjälp på marken och kanske att en mer van ryttare rider ngn gång i bland om hästen börjar kännas tveksam igen innan ekipaget helt kommit över det problemet. Det är fullt möjligt att lösa det, har ni ingen som kan hjälpa er?

Jo jag har haft hjälp hela tiden men ändå så blir det ingen skillnad.
Men nu ska en tjej som jobbat som ridlärare rida till henne ett tag, hoppas verkligen att det blir skillnad nu. Imorrn(torsdag) ska hon börja att rida henne, får se hur det slutar;)
Tycker ditt tips låter himla vettigt:idea: Tackar tackar.

Vad bra! Tror din häst behöver någon som kontinuerligt tar hand om en del av utbildningen och som kan lösa stegringsproblemen. Typ som att bara en (tillräckligt duktig) person rider henne tills hon slutat och gå bra, då börjar man introducera en ny ryttare. Så det inte blir så att "alla gör lite", då är det lätt för en ung häst att bli förvirrad o tappa arbetsglädjen och börjar krångla ist.

Lycka till :)

KL

Uppdatering från mig och mina dam.
Har börjat rida, tömköra och longera mer. Hon fick en veckas helvila för två veckor sen.. De första två dagarna gick bra, men sen var hon på tårna.. Oj, vad hon hade roligt när vi släppte henne i rihuset när den veckan var slut. For som ett litet popcorn överallt.. :rofl:
Så ingen lång vintervila för henne inte.. Hon får ta små och många ist. Blir för sprallig annars. :)
Iaf, Har skuttat en liten bana, bommar på socker bitar. ca 50cm högt. både i galopp och trav. Hoppat en linje på långsidan, vilket gick över förväntan. Så hon har hopat 70 som högst med mig på. Sköter sig fint och tycker det är superroligt. :)
Det enda vi behöver träna massor på just nu är att man inte ska skena iväg när matte precis kommit upp. Går super när jag står med näsan i mot väggen eller när mamma står brevid. Men hon har stått still jättebra förut, så hon kan.. Testar bara skulle jag tro.

En liten bild fårn senaste longeringen:

Har jag blandat ihop dig nu med någon annan? Som hade an svart hingst på 3 år? *förvirrad*

Kul att det går så bra, ni verkar ju jätteduktiga!! :bump:

Tänker du inte då på Linafina med Etan? Han är väl enda hingsten här va? Fast nu är väl han oxå valack?

Det där med att manken har blivit högre, det kan inte vara att hon tappat lite utav överlinjen nu när hon har varit dålig?
Om överlinjen försvinner, blir de gärna lite kantigare och manken blir ju då högre. Lasses manke har också blivit högre än i våras- men min tränare sa att det var som han hade tappat muskler över ryggen.

Med en massa tömkörning och lite skrittpromenader i backar så kommer överlinjen snabbt tillbaka igen och det blir lite "bulligare" kring manken så den inte blir så framträdande.

-bara en teori :) -

Bra att du ska få hjälp! Ibland krävs det nya fräscha tag emot ovanor. Och en ridlärare låter ju kunnig och bra! Hoppas på det bästa imorgon :)

När man har en stegrande häst så tror jag att det viktigaste är att tänka framåt - framåt - framåt, och inte vara det minsta osäker (vilket man lätt blir). Därför kan det nog vara bra att få upp en ny duktig ryttare som reder ut problemet!

Söt hon är! Låter som att ni har kommit jättelångt :D *avis* Men det är ju superkul att allt går bra! Uppsittningen löser sig nog med tiden, lite bus får dom ju hitta på ibland :rofl:

Det där med vila är svårt, när dom inte vill själva :rofl: Det verkar ju som om det är bästa lösningen för er att ta små men lite fler pauser :D

Mina pållar är ganska så medgörliga så Lasse ska få vila över jul och nyår och hela januari, tänkte jag. Han fick ju bara 2½ månads vila i sommras så det får räcka med en månad och 10 dagar nu i vinter.
Carisma ska jag hålla igång tills magen (dräktigheten) säger ifrån, så får hon bli mammaledig på heltid sen (senast mars). Hon vilade ju i 4 månader nu i sommras - så lite får hon allt arbeta ;)

Tänker du inte då på Linafina med Etan? Han är väl enda hingsten här va? Fast nu är väl han oxå valack?

Ja han blev valack i februari detta året, fast han är inte svart ;).

Jag passar på att uppdatera när jag endå är igång och skriver :D.

Etan föll snabbt på plats i stallet där han vuxit upp efter att ha stått på det andra stället 2,5 månad bara. Jag har varit ute och promenerat med honom och tömkört och nu är vi igång med ridningen igen också.

Syrran var ute och red honom i måndags och det gick jättebra. Idag ska hon rida igen och jag hoppas det går lika bra. Jag tänkte ta med mig kameran idag och ta lite bilder idag.

Slänger in dom ikväll.

Jo visst kan det vara så att hon tappat överlinjen men jag tycker ju även att hon är högre fram än hon är bak så jag tycker att hon måste växa oxå för jag har inte tyckt att hon sett ojämn ut förut.

Provade att ge han ett paket bakjäst om dagen. Har hjälpt kanon bara på dessa två dagar. Han är hur fin som helst i magen nu :banana:

Men meningen med loppfröna är att de sägs kunna få med en del av skiten ut om det är jord/sand som lagt sig "på botten" i tarmarna sas :idea: Det kommer liksom inte med ut så lätt annars...

Jag gav honom loppfrön förra året i två månader och det hjälpte inte ett dugg.
Han har lätt för att bli dålig i magen när vi börjar använda det nya höet och det satt i förra året i 3 månader. Så jag tror det är nått sånt i år med. (även om vi använt det nya höet i 2 månader nu)
Han har ju gått på x antal penecillinkurer i sitt lilla liv så hans mage måste vara helt förstörd.
Ska prova med jästen ett litet tag och se vad som händer...... Jag känner mig väldigt experimentell :o ;)

Förra året när jag gav det så märkte jag ingen skillnad på hur bajset var innan jag började med loppfrön och under tiden jag gav loppfrön, och inte heller efter att jag slutat.
Provade ändå i två månader, så det skulle få tid på sig att "verka" - men det rann ändå. Provade även proViva och mag och tarm. mag tarm - hjälpte hyffsat, men så fort jag slutade ge - så blev det illa igen :(
Efter tre månader så blev han normal i magen av sig själv :confused:

Detta var som sagt förra året. Kan ju vara annorlunda detta året. Och kan ju bero på nått helt annat detta året med. Blir han inte bra nu, så börjar jag om med alla preparat i år igen.... Vill ju att han ska må bra.

Knut var det! Ni två som hade så himla läckra mörka hästar i en treårstråd. Fick leta ända tebax till sidan 11 bland trådar jag skrivit inlägg i, så längesedan det var :)

14 dagar rekommenderas att arbeta bettlöst efter vargtandsutdragning. Du skall se att du har en helt annan häst att rida sedan!

Tack för svar!

Lite konstigt när hästen inte vill söka sig på tygeln längre. Inte konstigt med kindtänder som står åt alla håll. ;)

Har märkt att hon gått ner lite i hull. Tänderna kan ju ha varit orsaken.

Testa Probimin eller Microbalans. Eller Aloe Vera.

Jag har en äldre häst som faktiskt så gott som jämt går på de två förstnämnda sakerna. Hon är känslig.

Ger även de yngre "snorungarna" det vid installning, maskning och foderbyte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur