Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Måste förresten berätta att igår har Lasse "hoppat" :rofl:

Det var nog en rolig syn för de som var närvarande :D

Började med att lägga bommar i en "klump" på marken och gå över dem några gånger i skritt och trav - det gick kanon.

Lade sedan upp det till ett räcke på 20-30cm med markbom, och styrde på med skräckblandad förtjusning:eek: Lasse gick så fint på tyglen och ett tu tre kom "hindret" så han såg det knappt, tog ett gigantiskt travsteg över med en stor klooonk i bommen som ramla tre meter framför oss :o

Nya tag och styrde på igen - denna gång höll jag upp tyglarna lite så han skulle se - lika klumpigt över med klonk i bommen dock utan rivning.

"Hoppade" det 4 gånger, tror inte att han fattade så mkt.... Men lika glad var jag för det, det viktigaste är ju att han kommer över :D:p

Nästa gång blir det nog en "oxer" istället. De ser väl den bättre avståndsmässigt sett har jag bestämt fått för mig ;)

Min kostade 11995:- ny.
Men vet att nypriset på dem nu ligger precis under 14 tusen

jag köpte den ny.. så nypriset var 14000.
Har inte sett nån sån sadel begagnad...ganska nya om jag fattade de rätt...?!

Det är att hon håller på att bygga ett överben (förstärkning) på insidan under framknät. Fast jag känner inget så jag kanske har fått stopp på det.. Hmm förvirrande det där. :crazy:
Kan uppkomma av överansträngning, felaktig träning/ridning, att hästen växer för fort eller felaktig inskening.

Är det möjligt att en unghäst kan ha dåligt när minne?
min 3 åring glömmer bort att han är inriden om han vilat en dag:eek:
men rider man han dagligen så går allt jätte bra.:cool:

Oj, är det så illa så hon är halt av det?! Dåligt balanserad foderstat är oxå en anledning, då kan hästen inte växa jämnt utan brister/överskott.

Av vilken anledning har din häst det? Brukar man inte komma till rätt med det ganska kvickt när man väl upptäckt det? Din har ju haft det länge?

Men smackade du inte på så han hoppade i landade i galopp då? Det vill jag alltid, efter det första spända skuttet när man mest håller i sig o ser hur hästen tar det :o

Haha! Min underbaring har då inte dåligt minne i det aveseendet iaf. Får se hur han tar körningen till våren när han vilat från den typ 1 år :)

Aha, jag har ingen aning :D Ville mest få lite hum om priserna inför Tigers utprovning. Får se vad mamma är redo att betala oxå, men hon har iaf mer pengar på sitt hästkonto än vad jag har på mitt, skillnaden är att jag lägger gärna allt på en (halv)sadel :D

Jooodå, det landades i galopp alla gångerna :D Men jag tror hindret var för litet, tror det blir lättare med en oxer ;)

Aha, okej då ;) Min knäpponny hoppar så fort jag smackar, han har inte vett att lata sig :D

Blir nog kanon minsann, han är så fin på bilderna jag sett, du rider himla bra :bow:

Jo jättelänge :(
Första gången hon blev halt var det 9 augusti. Sen blev hon bra efter vila, sen halt efter någon vecka igen och då åkte vi till veterinären och han sa att hon var bra, sen var hon halt efter någon vecka igen :crazy:

Tror att det är den felsydda selen som är huvudorsaken. Fast den använde vi sista gången den 24 september. Och sen dess har hon väl nästan varit halt hela tiden. Tog ut equiterapeten för en månad sen och hon sa att det var pga felaktig inskening (hon har en liten vinkel vid knät). Många har sagt att den equiterapeten är bra och symtomen stämmer förutom att jag inte sett till något överben :confused:. Men ska ha ut en annan veterinär på måndag så han får kolla på henne också.

Kraffts foderrådgivare har kollat foderstaten så jag tror inte det är för fodret. Ska byta stall nästa helg och då blir det inte fri tillgång på hösilage längre, ifall om det skulle påverka något.

kl
idag har jag ridit calle en sväng i min nya sadel.
Trivs kanon i den :)

Skrittade o travade lite på calle, tänkte rida ut först men han var så pigg o kändes som de kunde bli rejäla bocksprång, så jag höll mej på ridbanan o skrittade runt gården.
När jag släppte ut honom i hagen efteråt så for han runt o sparkade o hade sej .. kul o sitta på när de där kommer :angel::eek:

Tack för beröm!
Vi ska provhoppa lite mer om nån vecka. Måste ha någon som kan hjälpa mig från marken med bommar och sådant.

Och just nu är lille Lasse så lös i magen så det rinner om honom bara han går :cry: Hela svansen blir helt brun - fast jag sköljer den varje dag....
Vet inte vad jag ska göra, han har samma foderstat som innan. Jag får köpa lite Proviva blåbärssoppa kanske... Hoppas han blir bättre snart - vill inte rida honom när han inte mår bra (även om han e pigg)

Har han pillat i sig ngt konstigt i hagen kanske? Maten kanske tryter i hagen? Våra pållar går ju alltid o pillar i sig massor från marken hela tiden o blir det för mkt lera i dyl så kanske de kan bli dåliga? Tur vi har megamkt skog med annat gott än lera :)

Hoppa han kryar på sig! :bump:

Ja - lera kan ju vara en bov.... Våra vinterhagar är INTE roliga :crazy: Bara lera och ingenting att äta :(
De får hö ute i badkar (så det inte ska bli lerigt) Men lite ramlar ju ut....
Jaaa, jag avvaktar några dagar, så hoppas jag han repar sig.

Önskar mig med stora skogshagar :love:

*KL*

Jahapp.

Har inte varit inne på den här sidan på länge. Nog ingen som kommer ihåg mig och lilla Ella.

Iallafall så har lilla Ella varit hos tandläkaren. Jag visste att hon hade vargtänder men dessa har inte stört oss i ridningen.

Nu så var den tanden rejält vass o sliten. Låter som om jag dragit min häst i munnen ordentligt.:eek: Men det tycker jag inte att jag har. Däremot har hon varit tjaffsig de tre senaste gångerna jag ridit och dragit tag i bettet själv.

En och annan lös kindtand hade hon och en sista som är på gång att lossna. Kanske kan detta vara en orsak till att hon gått ner lite i hull? (Dock behövligt...)

Glömde fråga hur lång tid jag skulle vänta innan jag började med bett igen. Men på en vecka lär hon väl läka i munnen?

Vi har nyligen hoppat några språng. Hon är så duktig. Bara att styra på. Det är en snäll liten häst jag har.:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama