Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Haha! Tiger mättes inofficielt till ca 152 den 13 maj på treårs (han har ju mätingtyg på 148 för iår för er som undrar). Hoppas han är ngra cm till, iaf hoppas mamma det :D

Har ni flyttat nu? Funkar det bra?

Aha oki :). Etan växer än och jag tror han kommer att landa nånstans mellan 152-155 om jag har tur :).

Hon är inte riktigt lika tjock när hon står upp iaf. När jag kom till stallet och såg henne ligga sådär fick jag nästan en chock :eek:

Mobilbilder från idag:

Bild016.jpg

Bild017.jpg

Hur mycket har du tänkt träna med Carisma fram till fölningen?

Haha - där ser hon ju faktiskt normal ut :rofl:;) Måste vara en osmickrande vinkel för dom att bli fottade med magen i vädret :D

Det där med träningen har jag funderat ganska mycket på - Så som jag lagt upp det nu så motioneras hon 3-4 dagar i veckan (mest ridning för tillfället) Och sålänge hon inte får nån mage så tänkte jag rida på som vanligt.
Ska resa iväg i mitten på mars, så från det så får hon nog vila helt fram till fölning (första veckan i maj). Eventuellt att man skrittar henne och går promenader. För hon tycker det är himla roligt att få komma ut och visa sig duktig :D

Sen så får man ju se hur pass bekväm hon blir med dräktigheten. Och anpassa därefter. Men än sålänge tycker hon bara det är roligt att få vara med ute!!!

Dock så börjar 130cm gjorden bli för liten :eek: Och dessutom börjar sadeln bli för smal i bomvidden - så det kanske sätter stopp på ridningen :o
Tur hon även gillar tömkörning och att dra släpan ;)

Hur har du planerat? Din ska ju ha tidigare än min om jag kommer ihåg rätt :)

Jag har klippt min 3-åring! Hon fick bli helklippt och detta pga att hon svettas mycket när jag rider och vi har ingen hjälp med att skifta täcke i stallet där jag står, så hon klipptes för att torka snabbt! Hon stog som ett ljus hela tiden! Tyckte tom att det var mycket skönt att bli klippt på halsen.... Klia mera...:)

kl
ikväll har jag ridit lite på calle o han var jättepigg :D
Syntes ingen hälta från benet som han varit tjock i heller, ren o fin i benet nu.
Så imorgon åker vi och provar sadlar :bump:

Gud vad skönt att det har gått över så snabbt! Jättekul!
Du måste rapportera om sadelprovningen, när ni varit där :)

Nu har jag lite mer att uppdatera.

Chili är fortfarande halt.
Efter böjprov visar han kraftigt på alla ben
Provade att bedöva höger bak denna gång och resultatet blev 70% bättre
Bedövade höger fram förra gången utan resultat
Så plutten åkte in på röntgen på båda bak, has och kota.
Men det visade att allt är bra???
Veterinären är nu helt galen då hon inte kan hitta något fel.
De ha nu tagit blodprov och vi får se vad vi hittar där.
De ska leta efter fästingsjukdomar också, då han hade mycket fästingar då problemet uppstod.
Så nu går plutten hemma ingen på kortison i stället då buttan inte hjälpte ett dugg
Och vi ska så klart tillbaka om ca 2-3 veckor

ja hade tänk köpa mitt från granngården oxå:) synd bara att det inte fanns korsgjordar under magen

Windy ska föla i mitten av april så det är ju nästan samtidigt :)
Planeringen från början var att rida och köra henne fram till nyår ungefär, men hon har/har haft remonthälta större delen av hösten så det har inte blivit så mycket av med det.
Hoppas hoppas att hon börjar bli bättre nu, igår gick hon rent när hon fick springa lös några varv på ridbanan men det är bättre vissa dagar och sämre andra så jag ska väl inte hoppas för mycket.. :smirk:
Equiterapeten sa att jag kunde tömköra och promenera med henne så det har vi gjort lite grann.

Men när hon blir bra så kommer jag bara att tömköra, promenera och köra såpass mycket som hon verkar orka med.
Equiterapeten sa att min sadel var sned (köpt av en sadelutprovare som jag inte kommer köpa sadel av igen :crazy:) så jag har slängt den. Barbacka kan ju säkert bli lite för spännande så det blir nog antagligen ingen mer ridning alls.

sådär nu är jag hemma igen.
Tog med mig både calle o Q ner eftersom ingen av dom åkt transport ensammen. ville inte bråka med de idag då de var både halt olite tidspressat.
Åkte somo ljus hela vägen ner o hem :D

Killen tittade på calle o den gamla sadeln , sa att den var för vid :eek: hade jag aldrig gissat på. :confused:

Vilket fall som helst så är min sadel från 80-talet så jag ville ha en som passade Calle o så får Q ha den vida så länge.(han är lite rundare..tjockare :p)

Så han kikade lite på mej o kollade av vad jag ridit i för sadlar förut osådär.
Sen tog han fram en sadel som låg prima på calle o jag fick plats med mina långa ben :D :bump:
Så de var bara att åka hem några kronor fattigare :angel:
De blev en prestige Versailles.

kul med ny sadel!
jag vill också men har en pessoa som ligger helt okej på henne så jag tänkte vänta tills hon musklat och vuxit till sig mer men kom då på att jag har inga 15-25 tusen eller vad det nu kommer landa på att lägga på en sadel :( blir till att jobba lite extra eller nåt. visserligen ska jag sälja den andra pessoan så då får jag ju in lite pengar där :idea:

Senast ändrad:

Min sadel har inte legat bra utan gnuggat pälsen o de har ändrat sej sen betet .
Jimmy trodde de berodde på att han växt o ändrat frampartiet så denna sadel blivit för vid nu. han kommer säkert kunna ha den sen när han rundar på sej igen :)

jag landade med provningen + sadel på 14 850.
tycker de är helt ok för en sadel som vi kan värma om sen o fixa stoppning osv.

Måste fråga... vad är remonthälta? Aldig hört det förut?

Förstår ju att det måste ha nått med unghäst och hälta att göra :idea: men är det något speciellt eller?

Usch vad jobbigt med hälta på alla fyra :( Och dessutom inte veta vad det är! Jag håller tummarna för att chili snart blir bättre!

Skittrist med sne sadel :mad: Det kan förstöra så mycket! Och det är illa när man anlitat en sadelinpassare för att hjälpa en och de inte upptäcker något :mad:

Tur i oturen att Windy är dräktig nu när hon är halt till och från, så är hon ju inte avställd "i onödan". Hoppas hon får vila ut ordentligt nu när hon ska ha föl och att du inte märker av någonting sen när du sätter igång nästa år/sensommar :);)

Kul att du hitta något som passade både dig och hästen! :banana:

Jag har en Prestige Versaille - kanonsadel!!! Har den till Lasses mamma, underbar att hoppa i! Så hoppas du kommer trivas i den.
Vilken vidd köpte du?

åh vad skönt o höra någon som har en likadan sadel.
Hoppas jag ska trivas i min.
Är en 32.a.. jag blev jätteförvånad när han sa att de var de han skulle ha nu i början , så får vi värma om den sen.
För jag har hela tiden trott att han måste ha en vidare. Men de kommer väl så småningom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama