Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

KL

Uppdatering på lilla Saga...

Hon sköter sig faktiskt väldigt bra. Har tömkört mycket senaste tiden och det går bara bättre och bättre. Men hon får sina fnatt ibland men det som är så skönt att det inte alls är i proportion till vad hon höll på med förut. Nu fular hon lite och ska inte lyssna men efter en stund så går hon jätte fint igen.

Ikväll ska en equiterapeut gå igenom henne och efter det så har jag då gått igenom allt man kan så då ska jag upp och rida igen och då kan jag med lättat hjärta veta att det bara är bråk om hon busar och jag kan riva i :D

Uppdatering efter första ritten... om man nu kan kalla det så :angel:

En lite uppdatering till...

Jag skrittade fröken uppsuttet idag för första gången sedan skadan. Ingen hälta, kvick och rask i skritten som ibland blev lite trav...hon har överskott på energi:angel:. Finns inte ord för hur härligt det var...30 minuters ridtur:D

14 dagar rekommenderas att arbeta bettlöst efter vargtandsutdragning. Du skall se att du har en helt annan häst att rida sedan!

Vad roligt att det börjar bli lite flyt igen :)

Jag längtar nästan tills senvåren när vi tänkt kolla upp Tiger, fjantig som man är så KAN det ju vara ngt krångel ngnstans. Men de sa att det var bäst att kolla upp honom när han rids och är igång och det hade inte passat in i höst. Dessutom bad vi tränaren kolla på honom en gång när jag blev trött på bettkrångelt (trots åtgärderna hos tandläkaren o gott om tid att vänja om sig) och hon tyckte han såg så fin ut både o kroppen, rörelserna o hur han arbetade så hon tyckte det var alldeles onödigt att kolla honom än. Så vi skjöt på det. Säkert ångrar man sig i vår när de hittar ngt gammalt groll :eek:

Uppdatering från Tigers helg :)

Han hade ju vilat helgen innan pga vaccination o allmänt stressig helg så han var sååå glad när jag kom ut för att inte bara gosa med honom i lördags! Det gjorde inte ens ngt att jag hade den konstiga killen (T som inte har ngn hästkänsla alls i kroppen tyvärr men väl intresset) med mig utan han lät sig snällt fångas o ledas in av T, så snäll så!

Sedan var vi ute o tömkörde i skogen o lallade runt. T körde rätt mkt o tom när Tiger blev rädd så klarade det sig fint själva med ytterst lite assistans från min sida. T var stolt o Tiger verkade tycka det var ok att han handskades med honom även när det blev lite fel :bow: Fick trava iväg före mig o hunden (vi lata :angel: ) o Tiger ville gärna galoppera men var ändå lätt att stanna sa T. Duktig pojke!

På väg hem efter traven var han lite taggad så då tog jag över. Men maken till smart häst alltså! Han ville takta o trava men skötte sig ändå helt ok tills det kom en bil. Gjorde halt med honom i kanten i kallade in hunden varpå Tiger tycker: "Åh, ska vi leka hunden?!" och bamp! tänker ta ett skutt ut mot hunden. Men ändrar sig när jag ryter till på honom o stananr i kanten men vill inte stå still alls. Trampar på stället o slänger med huvudet (åh vad ont det kan göra i munnen när man har tömmarna i en högt spänd remontgrimma med ett stort, tjockt ludd o tar kontakt med tömmarna :rofl: ). Men då fick jag nog när han inte lyssande tillräckligt på den muntliga tillsägelsen o lägger min lilla pisk poff! på rumpan precis ovanför svansen. Inte hårt men tydligt. Då "tvärnitade" han med hela kroppen (han stod ju på samma ställe som början med "frös" liksom till) o ställde sig blikstilla med huvudet rakt upp o tittade lite åt vänster (han tittar alltid åt vänster när han undrar vad jag gör) bak på mig. Men blickstill står han o ser trumpen ut, den lilla ullbollen. Blickstill mkt längre än vad han eg vill men rör inte en fena förrän jag ber honom gå och då skrittar han ordentligt i väg, inte ett taktsteg. Snacka om att ta en tillrättavisning korrekt.

Senare kommer vi fram till granen o hennes galna hästar o Tiger vill leka, leka, leka! Blir lite passage/piaff/skutt o svansen i vädret som värsta araben men han håller sig iaf till min gångfart. När vi passerat grannen o han fortf envisas med att fjanta runt med svansen i vädret o börjar takta/trava så gör vi lite halter som vi brukar göra så han blir lugn o skrittar. Funkar sådär och tillslut blir jag lite trött på honom igen o petar till honom igen i en halt när han ska trampa iväg förtidigt, igen. Då reagerar han likadant. Stannar till så står så still så still o får massa beröm. Mkt nöjd med sig själv skrittar han sedan lugnt hela vägen hem :)

Han får rätt mkt havre nu, uppåt 1 kg eftersom höet var dåligt med enegri i. Får se hur han blir att rida och hur han reagerar framöver, annars kanske vi ska fundera på att byta ut lite havre mot korn (är dock alltid 25 % korn kross i våran krossade havre). Han brukar rätta sig på rösten annars även om han är lite överladdad men så som han betedde sig i lördags var ändå fullt godtagbart tycker jag. Dock blir han lätt lite för pigg under ryttare och jag vill inte gärna utveckla ngn ovana i oöndan pga för mkt energi i kraftfodret, känns onödigt.

PICT1667.jpg

Hela albumet: http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Skogstomkorning 17 november 2007/

Så på söndagen tänkte jag att få kan han få springa lite bredvid mig när jag cyklar. Gick så fint så, han fick lite stora näsborrar men inte mer, dock blev han svettigt lilla ullbollen :D Med den pälsen o så varmt som det var. Har ärvt lite av sin fars svettningsområden, blev svettigt under nosremmen på grimman och under reflexerna på benen :rofl: Och som vanligt då i bringan, ljumskarna o lite på magen. Fick gå ut i hagen o rulla sig utan täcke, hade blivit rena bastun för honom om han hade fått täcke i den värmen, han är inte inte allt känslig för kyla. Dessutom var det bara 1 h kvar till lunchfodring som sker inomhus.

Vår cykelväg (vänder o tar samma väg tillbaka) består av ca 1 km framskrittning på asfalt o därefter ca 1 km trav i diket där han får lyfta på benen o se sig för, sedan en skrittpaus ned o upp i en svacka o sedan trav ca 1 km till på plan grusväg. Sedan vänder vi utan paus mer än vändningen o travad den där ca 1 km tillbaka, svackan i skritt o trav i diket o avskrittning. Låter det som normlat/mkt/lite? Kan vi utöka till våren? Grusvägen är låååååång o vi tänkte ha den som konditionsträningsväg framför vagn i vår o sommar.

Jag byter sida oxå, på asfalten så har jag honom på min högra sida iom trafiken o på grusvägen på ävnster för att skifta. Dock fick vi möte på grusvägen faktiskt. Gjorde kvickt halt från trav (på bortväg o glad pålle men han stannade snällt när jag blev lite väl tydligt iom att jag vill få undan honom snabbt) o skickade honom runt framför cykeln. Dock var det vatten i diket som han var tvungen att delvis kliva ner i så han blev lite lessen på mig o ställde sig tätt intill mig i cykeln medan bilen körde förbi men höll god min ändå min lille älskling :love: Helst hade jag velat kliva upp på vägen men jag stod ju ivägen, så snäll :)

Nästa helg blir det inte heller tömkörningsträning, ingen av dagarna passade oss alla 3 tyvärr. Men vi hittar nog på annat kul :)

Får väll uppdatera lite.

Hade som sagt min tös hos tandläkaren förra veckan.
Tandläkaren drog ut vargtänderna, men han fick hålla på länge för de satt som berget. Han svor åt att de veterinärerna inte drog ut dem när hon var på djursjukhuset förra året, då hon komm in för att hon inte villa tugga. Hon hade gått över och slagit ihop käken. Efter 3 dagars utredning så komm de fram till att tänderna var långa och vassa och att hon hade slagit ihop käken och att det framkallade smärtan.

Nåja, tänderna åkte nu ut, samt en mjälktand som var på g att trilla av. Han filade tänderna noga, samt sa till mig att hålla koll på 8 st framtänder, om hon inte hade fällt de mjölktänderna inom ett halvår så skulle jag besöka honom igen så skulle han plocka ut dem.

Hon fick inte ha bett i munnen på två veckor. Prövade för några dagar sedan att rida på hack, men det gick inte så bra, så jag låter henne vila i stället tills jag får ha bett i munnen på hon igen, det blir på torsdag.

Om jag får ngn mer unghäst och får den i tid så kommer jag besöka tandläkaren innan/efter 2-årsbetet. De säger vargtänderna borde ha kommit upp då och är lättast att dra ut då, appropå att din pållas satt som berget :D

Hoppas allt blir ok sedan då :)

Nu har equiterapeuten kollat igenom Saga oxå och hon hittade inget speciellt.

Nu till min tanke som jag behöver lite hjälp med...

Jag tror att Saga växer mycket för hennes manke har blivit mycket högre och hon är högre fram än bak. Sadeln som suttit ganska bra sitter nu helknepigt, hon ser ut som en stor älg! :o

Så... det känns himla dumt att köpa en ny sadel för hon kommer bara fortsätta ändra sig, jag har ju en bomlös som jag kan rida lite i oxå kan jag rida barbacka oxå prova ut en bra sadel i vår och hoppas att hon har lugnat sig lite i växandet då. Det var sadel delen...

...sen det här med ridning över huvud taget. Jag funderar på om jag ska fortsätta att tömköra henne och greja lite annat året ut för det kanske inte är så bra att rida om hon växer mycket... eller ska jag helt enkelt ge helvila igen!?:confused:

Hur hade ni gjort?

Jag kommer gör så att jag köper sadel när jag vill rida typ. Kan ju bara rida begränsad del av året pga mina studier o håller han inte på o växer för mkt då så vill jag rida. Passar inte sadel köper jag en ny, som nu till vintern.

Märks det inte på henne att hon växer? Tiger blir jättetrött då så det är lätt att bara låta honom va för han visar tydligt att han behöver vila :)

Nä, hon visar det inte på något sätt så att jag skulle tänka på det, det är bara det att jag ser att hon ändrar kroppsform.

Aha, så krångligt. Det är nog Tgier som är lat o bekväm av sig :D Han lägger sig o vilar så fort han kommer in. Dvs på lunchen o på middagen o direkt på kvällen. Och är det fint i hagen ligger han o sover där med :) Brukar få extra långa lunchpauser o middagspauser då så han inte behöver bli uppjagad.

Men om hon inte visar att hon är trött så borde det ju inte vara så farligt, då tror jag det räcker med en lugnare period, inte nödvändigtvis vila o så. Men typ tömkörning o lite sådant tills du tycker hon börjar komma i balans igen med växandet o då prova ut en ny sadel :)

14 dagar rekommenderas att arbeta bettlöst efter vargtandsutdragning. Du skall se att du har en helt annan häst att rida sedan!

Tack! Det var det jag letade efter! ;) Glömde fråga vet.

Drog ut vargtänderna på fröken ikväll (oj så hon gurglade och var arg :rofl:) så nu blir det fortsatt vila ett par veckor, Bettlöst är inte att tänka på, då ligger jag som en blöt fläck på stenhårda grusvägen :devil:
Equiterapeuten var ute i fredags och rättade lite som var kvar efter alla fastrullningar, hade nog rejäl tränis i helgen och efter den här vilan hoppas jag att allt ska vara okej igen! Är så sugen på att få komma igång på riktigt! :bump:

Hej alla!
Ny här inne på denna tråd men jag har oxå en-04. Ett litet korsningssto.

Vi har tyvärr inte kommit så långt ännu, känns som vi står o trampar i samma grop hela tiden o inte kommer därifrån. Anledningen till det är att hon stegrar sig:crazy:
Jobbar henne mycket från marken genom att tömköra ca varannan dag vilket går ganska bra, ibland sämre, ibland bättre.

Hon är inriden i skritt än så länge men hon stegrar sig så fort hon inte förstår vad vi menar. Det är inte jag som har rididt henne utan en kompis i stallet. Jag vet inte vad vi ska göra för att få henne att sluta, känns som att jag ger upp mer o mer för varje dag som går.
Nån mer än jag som har dessa problem med sina unghästar? Har ni löst dom isf och hur då?
Det känns som att hon är så långt bak i sin utveckling när man läser hur bra det går för alla andra här inne.

Att du vågar cykla med honom :eek:
Skulle jag aldrig kunna göra med Windy om nu ingen uppfann en ovältbar cykel.. (Åker omkull efter hunden tom :o)
Hmm.. Hon är alldeles för duktig på att göra konster ovanför marken.
Men det verkar vara himla bra konditionsträning!

Jag vet andra osm haft problemet. Enda lösningen har varit att sätta upp en duktigt, orädd ryttare som är van vid problemet och som pedagogiskt visar hästen vad man vill och vad den inte får göra (resa sig). Sedan kan tidigare ryttare ta över igen men bra hjälp på marken och kanske att en mer van ryttare rider ngn gång i bland om hästen börjar kännas tveksam igen innan ekipaget helt kommit över det problemet. Det är fullt möjligt att lösa det, har ni ingen som kan hjälpa er?

Att du vågar cykla med honom :eek:
Skulle jag aldrig kunna göra med Windy om nu ingen uppfann en ovältbar cykel.. (Åker omkull efter hunden tom :o)
Hmm.. Hon är alldeles för duktig på att göra konster ovanför marken.
Men det verkar vara himla bra konditionsträning!

Jo alltså det gäller ju att man har del en häst som verkligen lyssnar när det gäller och dels att den går att säga till. Tiger till exempel tycker mammas (hennes cykel) cykelkorg är HUR kul som helst :rofl: Så fort man ska trava eller ännu värre driva lite i traven så fäller han bak öronen o ruskar på huvudet o hotar cykelkorgen o vill helst av allt ta ett snyggt luftsprång o sätta framhovarna i den :devil: Har inte vågat fösöka film o tänker inte det heller men just i det läget är det väldigt viktigt att han DIREKT när jag säger till lägger av, skulle han lyssna en halvsekund senare hade han ju suttit i korgen liksom :crazy:

Men jag tycker det är både väldigt bra konditionsträning o även väldigt bra "allmänbildning" oxå. Men det kräver ju helt klart att man är med på noterna o har iaf lite pli på pållen. Allt som oftast så har jag handen i knäet o honom travandes i axelhöjd ett hjulspår bort, min lille prins :love:

Fast det ska bli ännu roligare att börja köra igen till våren :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama