Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
Uppdatering från Tigers helg
Han hade ju vilat helgen innan pga vaccination o allmänt stressig helg så han var sååå glad när jag kom ut för att inte bara gosa med honom i lördags! Det gjorde inte ens ngt att jag hade den konstiga killen (T som inte har ngn hästkänsla alls i kroppen tyvärr men väl intresset) med mig utan han lät sig snällt fångas o ledas in av T, så snäll så!
Sedan var vi ute o tömkörde i skogen o lallade runt. T körde rätt mkt o tom när Tiger blev rädd så klarade det sig fint själva med ytterst lite assistans från min sida. T var stolt o Tiger verkade tycka det var ok att han handskades med honom även när det blev lite fel
Fick trava iväg före mig o hunden (vi lata
) o Tiger ville gärna galoppera men var ändå lätt att stanna sa T. Duktig pojke!
På väg hem efter traven var han lite taggad så då tog jag över. Men maken till smart häst alltså! Han ville takta o trava men skötte sig ändå helt ok tills det kom en bil. Gjorde halt med honom i kanten i kallade in hunden varpå Tiger tycker: "Åh, ska vi leka hunden?!" och bamp! tänker ta ett skutt ut mot hunden. Men ändrar sig när jag ryter till på honom o stananr i kanten men vill inte stå still alls. Trampar på stället o slänger med huvudet (åh vad ont det kan göra i munnen när man har tömmarna i en högt spänd remontgrimma med ett stort, tjockt ludd o tar kontakt med tömmarna
). Men då fick jag nog när han inte lyssande tillräckligt på den muntliga tillsägelsen o lägger min lilla pisk poff! på rumpan precis ovanför svansen. Inte hårt men tydligt. Då "tvärnitade" han med hela kroppen (han stod ju på samma ställe som början med "frös" liksom till) o ställde sig blikstilla med huvudet rakt upp o tittade lite åt vänster (han tittar alltid åt vänster när han undrar vad jag gör) bak på mig. Men blickstill står han o ser trumpen ut, den lilla ullbollen. Blickstill mkt längre än vad han eg vill men rör inte en fena förrän jag ber honom gå och då skrittar han ordentligt i väg, inte ett taktsteg. Snacka om att ta en tillrättavisning korrekt.
Senare kommer vi fram till granen o hennes galna hästar o Tiger vill leka, leka, leka! Blir lite passage/piaff/skutt o svansen i vädret som värsta araben men han håller sig iaf till min gångfart. När vi passerat grannen o han fortf envisas med att fjanta runt med svansen i vädret o börjar takta/trava så gör vi lite halter som vi brukar göra så han blir lugn o skrittar. Funkar sådär och tillslut blir jag lite trött på honom igen o petar till honom igen i en halt när han ska trampa iväg förtidigt, igen. Då reagerar han likadant. Stannar till så står så still så still o får massa beröm. Mkt nöjd med sig själv skrittar han sedan lugnt hela vägen hem
Han får rätt mkt havre nu, uppåt 1 kg eftersom höet var dåligt med enegri i. Får se hur han blir att rida och hur han reagerar framöver, annars kanske vi ska fundera på att byta ut lite havre mot korn (är dock alltid 25 % korn kross i våran krossade havre). Han brukar rätta sig på rösten annars även om han är lite överladdad men så som han betedde sig i lördags var ändå fullt godtagbart tycker jag. Dock blir han lätt lite för pigg under ryttare och jag vill inte gärna utveckla ngn ovana i oöndan pga för mkt energi i kraftfodret, känns onödigt.
Hela albumet:
http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Skogstomkorning 17 november 2007/