Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Nu har jag ridit både igår och idag på den nya. Och ja, spännande blev det: idag skickade han av mig. Igår gick det helt okej men han är väldigt spänd och verkar stressad så jag skrittade och travade bara lite och i slutet gick han ganska avslappnat. Hon som red in honom tyckte det var så viktigt att unghästar gick fram ordentligt och det håller jag iofs med om men viktigast tycker jag är att dom är bekväma med ryttaren och inte stressade. Den här hästen är superspänd och smackar man lite så far han framåt och verkar mest skrämd, bra med reaktion men det är för mycket och jag vill inte ha en nervös häst.
Dessutom, hästen har varit på inridning i två månader och kan inte stå still när man sitter upp. Jag tycker det är det mest grundläggande? Och jag tycker det är en rimlig begäran att hästen ska kunna efter två månader. Nu menar jag inte att han trampar omkring lite under uppsittningen utan han försöker SPRINGA iväg. Såg det redan då jag en gång tittade när "inridaren" red honom men hon höll bara in honom och lät honom skritta raskt iväg och sedan red hon bara framåt framåt framåt hela tiden. När hästen var rädd för oss som stod i ett hörn i ridhuset så lät hon honom bara gena förbi lååångt från oss, okej några varv men sen tycker jag att han fått titta klart och själv skulle jag tryckt ut honom mer mot oss.

Ägaren hade fått höra innan att efter dessa två månader skulle hon själv klara av att skritta ut i skogen på honom. Som det är nu skulle hon inte ens kunna sitta upp. Dessutom när vi frågar om "inridaren" ridit ut på honom svarar hon att hon skrittat av utomhus några gånger, typ 10 min.

I alla fall: Idag gick det något bättre till en början, han förstod snabbare att han inte skulle rusa runt och han travar i ett trevligt tempo med ganska lösa tyglar, avspänt och utan att fara iväg.
Jag tänkte försöka mig på en galopp och hinner bara lägga galopp skänkel, försiktigt, och hästen bockar/sparkar rejält. Andra språnget flög jag, brukar kunna hålla mig kvar rätt bra men jag hade inte en chans. När jag sedan hoppar upp igen är hästen superspänd och verkar mest rädd för mig, trots att jag bara talat lugnande och klappat på honom sen jag fångat honom igen. Skrittar och travar och försöker få honom någorlunda avspänd igen och sen ger jag upp för idag.

Nu tänkte jag jobba mycket bara med uppsittningen och skritten/traven och när han är lugn där försöka med galopp igen. Liksom gå tillbaka några steg och jobba med det grundläggande. Samtidigt vet jag inte om det är dumt att vänta med galoppen, eftersom han lyckades få av mig?

Åsikter och tankar mottages tacksamt. Jag känner mig lite osäker på hur jag bäst ska hantera honom, eftersom jag inte vet vad som hänt hos inridaren. Hästen har stått i mitt stall tidigare så jag känner honom sen innan och känner inte igen hästen vi fick tillbaka, det stämmer liksom inte.

Bilder ja. Tog några igår men det är värdelös kvalité (som alla mina bilder) och jag är påbyltad med så mycket kläder så det ser lite lustigt ut.
dsc01632_1194198585.jpg

dsc01637_1194200578.jpg

dsc01641_1194200821.jpg

Blev rätt långt det här...

Senast ändrad:

vilken trevlig stam.
Vill självklart se bilder på den kusen.

rör den sig lika trevligt som morfar?

jag skulle väl ljuga om jag skrev lika trevligt men ja, hans gångarter är det inge större fel på :) och tur är väl det för hopphäst blir han nog inte... han förstår inte alls vitsen utan springer helst rakt igenom vid löshoppning :rofl: men men någorlunda ska han väl kunna hoppa, tids nog.

Jag hade stuntat i galoppen tills hästen är avspänd att rida på i skritt och trav. När hästen då känner sig bekväm med sin ryttare och inte överreagerar då hade jag börjat med galopp. Så som den är nu så tycker jag bara att det blir lite provocerande.

Tycker hästen er trevlig ut, gillar de lite kompakta typerna!

Ser fin ut :D

Tycker du gör rätt som backar några steg.
se till att han står still när du sitter upp, gå tillbaka till att bara hänga ett tag ?
sen är de skritt och trav tills han slappnar av, går han in i galopp självmant så skulle jag fortsätta rulla på i galopp ett tag o sen bryta av.
Inte rätta honom o bryta av direkt för då är risken att han tar de som en bestraffning och galoppen blir en ännu större "grej".
Lycka till !!

Ikväll ska jag förmodligen prova sadel på mina herrar, måste ha ny sadel.

Jag tycker också du gör rätt som backar lite. Han ser trevlig ut :).

Idag har min lillskit blivit skodd för första gången, så nu ska vi bege oss ut i stora världen och rida snart :).

*kl*

Hur har jag kunnat glömma att skriva i den här tråden?

Iaf så red en kompis min Helge i söndags i ridhuset. Gick superbra! Märkte inte av sadeltvånget alls. Hon skrittade och travade bara. Det var jobbigt nog, tyckte Helge. Han är fortfarande väldigt valpig, stor och vinglig men det blir bättre och bättre.

Något som är jätteskönt är att han är jättelugn när man kommer till nya ställen med honom. Det var en annan häst i ridhuset när vi kom, och när den gick ut brydde han sig ingenting.

Imorn blir det tömkörning över bommar och ridning torsdag, söndag.

Han har blivit så fin min lilla tok =)

wiiie, jag var ute och skuttade över lite mindre stockar med min lilla goding i skogen i fredags. Guuud så duktig hon var!
Tvekade inte på någonting utan bara tuffade på! Hoppade över diken, stockar - ja allt som kom ivägen helt enkelt ! :love:

Min är dock också lite bökig under själva uppsittningen. Hon har väldigt svårt att stå still, fruktansvärd otålig haha
(jag hoppar alltid upp ifrån en pall/stol så jag inte ska hänga så mycket i ena stigbygeln)
Har ni några tips på vad jag ska göra för att hon ska stå stilla när jag ska hoppa upp, så hon inte snurrar runt i små volter och
vill iväg? Har haft henne nu i 3 månader men den är inte förns nu som hon börjat med detta ... :crazy:

Skickar med lite bilder från hoppningen i fredags.
16082053.jpg

16082052.jpg

16082050.jpg

16082051.jpg

16082055.jpg

16186672.jpg

Senast ändrad:

vilken mysig skog du rider i , och hästen var jättefin.
Vad är de för stam på den ?
Ser jättetrevlig ut.

Vad har du för sadel?

vilken mysig skog du rider i , och hästen var jättefin.
Vad är de för stam på den ?
Ser jättetrevlig ut.

Vad har du för sadel?

Tack, hon är efter den gamle trogne Feliciano hihi
Mamma är Caisa Cavat morfar Helwan :)

Det är en Prestige Versaille, Peias tredje sadel nu :eek:
hihi dock är den heeelt underbar, bästa sadeln jag haft!

Jag har precis börjat rida min Nordsvensk nu,
skrittar och travar små rundor med och utan sällskap.
Innan dess har jag jobbat mycket på marken med Tömkörning,
promenader mm. :)
Hon är 1.48 cm.

ja ska prova en prestige golden star på mina krabater ikväll, men den där sadeln såg skön ut oxå :)

Den är superskön! Får ett underbart stöd i den,
dessutom ligger den ju kalas på min lilla dam ;) hihi

ser jättefin ut =) blev lite inspirerad när jag var in snabbt och såg dina bilder igår så idag har jag varit i skogen och hoppat stockar med min, det uppskattade hon :)

+ linafina:

tack för era svar! hann inte med honom varken igår eller idag så vi ska göra ett nytt försök imorgon. det blir ju mörkt så förbannat tidigt och har inget ridhus här. min egna rider jag ju utan problem ut i mörkret men den här killen vill jag helst ta hand om i dagsljus än så länge :)

Tack :)
Ja, dom brukar gilla det, peia blir helt till sig när vi hoppar i skogen :D hihi

*knapplån*

På lördag flyttar jag och min pålle tillbaks till gamla stallet igen av lite olika orsaker. Tur att min gamla box där var ledig så jag kunde få tillbaks den för det skulle inte varit kul om man skulle behöva flytta till ett helt nytt stall igen.

Usch ja, ibland är livet orättvist.

*KL*

...och jag har tömkört fröken och fortfarande ingen hälta som dykt upp. Bara att fortsätta hålla tummarna för att hon nu håller...:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama