Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

hopp och fälttävlanschamp i höst.. alla champ har väl varit?!

Ha ha! I min värld är det ju nästan vinter! Jag planerar redan för 4-års säsongen :p Dessutom finns det inte ens ett fälttävlanschampionat för 3-åringar :D
Man måste ha planer ju ;)

Passar på att lägga in ett par bilder på honom som jag tog samma dag som han kom. Han är lite tunn i hulllet och omusklad. Redan nu är han mycket finare. Hullet har blivit bättre och han har börjat bygga upp en överlinje!

Uppdatering om Chillisen.
I dag har vi spenderat många timmar på ATG kliniken.

Veterinären gjorde böjprov på alla ben, och
lillplutten visade kraftig hälta på alla ben :(

Det mest akuta satt i frambenen så vi börjar leta där.
Sederade alla leder och hovben i ena fram men fortfarade hälta :confused:

Vetrinären stod och kliade sig i huvudet? Fattade ingenting?
Älskar verkligen veterinärerna där :)

Chilisen var som ett ljus och fast han hade fruktansvärt ont så linkade han glatt fram i snabb trav :crazy:
Han fick så mycket beröm :smirk:
Men men 10 dagar på butta och stå i liten hage. Sedan ska vi tillbaka och leta vidare :)

Nej, vad jobbigt!!! Min har precis avslutat en buttaperiod (i lördagsmorse). Hon verkar skapligt bättre...nyss hoppade hon jämfota och brallade som sjutton i sin minihage:eek:...ser dock inte ut att ha blivit haltare av det:crazy:. Hon går med BoT-pad dygnet runt på det dåliga benet (läggs om 1-2 ggr/dag) och hon får BoT-pad på det friskare också på natten. Räknar med ett halvårs vila ungefär möjligen att vi tömkör henne när hon blir helt ohalt.:cool:

Snabb uppdatering...Den galna hästen slutade inte att leva rövare i sin minihage. Gick just ner och kollade, hittade inget som kan förklara varför hon är "galen" och jag fick lov att leda in henne...Hon är otroligt upprörd över nåt och de andra i hagen bredvid är hur coola som helst...Va tusan är det med henne??????????

Min hästa är född april-05

och är nu 2 och ett halvt år.

Hon är väl inkörd för speedcar och vi kör lättare turer i skogen i skritt och lätt jog. Kanske en gång varannan vecka.
Sen går jag ut och går med henne en gång i veckan, ibland bland bostadsområden så hon får bli trafik och van vid mycket ljud och rörelser.
ibland går vi i kuperad terräng i skogen!
Jag har suttit/ridit henne kanske 6.sju gånger. Suttit som längst 20 minuter och sedan gått resten av biten. Travat några steg med mej på ryggen.
Nån gång i veckan tränar vi i rundkorral/hoppar över småhinder(jag leder)/tränar andra övningar inom nh, backa osv.
Hon går direkt in i transporten och kan utan problem stå uppbunden vid ett räd eller dylikt medans man borstar. Hon kan även stå lös på gården medan man borstar, selar osv.
Vi "arbetar" 1-3 ggr i veckan, alla somrar har hon gått på bete utan arbete från juni till augusti!
pic_show_id15304451.html

Hon är en kallblodstravare efter Svall-Ivar men är inte travtränad och det tror jag inte att jag ska träna henne heller. Hon har även förra hösten blivit körd med loksele och pytteliten släpa/släde. Lugn, fin och trygg. Min kompis lillasyster på sju år har ridit henne medans jag lett henne. Inga problem. Trafikvan. Stora lastbilar kan klart vara läskiga, men går man bara in på en liten sidoväg och vänder henne mot fordonet går det bra!!

Men va jobbigt att ni får räkna med ett halvårs vila! Nu känner jag mig plötslig lyckosam som klarade mig med två månader. Usch vad jag tycker synd om er!

Men va jobbigt!! Alltså det är många av oss som haft problem med pollarna nu i höst!

ja de verkar vara väldigt otursförföljda hästar i denna tråd.

Mina har dock hållit sej hela än så länge..*peppar peppar*
Lite växtvärk men de har ingen dött av ;)

Hur många olika sadlar har ni haft*?

jag är inne på min 3:dje på min 3åring;)

En som låg ok i våras. Den låg bara värre o värre o somras (efter vila) o nu passar den inte alls. Pålle ska få en utprovad i vinter när vi ska börja rida igen, nu vilar han från ridningen :) Skulle han ridits i höst så hade han fått en ny ngn gång på sensommaren.

*kl*

Tiger har fått sin första tömkörningslektion på bana i söndags :D Han godkände tränaren rakt av efter en liten fundering o hon gillade honom :) Har tänkt tömköra på bana för henne en gång i veckan framöver om vi hittar tider som passar. Hon tyckte han var bra byggd, rörde sig bra o sökte sig bra till bettet trots allt. Han fick beröm över hur lydig han var oxå, synd bara att hon glömde av vilka kommando han lärt sig lite då o då, snyggt med tvärnitar från trav :rofl: Jag tyckte det såg helt förskräckligt ut som vanligt (han gapar o håller på) men fick stort förtroende för henne bara denna första gången jag träffade henne. Min mor har både ridit o tömkört sin pålla för henne nu i höst o tycker även hon mkt bra tränaren. Känns skönt att ha hittat ngn man kan få mkt hjälp av och som man litar på!

Filmer kommer kanske i kväll :)

I fredags var vi ute o tömkörde honom en sväng i skogen. Han har bara gått i hagen i exakt 4 veckor (med hovbölden o allt) o blev väääldigt glad :D Men skötte sig alldeles ypperligt som vanligt. Så fort man drev på lite så ruskade han på huvudet o tog ett litet skutt då o då, men "på plats" sas. Travade friskt framåt med gjorde direkt halt för röstkommando o en knapp uppsträckning av tömmen. Killen som inte är så hästvan fick testa o tömköra en bit o gjorde lite volter på en vändplats, jag vet inte vem såg mest konfunderad ut han eller Tiger :D Båda försökte förstår vad den andra ville :rofl:

Måste bara tillägga, min häst har blivit aggresiv :eek: :rofl:

Han har som man förstår endel överskottsenergi o nu börjar han våga säga emot den stora pållan när hon tycker han är för jobbig o säger i från. Gud vad han kan slicka öronen bakåt o tjura på henne när de äter :rofl: Ser jättedum ut i all sin luddiga ponnypäls :D

Men han SER jättedum ut :D Tänk dig själv! Nu har han ju vilat. Hade precis börjat sätta lite luddpäls innan finalen för en månad sedan men sedan vilade han ju vöer hela pälssättningen så han ser ut som värsta ullbollen :D Så han är jätte ponnysöt i huvudet o kroppen nu o så fälla bak se små luddörornen :rofl:

Jag blev så inspirerad så jag for ut på lunchen och tömkörde :D. Hon var såååå duktig! Gick först en sväng längs vägen och sen en sväng på ridplan och vi travade till och med, det har inte gått förut för hon har blivit irriterad, nu gick det jättebra! Å va roligt det var!:love:

Åh vad roligt :bump: Bra att kunna inspirera lite :D

Hoppas mamma bokat tid till helgen igen. Hoppas oxå vi kan åka till ridklubbens anläggning ist, det är så värdelöst underlag på ridbanan på filmerna som ni kanske såg. Förvånad att han orkade knata runt såpass mkt ändå. Undviker helst att vara där öht.

Men va jobbigt att ni får räkna med ett halvårs vila! Nu känner jag mig plötslig lyckosam som klarade mig med två månader. Usch vad jag tycker synd om er!

Tack för medkänslan;) Fröken haltar inte nu. Hoppet har återvänt...kommer att börja tömköra så smått rakt fram på stadig mark nästa vecka. Här gäller det att ta det väldigt lugnt så att vi inte går fram för fort. Hon har BoT-pad på natten och jag hoppas att det ska hjälpa till att hålla henne fräsch. Blir inget ÅB således för enda anledningen att vi skulle dit var om hon fortfarande var halt...Ni får gärna hålla tummarna nu för att hon ska hålla:cool:

Vad skönt att hältan har gått över, får hoppas att den förblir borta. Håller gladerligen mina tummar för henne.

Min pålle har fått sin hals klippt för första gången i sitt liv och hon skötte sig exemplariskt. Blev kanske ingen super duper snygg klippning, men jag ville inte vara petigt och riskera att hennes tålamod skulle ta slut, utan jag ville sluta när hon fortfarande stod snällt och duktigt.

Dessutom så har jag även beställt tid till tandläkaren för henne, det blir nästa vecka. Spänande.
För ett år sedan då jag nästan precis hade fått hem henne så stegrade hon och gick över. Hon var pigg och precis som vanligt sedan i boxen, fast hon kunde inte tugga,hon ville väldigt gärna ha lite mat, men kunde inte tugga.
Blev livrädd för att hon hade brutit något i käken så vi for på studs till djursjukhuset.
Där kände de efter i munnen, hör veterinären säga något om mkt välutväcklade vargtänder. Fick åka hem och de skulle under kvällen plåta hennes käke osv. Dagen efter hade de inte hittat något fel, dagen efter igen så kunde de konstatera att hon inte har tuggat maten, utan bara har betat av och svalt!!! Så hennes tänder hade inte slipat sig utan var långa och vassa. Så inte så konstigt att hon fick ont i käkarna när hon gick över och ev slog i hop käkarna. De slipade ner hennes tänder och hon fick komma hem.

Så jag tycker det ska bli väldigt spännande att höra vad tandläkaren hittar, hennes vargtänder ska i alla fall plockas bort. Så detta besöket ser jag mkt fram emot.

Måste bara få komma in här och göra ett glädjetjut :D

Lasse gick så fantastiskt fruktansvärt underbart idag :love: Red en runda i skogen och han bara flöt fram med en energi jag inte kännt innan - ridturen tog slut alldelles för fort, hade kunnat rida i timmar!!!

Har bara tömkört honom senaste veckan och han har gått fint där med visserligen, men att sitta upp och bara få känslan av att "allt" är kanon idag - det var längesedan :banana:

:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur