Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tömmkörning tycker jag är super roligt, framför allt nyttigt för hästen. Perfekt att träna en unghäst på utan att slita för mkt på den.
Så skönt för er att komma igång, får hoppas att pållen fortsätter att hålla sig frisk!

Ang att börja en för ung häst, eller en äldre häst är jag lite tveksam till av olika annledningar.
Men man måste å andra sidan komma fram till varför hästen är hallt och då kan det vara en lösning för att kanske hitta en del av problemet.
Dock hoppas jag att veterinären ser mer än till bara benen och tar en ordentlig titt på hela hästen. En häst kan ju som sagt avbelasta för att den har ont någon annan stans på kroppen och på så vis överbelasta på ett annat ställe.

Ex så plåtade veterinären min ena pålles rygg, fast det var i ett ben hon var halt på. För att utesluta att kotorna i ryggen låg för tätt (hon är överbyggd) och det gjorde att hon blev halt. Nu var det inte det som tur var.'

Får hoppas att ni hittar felet på pålen, och jag tycker som du att ju fortare man kan ta tag i ett problem desstu bättre!

Tömmkörning tycker jag är super roligt, framför allt nyttigt för hästen. Perfekt att träna en unghäst på utan att slita för mkt på den.
Så skönt för er att komma igång, får hoppas att pållen fortsätter att hålla sig frisk!

Håller med! Hoppas bara han kan bli tillfreds i munnen även på töm, men det löser nog tränaren. Tanken är att min mor kan ta med honom o tömköra honom på veckorna när jag ändå inte är hemma.

Det hoppas jag med, det har ju inte varit ngt "allverligt" så som hältor o dvs kroppsliga problem :)

Har någon här klippt sina 3 åringar?
Min är en pälsboll så jag tänkte klippa bara halsen på henne, vill inte sätta täcke på henne detta året och hon kommer ju inte att gå så hårt heller.

Tog klippmaskinen i dag och kollade hennes reaktion, nyfiken är hon allt. När jag startade den så var den lite läskig men efter knappt en minut så var de inga problem att smeka henne med klippmaskinen när den var igång (och den andra handen kliade henne. Mysigt, sa pållen...).
Så det blir förhoppningsvis inga problem att klippa henne här framöver.

Mina har kvar sin päls, och det får de ha i år. De blir inte ett dugg svettiga av det "arbetet" jag pysslar med.
Så jag tycker det är skönt att slippa oroa sig för täcken i vinter. Räcker nog med ett regntäcke när "snöstormarna" anländer till Skåne :rofl:

Carisma blev ju klippt i våras, från topp till tå :o Men hon hade varit jättesnäll att klippa, så det bådar gott inför framtiden :)

Tror nog det går bra att klippa din pålle! Hon verkar ju ha rätt inställning! Knepet är nog så enkelt som att man ska ta det lugnt och metodiskt, inte göra en stor grej av det, och inte hålla på för länge.....

-Imorgon ska det bli tömkörningsträning för tränare med Lasse :banana: är super-peppad, det var längesen ;)-

*kl*

Just nu har jag en liten 3-åring hemma på "ridträning" och undrar lite hur ni lägger upp träningen i veckorna. Han är riden ca 1.5 månad nu och han rids 3-4 gånger i veckan. Oftast är vi ute i skogen men nu har jag varit på banan 2-3gånger och han är superduktig :love: Men som sagt hur lägger ni upp veckorna?

jag helklippte min för ett par veckor sedan, hon har egentligen lite päls men jag tyckte ändå det var lite för mycket. så jobbigt och borsta och så. benen och huvudet fick dock vara håriga, ska ta huvudet senare med liten maskin hade jag tänkt.

Har ridit henne i både skritt och trav, går på tygeln och jobbar bra genom hela kroppen. Hon är född i februari så hon är ju snart fyra år!

Jag har klippt "lufthål" på halsen och bringan. Men vill kunna ha henne utan täcke så de blev inte mer än så. Men nu när hon satt lite päls ångrar jag mej nästan. Hon svettas rätt friskt under ridturena och går på lösdrift. Men duschar henne på halsen samt där sadeln sitter. på med fleccetäcke sen får hon torka i en utebox innan jag släpper henne i hagen. Fungerar än så länge iaf.

Min treåring är inte klippt och kommer inte att klippas iheller. Han svettas ytterst lite av det arbete som jag begär utav honom nu. Han ser ut som en ullboll just nu och värre kommer det väl att bli.

*kl*

Igår var en kompis här och gjorde några PNH-lekar med Rodi. Han gjorde det han skulle men var mest intresserad av gräset.

*KL*

Jag fick hem en 3-åring för ca 10 dagar sedan. Ett hbl efter Chess-Anart-Rockad. Han är lätt i typen (mycket lättare än stammen antyder) och rör sig trevligt, särskilt i skritt och galopp!

Han är inriden i våras ca 4 veckor och har då skrittat, travat och galopperat rakt fram i skogen.
Jag rider honom ca 4 dagar i veckan nu och han har redan fattat det där med att söka sig nedåt. Han är en tuffing som gärna ifrågasätter en del saker. Bockar gärna när han inte vill gå själv av gården så man får sätta lite hårt mot hårt. De senaste gångerna har han fungerat perfekt! Vi skuttar över alla träd och diken vi hittar i skogen också.

Planen är att jag ska ha honom för vidareutbildning med sikte på fälttävlans- och hoppchampionatet i höst om han inte säljs innan.

Hur många olika sadlar har ni haft*?

jag är inne på min 3:dje på min 3åring;)

Har testat tre olika och nu är jag inne på Nr 2 igen då den passar bra nu med pad samt en rund och go rygg :D

kl
Lynette låg i hagen intill höet när jag kom till stallet idag. Hon gnäggade lite försiktigt så jag gick å satte mej bredvid henne. Satt där ett tag, då la hon i kull sej å sommnade! Så lutade mej mot hennes mage å njöt i solen! Vilken harmonisk stund de va :love: *Tycker om min snutta*

Japp! Och det känns hur skönt som helst! Men jag tänker ta det väldigt lugnt nu i början och sen blir det väl att jag repeterar allt från att hoppa upp från början eftersom vi inte hade hunnit så himla långt innan hon blev dålig. Men hon sköter sig jättebra och håller sig i skinnet även fast jag ser att hon vill busa när jag små longerar lite på plan. Märks att hon har blivit större och vi har fått bättre kommunication, förra hösten hade jag ju ett helvete med henne:o då funderade hon ju aldrig en sekund om hon kände för att busa :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama