Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*KL*

Jag hoppar in här i tråden med min lilla Ella.

Vi har inte kommit så långt ännu, hovböldsoperation i vintras och sedan ett svullet ben och sedan började hon bli grinig på mina sadlar som jag vet inte passar, hon bockade när man försökte galoppera.

Därefter har jag ridit lite försiktigt barbacka i skritt och trav, tömkört lite och löshoppat. Löshoppningen skötte hon från början helt superbt. Sprang iväg, hoppade och kom tillbaka till mig.

Nu har jag äntligen hittat en sadel som passar ett ponnyliknande halvblodssto. Liten manke, kort rak rygg. Det blev en Globus Loke, den billigaste!:bow:

Nu galopperar vi, hon har börjat av fri vilja söka sig nedåt frammåt i både skritt och trav. Vi rider mest små skogsrundor.

Skulle vilja hinna rida mer är två ggr i veckan men jag jobbar så mycket och är inte riktigt kry just nu så hon lär väl inte bli helt inriden förrän år 2054.

Annars så är hon väldigt snäll och lätthanterlig. Okomplicerad. Vi har provat lite hopp och det är bara att styra på, bjudningen finns där helt naturligt. Däremot inte gångarterna, de är mediokra men med god balans och takt.

Får hoppas att jag kan ha nåt mer att rapportera så jag kan delta i den här tråden. Ska sätta mig och läsa igenom vad ni andra skrivit också.

Första ridbilden, inte så intressant, det ska nog komma roligare i framtiden:
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/MEDIUM11.jpg

/A-K

Klappa om honom ordentligt o ta ett gäng sista bilder innan resan. Kan vara kul o se hur han ändrar sig :idea:

Lycka till, hälsa honom trevlig resa från Tiger :)

Vadå 2054, du har ju kommit lika långt som oss andra :p Söt pålle! Och hon ser fin ut i kroppen oxå :)

Haha, vad är det du menar att vi kan som inte ni kan?? Söt häst!

:rofl:

Är det lika illa hos er menar ni? ;) Ja va fasen, inte blir de utslitna och nån gång blir de väl inridna och så småningom tävlade.

Söt brukar jag få höra att hon är. Jag svarar att det är just det enda hon är.:D Liten och med inte så roliga rörelser.

Hon har vuxit jämn och aldrig blivit sådär gänglig och överbyggd, men det hade kanske varit att föredra för då hade hon nog varit högre istället för att växa långsamt. 155cm är hon drygt.

Hennes lillebror däremot... *dregglar* Honom kan ni se på avelsgnägg i tråden "Hur höga är era 07:or". Den ska det bli roligt att få rida på. Om två år drygt.

Tack för era kommentarer!:)

Känns skönt att de är fler än jag som har lite "problem" med sitsen :D Jag har ju haft ett nästan 2 år långt uppbehåll från ridningen. Det är först nu som jag rider mer regelbundet. Måste ta hjälp av en instruktör tror jag minsann. Måste få lite tips å så om Lynette oxå. Ni kanske kan tipsa? Försöker lära henne flytta undan från skänkeln, går inte vidare bra. Från backen kickar hon! Hon är en mkt bestämmd dam! Flytta bak och fram går kanon från backen, men inte sidled! Hon bir så förbannad när jag trycker vid skänkelläget från backen så de är inte sant. Hur har ni lärt era små grisar?

Tryck istället ner vänster sittben istället för skänkeln när du gör skänkelvikning åt höger. Du kan ev "klappa" lite med vaden samtidigt i travtakten. Tryck inte med hälen.

Vissa hästar är superkänsliga när man använder sittbenen. Har en som bara flyter undan.

Glömmde ta bilder:eek:
men ska hälsa på han sen så ska se till att ta bilder då:)

Tryck istället ner vänster sittben istället för skänkeln när du gör skänkelvikning åt höger. Du kan ev "klappa" lite med vaden samtidigt i travtakten. Tryck inte med hälen.

Vissa hästar är superkänsliga när man använder sittbenen. Har en som bara flyter undan.

Ska pröva det. men håller mej nog till skritt ;)

Glömmde ta bilder:eek:
men ska hälsa på han sen så ska se till att ta bilder då:)

:D Lugnt! Har själv kommit på att det är jätteroligt att ha sedan jag skaffade kamera (som jag skaffade enbart för att dokumentera Tiger, den är alltså rätt kantstött redan efter ngra omgångar i stallet :D ). Blir väldigt sur på mig själv att jag inte fixade ngn som filmade lite på hans livs första möte med tränaren. Nästa gång är ju liksom inte första gången längre :mad:

läste att de inte gick så bra för tiger på 3 årsfinalen.. trist.
Men han är ju lika fin ändå :love:

Nej allt blev helt fel från början. Fast han hoppade ok tills han kom fel (vet ej varför, brukar alltid komma i princip helt rätt) o krachade in i hindret. Eftersom han aldrig rört en bom innan så blev han skraj o tappade självförtroendet. Hoppade två språng till på ett lägre räcke.

Synd att det är löshoppning på kvaliten oxå *suck*

Stackars pålle är skadad. Jättehalt på vänster fram, troligtvis sömstucken sedan i torsdags då tappskon lades på. Går inte ens att kolla högerhoven för han vill inte stödja på vänster. Tänk om han kände av det redan i lördags o vi ville ha honom till att hoppa stackarn :cry:

Ajaj, va jobbigt! Å skulle ni inte iväg på den där 3-års finalen, eller vad det var snart!

Hur är det nu, fortfarande halt?

Jag ska på återbesök med Saga imorgon till kliniken, håll tummarna för att hon är bra!! Hon ser väldigt bra ut, rör sig bra och syns ingen hälta eller ojämnhet, men man vet ju aldrig så..

Finalen var i lördags o han var jättekonstig. Nu har vi ju iofs den troliga förklaringen till det. Han tappade en sko i onsdags. Torsdagkväll hade vi fortf inte fått tag i ngn som kunde slå på den (båda våra hovisar var bortresta) så vi lät grannen som skor sina travare slå på den. Han hade slått på en kompis hästs sko ngn gång innan oxå (vilket troligtvis gett den sömstick o hovböldfick vi veta nu när vi sa hur det var med Tiger). Eftersom Tigers hovar trasar upp sig rätt mkt när han blir avskodd (sedan blir de fina igen) så ville vi ju helst få på skon så fort som möjligt tills finalen.

På finalen var han som sagt jätteskum. För det första så vände han och bröt av samt kom i fel galopp/korsgalopp flera gånger under lösgaloppen. Vi bara :confused: Man brukar säga "Galopp!" o visa lite med kroppen vart han ska o så galopperar han tills man säger åt honom o stanna o byta varv, sedan galopperar han i det nya varvet. Mao, han har ALDRIG gjort såhär.

Hoppningen gick ok i början men när de höjt endel så kom han fel (har aldrig kommit så fel och han har alltid rett ut det, aldrig rivit/petat eller vägrat innan i sitt liv) och han kraschade in i oxern. Nästa varv på sänkt räcke så la han in ett extra språng o varvet därpå vände han redan i hörnet innan. Ville inte alls. Men han stannade bara inne i hörnet så jag fick honom o hoppa igenom serien med 1 språng som det ska vara sedan slutade vi.

Kan ju tänka mig att det inte kändes alls bra att landa på den hoven :(

Iaf, igår var han superhalt, gick inte ens att rubba den friska framhoven för han vill inte stödja på vänster fram. Vår vanliga hovis var tillbaka igen o kom på kvällen o plockade av skon o konstaterade inte mindre än 3 (!!!) sömstick. Ett på ena sidan o två på andra närmst ballarna (minns inte in/utsida). Han sa att de satt så illa så Tiger måste känt av dem direkt när skon lades på, ett var inne i kötthoven (fattade jag det som, inte så bäst på hovens anatomi).

Pratade med tränaren idag (som dömde honom, enl TR får han döma ändå pga kontinuiteten på träningen) och han sa att det var stort av lille Tiger att hoppa som han gjorde trots hovproblemen o såg inte det resultatet som ngt annat än ett bevis på att han verkligen gjorde så gott han kunde :love:

Så nu är planen att bebis ska få bli av med de andra tre skorna när han inte har så ont längre. Sedan ska han få hoppa några gånger med 2-åringarna senare i höst så han får känna att det går bra att hoppa o det inte gör ont. Med tanke på hur fint tränaren byggde upp hans förtroende o fick honom avslappnad när han började hoppa så ska det nog lösa sig även om han kanske (nog?) blev skrämd i lördags.

Gud vad jag babblar :o Vi håller tummar o halta hovar imon för er!! :bump:

Ja just det va dum jag var nu fatta jag att finalen var i lördags, jag krånglade till det lite i huvudet när du nämnde att det var synd att det var löshoppning i kvaliten oxå men den är ju nästa år.

Det gick inte så bra idag iaf :cry: Fortfarande halt så nu blev hon behandlad i knä hö. bak och vä. fram. oxå liten hage en vecka och tillbaka på återbesök igen om två veckor...

Min lilla skrutta, det känns så jobbigt, jag tänker bara "tänk om det kommer vara så här nu, strul med benen"... för jag kan ju inte ha henne som promenad häst, hon är ju inte ens inriden riktigt än och en duktig avkastarkung så man kan ju inte sälja heller(vilket jag ABSOLUT INTE funderar på ändå men dock) och jag älskar henne så otroligt så jag tror aldrig jag skulle kunna ta ett beslut om att... ja ni vet.. fyy.... Nä men herregud nu får jag ge mig! Måste hålla hoppet uppe...

(Jag har lite dåliga odds bakom mig... haft två hästar och båda dog i min ägo så jag är lite rädd att det ska bli tredje gången gillt...)

Nu ska jag dock försöka tänka positivt och ni ska bara se henne när hon går på transporten alltså! jag blir så stolt så jag vill dööö! :love: Jag skulle kunna släppa henne 10 meter från transporten och hon skulle bara knata in :love: Min lilla skrutta :love:

usch vad kämpigt du måste ha de.
Vi håller tummar och tår för att lillfröken ska bli bra igen.

Tänk såhär istället.. dina 2 andra hästar dom .. 3.e gången gillt, denna överlever :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama