Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
Finalen var i lördags o han var jättekonstig. Nu har vi ju iofs den troliga förklaringen till det. Han tappade en sko i onsdags. Torsdagkväll hade vi fortf inte fått tag i ngn som kunde slå på den (båda våra hovisar var bortresta) så vi lät grannen som skor sina travare slå på den. Han hade slått på en kompis hästs sko ngn gång innan oxå (vilket troligtvis gett den sömstick o hovböldfick vi veta nu när vi sa hur det var med Tiger). Eftersom Tigers hovar trasar upp sig rätt mkt när han blir avskodd (sedan blir de fina igen) så ville vi ju helst få på skon så fort som möjligt tills finalen.
På finalen var han som sagt jätteskum. För det första så vände han och bröt av samt kom i fel galopp/korsgalopp flera gånger under lösgaloppen. Vi bara
Man brukar säga "Galopp!" o visa lite med kroppen vart han ska o så galopperar han tills man säger åt honom o stanna o byta varv, sedan galopperar han i det nya varvet. Mao, han har ALDRIG gjort såhär.
Hoppningen gick ok i början men när de höjt endel så kom han fel (har aldrig kommit så fel och han har alltid rett ut det, aldrig rivit/petat eller vägrat innan i sitt liv) och han kraschade in i oxern. Nästa varv på sänkt räcke så la han in ett extra språng o varvet därpå vände han redan i hörnet innan. Ville inte alls. Men han stannade bara inne i hörnet så jag fick honom o hoppa igenom serien med 1 språng som det ska vara sedan slutade vi.
Kan ju tänka mig att det inte kändes alls bra att landa på den hoven
Iaf, igår var han superhalt, gick inte ens att rubba den friska framhoven för han vill inte stödja på vänster fram. Vår vanliga hovis var tillbaka igen o kom på kvällen o plockade av skon o konstaterade inte mindre än 3 (!!!) sömstick. Ett på ena sidan o två på andra närmst ballarna (minns inte in/utsida). Han sa att de satt så illa så Tiger måste känt av dem direkt när skon lades på, ett var inne i kötthoven (fattade jag det som, inte så bäst på hovens anatomi).
Pratade med tränaren idag (som dömde honom, enl TR får han döma ändå pga kontinuiteten på träningen) och han sa att det var stort av lille Tiger att hoppa som han gjorde trots hovproblemen o såg inte det resultatet som ngt annat än ett bevis på att han verkligen gjorde så gott han kunde
Så nu är planen att bebis ska få bli av med de andra tre skorna när han inte har så ont längre. Sedan ska han få hoppa några gånger med 2-åringarna senare i höst så han får känna att det går bra att hoppa o det inte gör ont. Med tanke på hur fint tränaren byggde upp hans förtroende o fick honom avslappnad när han började hoppa så ska det nog lösa sig även om han kanske (nog?) blev skrämd i lördags.
Gud vad jag babblar
Vi håller tummar o halta hovar imon för er!!